De vakevenementensector vraagt premier Rutte onderscheid te maken

“Vakbeurzen zijn onvergelijkbaar met dancefeesten, concerten en festivals”, aldus Peter Groot, initiatiefnemer van ‘Veilig naar de Vakbeurs’ en het veiligheidsprotocol voor vakbeurzen.

Groot: “vakbeurzen worden georganiseerd in grote goed geventileerde hallen, waar het bezoek gemaximeerd en gespreid worden. Zo zijn vakbeurzen veel meer te vergelijken met de IKEA, Gamma of een tuincentrum, en die mogen wel open.”

De vakevenementensector heeft begin mei een protocol ingediend met aanvullende maatregelen bovenop de RIVM richtlijnen. De sector benadrukt dat zij experts zijn op het gebied van bezoekersstromen en als geen ander de veiligheid van bezoekers kunnen garanderen.

Volgens Peter Groot kan het Kabinet een besluit niet langer uitstellen, “omdat wij enerzijds protocol met de sector hebben opgesteld waarbij we de veiligheid kunnen waarborgen en anderzijds omdat niet meer uit te leggen is waarom pretparken, bouwmarkten en vliegtuigen wel open kunnen, maar wij niet.”

Groot: “Vakbeurzen hebben maandenlange voorbereidingstijd nodig, en om nog iets van het najaar te kunnen maken, hebben we liever vandaag antwoord, dan morgen. In Duitsland begrijpen ze dat, daar zijn vakbeurzen weer geopend.”

Argumenten waarom vakbeurzen ook hier eerder open kunnen:

  • de bezoekersaantallen laag zijn in verhouding tot de beschikbare ruimte;
  • bezoekersaantallen eenvoudig gemaximeerd kunnen worden;
  • bezoekersbewegingen door routes gestuurd kunnen worden;
  • het bezoekdoel gericht is op efficiënt zaken doen en niet op recreëren / socializen;
  • contacthandelingen eenvoudig gedigitaliseerd kunnen worden;
  • mondkapjes verplicht gesteld kunnen worden;
  • gesprekken op verantwoorde afstand gevoerd kunnen worden;

en:

een soft launch van vakbeurzen kan dienen als een test-case die de openstelling van publieksevenementen kan bespoedigen.
als bouwmarkten en tuincentra aan veiligheidscriteria kunnen voldoen, kunnen vakbeurzen dat ook.

De sector als geheel dringt deze week met de campagne #laatonszakendoen aan op duidelijkheid voor 1 juli.