De strategie van de kreeft beste marketingboek 2021

Het boek ‘De strategie van de kreeft’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2021. Auteurs Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout gebruiken in hun boek de kreeft als metafoor om het proces van strategie en veranderingen in organisaties te duiden. Een metafoor die de lezer op een geslaagde en verhalende wijze bij de hand neemt bij het realiseren van echte vernieuwing.

Juryvoorzitter Hans Molenaar: “Het is opvallend dat ieder jaar onze marketingboeken een soort van centraal thema hebben. Dit jaar hebben de marketinguitgaven vooral het thema innovatie en transformatie. Een enkele zelfs met een link naar corona. Het winnende boek ‘De strategie van de kreeft’ is wat ons betreft het beste marketingboek dat marketeers bij het maken van hun marketingstrategie waarbij vernieuwing een belangrijk onderdeel is, kan helpen. De auteurs omschrijven waarom veel vernieuwings- en veranderingstrajecten vastlopen, hoe je dit gegeven doorbreekt en hoe je dan stapsgewijs aan een ware vernieuwing in je organisatie bouwt.”

De auteurs willen bijbrengen dat de strategie van de kreeft overtuigend laat zien dat je pas écht kunt veranderen en vernieuwen als je ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien. Een prachtige metafoor die een-op-een toepasbaar is op organisaties.

Het was dit jaar een lastige opdracht voor de jury omdat er het afgelopen jaar minder marketingboeken genomineerd waren. Vorig jaar kon er nog gekozen worden uit 13 boeken, maar dit jaar waren er maar 9. Hans Molenaar: “Terwijl je juist zou verwachten dat marketingauteurs in de lockdownperiodes tijd genoeg zouden hebben om te publiceren. Ook merkten we dat in veel boeken de auteurs ietwat zoekende zijn naar motivaties en metrics achter innovatie en transformatie. Ja, we gaan veranderen, maar hoe meten we dat en hoe sturen we op de uitkomsten? Ondanks het geringere aantal nominaties duurde de jurering langer dan gebruikelijk. Een bijzonder proces.”

De top-3 marketingboeken van 2021:

  • Business Model Shifts - Patrick van der Pijl (Boom)
  • De strategie van de kreeft - Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout (Van Duuren)
  • Why winners give it all - Ed Stibbe (Van Duuren)

Winnend studieboek ‘Marktonderzoekdesign’ van Iris van Hest
Goede studieboeken zijn van groot belang voor zowel scholing van jong talent als voor de bijscholing van ervaren marketeers. Permanente educatie voor marketeers is noodzaak geworden. PIM heeft daarom ook een aparte prijs voor het beste Marketing Studieboek. Dit jaar valt die eer te beurt aan ‘Marktonderzoekdesign’, geschreven door docent Marktonderzoek & Marketing Iris van Hest. Het door Boom uitgevers gepubliceerde boek biedt een nagenoeg compleet overzicht van hoe een marktonderzoeksproces er anno 2021 uit moet zien. Iris beschrijft stapsgewijs hoe marketeers op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek kunnen ontwerpen. De jury roemt het boek om de structuur en heldere opzet en is voor elke zichzelf respecterende marketeer een belangrijk naslagwerk om periodiek na te slaan, zo stelt de jury.