De genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020

Merkwaarde en klantbeleving domineren de lijst

De genomineerde boeken voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2020 zijn bekend. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de aandacht vestigen op de ontwikkelingen in het marketingvak. Uit de genomineerden van deze achttiende editie ziet de vakjury veel aandacht voor merken, klantbeleving en service bij de auteurs. Vorig jaar won Gino van Ossel met zijn boek ‘Retail – De digitale hysterie voorbij’ deze prestigieuze marketingliteratuurprijs.

Twaalf nominaties

Uit de bijna vijftig marketingboeken die in Nederland zijn uitgebracht, zijn twaalf kanshebbers gekozen voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020. Dit zijn de nominaties in alfabetische titelvolgorde:

  •     Aandachtsmarketing, Klaas Weima (S2 uitgevers)
  •     Beyond Brands, Tom Van den Bergh (LannooCampus)
  •     Brand change, Thierry Cattoir (LannooCampus)
  •     Data-bedreven marketing, Danny Oosterveer (Noordhoff)
  •     De klantenergieke organisatie, Sonja Stalfoort (Van Duuren Management)
  •     Make Dust or Eat Dust 2.0 - Marktleiderschap in een tijdperk van extreme verandering, Roland van Kralingen (Business Contact)
  •     Marketing Design met Customer Journey Mapping, Eveline van Zeeland (Boom)
  •     Online invloed - Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten, Bas Wouters en Joris Groen (Boom)
  •     Ontmoet de Xceptionals - De transitie naar de overtreffende trap in klantvriendelijkheid, Gerrit Piksen (MarketResponse)
  •     Platformrevolutie - Van Amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken en leven, Martijn Arets (Management Impact)
  •     Power Brands 2.0 - De 12 wetten van het nieuwe merkdenken, Marc Oosterhout (Adfo Groep)
  •     The offer you can’t refuse - Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service?, Steven Van Belleghem (Van Duuren Management)

Om in aanmerking te komen, dient een boek te zijn ontstaan binnen het Nederlandse taalgebied en gepubliceerd te zijn in de periode van oktober 2019 tot en met september 2020. Bij het bepalen van de lijst let de jury vooral op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een brede toegevoegde waarde voor het vak en praktische toepasbaarheid.

Merken en customer experience centraal

Dit jaar valt de aandacht voor merken op met titels zoals Power Brands 2.0, Beyond Brands en Brand change. Ook over klantbeleving en service is een aantal interessante publicaties verschenen. Juryvoorzitter Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School) snapt dat wel: “Merken moeten zich staande houden in een steeds competitiever en anoniemer platformlandschap, waar het lastig is om je te onderscheiden. Het is belangrijker dan ooit om te laten zien waar je als merk voor staat en om een sterke emotionele connectie te organiseren met je doelgroep. Dat lukt niet met alleen een communicatiecampagne, zoiets vergt een uitstekende organisatie van de klantbeleving. Dat moet je waarmaken en organiseren, zowel binnen als buiten de organisatie. Daarnaast heeft het purposedenken een sterke invloed op merkontwikkeling; als je niet maatschappelijk relevant bent, tel je al bijna niet meer mee.”

“Over digital en data is deze keer juist minder literatuur verschenen, hoewel deze onderwerpen van groot belang blijven”, aldus Molenaar: “De digitale ontwikkelingen gaan snel en daar moet marketing zich zeker in blijven ontwikkelen. Wat we dit jaar zien, is dat digital en data niet zozeer als een onderwerp op zich aan bod komen, maar als instrumenten om merkwaarde te ontwikkelen en om de klantbeleving en service te verbeteren.”

26 november: twaalf boeken op één middag

Op donderdag 26 november 2020 presenteren de genomineerde auteurs hun boek tijdens het PIM Marketing Literatuur Prijs evenement dat dit jaar online plaatsvindt. De middag biedt een unieke kans om in een kort tijdsbestek veel vernieuwende inzichten op te doen en digitaal kennis te maken met de auteurs. Aan het eind van de middag maakt de jury bekend wie de winnaar is van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020 én welk boek de titel Marketing Studieboek van het Jaar krijgt.

Het interactieve, online evenement met kennissessies, prijsuitreiking en netwerkmomenten is van 16.00 uur tot 17.45 uur en toegankelijk voor belangstellenden. Aanmelden kan via www.pimonline.nl/marketingliteratuurprijs.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2020

Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:

    Aljan de Boer, head of Inspiration Trendsactive
    Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
    Astrid Rose, head of marketing and communications Conservatorium van Amsterdam
    Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University
    Brecht Janssen, hoofd communicatie & fondsenwerving Stichting voor Vluchtelingen- Studenten UAF
    Egbert Jan van Bel, auteur en hoofdredacteur CustomerTalk
    Frank van Delft, directeur CIM7
    Jeanine Dijkhuis, eigenaar van Kies! Marketing, namens het Netwerk van Register Marketeers
    Max Kohnstamm, gepensioneerd, gepassioneerd volger van de ontwikkelingen in het marketingvakgebied
    Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
    Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
    Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
    Shira Winterkamp, partner Marketing Queens
    Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
    Wil Wurtz, adviseur klantgericht ondernemen