Congresorganisatoren doen deelnemers en zichzelf tekort

'Congresorganisatoren doen deelnemers en zichzelf tekort door niet goed na te denken hoe ze social media inzetten tijdens hun congres' en 'het traditionele congres is dood'.
Het zijn pittige uitspraken uit de mond van social media evangelist en internetondernemer Lykle de Vries. Op dinsdag 17 mei spreekt hij over de toepassing van social media tijdens congressen. Op een bijzondere locatie, namelijk 'thuis' in de bedrijfsruimte van audiovisuele toeleverancier ACS audiovisual solutions. ACS organiseert op deze dag een sessie voor congresorganisatoren.

Twitterfountain, Un-Convention en Speakonomy
CongresWereld zocht Lykle de Vries op om wat meer te weten te komen over deze markante ondernemer, die ook een duidelijke visie op congressen heeft.

Wie is Lykle de Vries eigenlijk?
Op mijn Twitterprofiel staat te lezen:"Entrepreneur @ De Ondernemers BV, co-founder of New Music Labs, initiator of Twitterfountain and Speakonomy." Ik ben 41 jaar, Industrieel Ontwerper (TU Delft) van oorsprong en import-Groninger.

Je noemt jezelf web2.0 evangelist, hoe moeten we dat interpreteren?
Misschien raakt de term web2.0 wat achterhaald ondertussen, en zou ik me ook wel social media-evangelist kunnen noemen. Maar bovenal wil ik mijn best doen om bedrijven en organisaties duidelijk te maken dat de moderne technologieën die we met termen als web2.0 en social media bedoelen ervoor zorgen dat mensen weer rechtstreeks met elkaar in gesprek willen en kunnen raken. Dat is fundamenteel anders dan hoe bedrijven en organisaties traditionele tegen communicatie aankeken. Ik probeer keer op keer de initiële aversie of het ongeloof te doorbreken en bedrijven en organisaties in beweging te krijgen om social media in te zetten zoals ze bedoeld zijn: voor gesprekken van mens tot mens, en niet van bedrijf tot klant of slachtoffer.

Je kiest in je werk bewust voor het elkaar helpen begrijpen van partijen met 'zo min mogelijk gedoe' en het 'gewenste resultaat bereiken'. Tegen welke zaken loop je zoal aan?
In het geval van congressen merk ik dat het erg veel extra energie kost wanneer niet uitgesproken wordt wie om wélke reden betrokken is bij het congres. Lang niet altijd is het de inhoud die ervoor zorgt dat het congres de moeite waard is, maar kijken participanten meer naar het adressenlijstje dat ze met de emails van de deelnemers kunnen vullen. Wanneer een inhoudelijk gemotiveerde partij dan samen probeert te werken met een andere partij die alleen maar uit is op publiciteit of commercie, gaat het snel wringen.

Hoe ben je eigenlijk in aanraking gekomen met de meeting industrie?
New Music Labs, waarvan in co-founder ben, begeeft zich in de wereld van de muziekindustrie. Daar rommelt het al jaren, als gevolg van de internet-revolutie. Maar de typische congressen zoals Eurosonic Noorderslag etc. bleven altijd maar in hetzelfde, oude format van panel-discussies en lezingen hangen waardoor de echt frisse mensen en ideeën niet makkelijk zichtbaar werden. Het van oorsprong Engelse initiatief voor de Un-convention doorbrak dat patroon. We hebben het naar Nederland gebracht en ontdekten dat veel andere formats zoals Barcamps etc. ook goed werkten.

Kan je iets meer vertellen over het idee/concept van Un-Convention en waarom dit succesvol is?
Un-Convention is een wereldwijd netwerk van mensen uit de muziekindustrie die niet over zichzelf denken in termen als 'industrie' maar het maken en verspreiden van muziek zien als een keten van individuele prestaties. De muzikant heeft anderen nodig om zijn muziek onder de aandacht van het publiek te krijgen, het publiek heeft smaakmakers en ontdekkers nodig. De Do It Yourself-mentaliteit die men vooral associeert met punk-muziek wordt in de wereld van Un-convention de Do It Together mentaliteit. Tijdens een un-convention ligt de focus dan ook op wat je van elkaar kunt leren, in plaats van op "Kijk eens hoe goed ik ben!".

Jullie zijn ook de bedenkers van Twitterfountain. Wat doet dit precies voor congressen?
Twitterfountain.com stelt je in staat om tweets en foto's die dezelfde tag of hashtag (steekwoord) hebben, mooi geanimeerd over een groot scherm te laten bewegen. Door dat te doen krijg je een actueel en entertainend overzicht van 'het gesprek' over dat onderwerp. Bijvoorbeeld over de mening in de wandelgangen over het congres en de sprekers.

Je presentatie op 17 mei gaat over Social Media voor congressen. Wat kunnen de deelnemers verwachten?
Ik zal mijn best doen om zo kort en concreet mogelijk te laten zien dat congresorganisatoren zichzelf, maar vooral de deelnemers aan hun congressen, ernstig te kort doen wanneer ze niet goed nadenken over manieren om social media op te nemen in het congres. Mogelijk zal ik zelfs de dood van het traditionele congres aankondigen, met dank aan 'het internet'.

Kan je alvast één concrete tip geven waar iedereen die social media wil inzetten tijdens zijn of haar congres voordeel van heeft?
Lees ons Handboek Social Media voor Congressen en bezin je op de vraag:"Wie moeten er tijdens mijn congres eigenlijk met wie in gesprek, en waarover moet dat gesprek gaan?".

Het Handboek Social Media voor Congressen, leg eens uit?
Het Handboek Social Media voor Congressen is ontstaan uit onze eigen ervaringen (en ook wel frustraties) met congressen en seminars van de afgelopen twee jaar. Wij stonden daar dan soms als spreker te vertellen over de mogelijkheden van Social Media, terwijl er niet eens werkende wifi in de zaal was, bijvoorbeeld. En we zagen veel congres-organisatoren worstelen met de manier waarop ze Social Media wilden inzetten voor hun congres. Toen besloten we om onze ervaringen en adviezen te bundelen en ook direct openbaar te maken. Dankzij heel veel goede inhoudelijke reacties hebben we ondertussen een nieuwe versie van het handboek online gezet, en we verwachten dat het niet de laatste zal zijn maar dat we van veel mensen nog meer nuttige inhoudelijke aanvullingen gaan krijgen op basis van actuele ervaringen.

Programma
Alle details over het programma én hoe je je als congresorganisator gratis aan kan melden, lees je in de agenda.