Boekkeuze: Sturen op resultaat

‘Sturen op resultaat’ een inspirerend boek vol handvatten om het eens helemaal anders aan te pakken. Zeker in deze onrustige tijd waar je niet meer kunt voldoen met het blind volgen van ‘oude’ management- en marketingmodellen. Het is tijd om het idee los te laten dat wat altijd gewerkt heeft nu nog steeds werkt.

In onze creatieve congres- en evenementenwereld is het belangrijk om vooruit te blijven kijken. Niet de ander kopiëren maar een eigen weg vinden. En misschien is het toch eens tijd om het hele team erbij te betrekken, te luisteren, vooral ook veel te vragen en vervolgens stapje voor stapje verder te gaan.

Zelfsturende teams kunnen van grote toegevoegde waarde zijn om resultaten te behalen. Want dan wordt het een gezamenlijk resultaat en niet meer een gestuurd resultaat van het management. Richt je op de doelen en controleer regelmatig samen of je nog op de goede weg bent zodat je in staat bent op tijd bij te sturen. Er wordt dus niet gestuurd op plannen maar op resultaat.

‘Sturen op resultaat’ levert alle handvatten om door middel van experimenteren verder te komen en met kleine stapjes vooruit te gaan. Dit maakt het behapbaar voor iedereen in het team en uiteindelijk zal het resultaat ernaar zijn en dan krijg je als bonus ook nog tevreden en betrokken medewerkers. Om een team zelfsturend te krijgen is het belangrijk dat er duidelijke doelen worden geformuleerd die met alle lagen van de organisatie worden afgestemd.

Een vlot te lezen boek dat niet hoogdravend geschreven is met een heldere opbouw. Ieder onderdeel helder verwoord en nogmaals samengevat waardoor het boek heel praktisch is. Volop voorbeelden, schema’s en methodieken.  De auteurs hebben alle moeite gedaan om op een praktische manier stappen te zetten richting zelfsturende mulidisciplinaire teams die snel kunnen  inspelen op verandering.

Sturen op resultaat is gericht op de samenwerking tussen alle lagen in de organisatie. Met Create, Refine, Align, Finalize & Transmit (CRAFT) stem je zowel in de diepte als in de breedte doelen en resultaten af.

Dit boek is een absolute aanrader voor onze creatieve en bruisende industrie waar weliswaar klappen zijn gevallen maar ook veel veerkracht is.

Lynn van de Steen

Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
Auteurs: Anton Vanhoucke en Denise Visser