Boekkeuze: De strategie van de kreeft

De strategie van de kreeft is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot beste marketingboek van 2021. Een inspirerend boek dat op heldere en toegankelijke wijze de processtrategie en veranderingen in organisaties toont. Hoe kun je ├ęcht vernieuwen! Een uitdaging waar onze branche zeer confronterend mee te maken heeft gekregen de afgelopen twee jaar.

Creativiteit en vernieuwing zijn eerste vereisten in een markt waar het woordje klantbeleving bovenaan de lijst staat. De coronacrisis die nu bijna twee jaar een zwaar stempel drukt op mens en maatschappij heeft de markt op zijn grondvesten doen schudden. Hoe verder? Gaan we verder vanuit ons bestaande organisatiemodel en proberen we ons hoofd boven water te houden met de kennis die ons al zo lang heeft 'geholpen' of grijpen we de gelegenheid aan om verder te kijken? Passen we ons aan, gaan we vernieuwen en of durven we nog grotere stappen te maken?

Een inspirerend boek met veel duidelijke voorbeelden die de inhoud behoorlijk kracht bijzetten. Hoe gaan we onze zakelijke toekomst vorm geven? Kennen we onze klant goed genoeg en dan met name welke weg deze bewandelt en wat daarvoor nodig is? Kijken we ver genoeg vooruit en zien we de mogelijkheden om nieuwe paden te bewandelen, bij te buigen en wat hebben we daarvoor nodig? Welk leiderschap is hiervoor vereist?

Realiseren van echte vernieuwing, een uitdaging waar veel organisaties mee worstelen en dat vaak blijft hangen bij het optimaliseren van het bestaande. Want het bekende doorbreken is niet heel eenvoudig. Met de kreeft als metafoor voor verandering/vernieuwing wordt getoond dat je alleen kunt vernieuwen en veranderen als je een gevoel van ongemak durft te omarmen. Durf te vertragen om daarna te gaan versnellen. En sluit vooral je ogen niet voor wat de nieuwe mogelijkheden zijn, zodat je niet opnieuw het wiel uitvindt. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien zo kun je pas echt veranderen als je ongemak durft te omarmen.

Sommige bedrijven zijn al langer bezig met deze transformatie, ook in de congres- en evenementenwereld, maar de pandemie heeft er wel de nodige urgentie aan gegeven. Als we nu niets doen dan hoeft het straks niet meer. De strategie van de kreeft is een echte aanrader voor toekomstgericht denken en het ten uitvoer brengen van de plannen. Een aantal organisaties in onze branche heeft de pandemie als kans aangegrepen om veel creativiteit en innovativiteit te tonen. Voor kleinere organisaties vaak makkelijker dan voor de grotere, maar ook daar wordt gezocht en gekozen voor aanpassingen, vernieuwingen en ingespeeld op de klantwens van de klant van nu.

Redactie CongresWereld

De strategie van de kreeft is geschrieven door Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout.

De jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs noemt De strategie van de kreeft, het beste marketingboek dat marketeers bij het maken van hun marketingstrategie waarbij vernieuwing een belangrijk onderdeel is, kan helpen