Boekkeuze: Content! Zuurstof voor je klanten

Antal de Waij schreef in 2017 alweer de eerste versie van ‘Content! Zuurstof voor je klanten’. Inmiddels zijn we alweer aan versie 5 (2022), een herziene versie volledig geactualiseerd naar de standaard van deze tijd en daarmee een zeer compleet handboek voor iedere contentmarketeer. Niet een boek om in een avondje uit te lezen en dan het idee te hebben dat er toch een contentprofessional in je schuilt. Wel een boek vol kennis en een goede leidraad voor het bepalen van je contentstrategie.

We leven in de hybride wereld van managementboeken. Onze doelgroep zoekt content op het moment dat zij daar behoefte aan heeft en op de plek waar zij het wil zoeken. Geen onoverzichtelijk en diffuus verhaal. ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ is een vrij lijvig boek met een duidelijke structuur voorzien van veel voorbeelden.

De Waij besteedt uitgebreid aandacht aan digital marketing en heeft een vlotte schrijfstijl. Mede door de vele voorbeelden is het duidelijk en goed toepasbaar en met een heldere boodschap; steek tijd in het uitvinden wat een klant zoekt en vooral niet zoekt. Blijf je content monitoren en zorg ervoor dat je een goed beeld hebt van je doelgroep.

Het belang van goede content kan niet meer gebagatelliseerd worden. We komen er niet meer mee weg door te roepen dat we een goed product of een goede dienst hebben en daar een opsomming van geven op onze website, social media kanalen of nieuwsbrief. Het zal de klant de spreekwoordelijke worst zijn… Zeker in congresland is het bieden van structuren nuttig en hebben we altijd rekening te houden met het feit dat het hier een ‘mensenwereld’ betreft. Voor een goede communicatie naar de klant is tegenwoordig wel iets meer nodig dan het hardnekkig vasthouden aan oude structuren.

In het boek staat de volgende definitie voor contentmarketing: ‘Contentmarketing is een consistente meetbare marktbenadering die de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plaats, in de juiste vorm aan de juiste klant presenteert, met als doel een winstgevende klantrelatie te realiseren.’ Met andere woorden daar is echt wel wat serieuze aandacht voor nodig en dit boek geeft antwoord op de meeste vragen, is vrijwel compleet en door de voorbeelden goed toepasbaar. En mocht dat dan nog niet voldoende zijn… Er wordt een complete online-omgeving bij geleverd met video’s, blogs, interessante links naar voorbeelden over dit onderwerp, documenten die gedownload kunnen worden, handige online hulpmiddelen en een Facebook Messenger-omgeving met nog meer informatie.

Meestal ben ik geen fan van een complete online-omgeving, omdat het me teveel afleidt van de rode draad van een boek. In dit geval is het boek opgedeeld in duidelijk afgebakende hoofdstukken die een onderwerp behandelen en samenvatten. Extra informatie kan dan net dat beetje extra zijn om het voor jou toepasbaar te maken.

Lynn van de Steen