Artificial Intelligence wint terrein bij zakelijke evenementen

(Door de redactie) In 2019 gebruikte 45 procent van de grote bedrijven (meer dan 500 werkzame personen) een of meer Artificial Intelligence-technologieën. Gemiddeld maakte 12 procent van de Nederlandse bedrijven gebruik van bijvoorbeeld spraakherkenning, machine learning en patroon- of gezichtsherkenning. Dit meldt het CBS in de publicatie ICT, kennis en economie 2021. De cijfers over het gebruik van Artificial Intelligence-technologieën door bedrijven zijn afkomstig uit een enquête onder bedrijven met tien of meer werkzame personen.

Artificial Intelligence wordt steeds meer toegepast en is ook in de congres- en evenementenbranche niet meer weg te denken. We kijken niet meer vreemd op als we bij een beurs of congres begroet worden door een vriendelijke gastvrouw in de vorm van een hologram. Verder wordt er natuurlijk ook veelvuldig gemaakt van gezichtsherkenning en chatbots. En wordt kunstmatige intelligentie steeds meer ingezet om met ingevoerde data zelfstandig problemen op te lossen. Een prachtige aandachtstrekker voor de bezoekers en tevens een gewaardeerde en efficiënte ‘collega’.

Uit het onderzoek van het CBS blijkt dat in de communicatie en informatie 34 procent van de bedrijven in 2019 één of meer AI-technologieën inzette. In de horeca was dat echter wel weer een stuk minder. Het gebruik van AI neemt evenredig toe met de bedrijfsgrootte.

AI wordt steeds meer ingezet
Dat Artificial Intelligence zich stevig innestelt bij zakelijke evenementen is duidelijk en het wordt steeds meer ingezet. Op deze manier is het mogelijk om bezoekers en deelnemers een gepersonaliseerd programma te bieden waarmee het contact directer is en de communicatie aan beide kanten als zeer plezierig wordt ervaren.

Het staat en valt natuurlijk met de juiste verwerking van data en het verzamelen en beheren van deze gegevens conform de AVG-richtlijnen. Dat gaat steeds beter en de ontwikkelingen op dit gebied hebben de afgelopen anderhalf jaar ook niet stilgestaan. Met het creatievere aanbod van evenementen fysiek, online en hybride heeft de branche snel moeten leren en is het contact met de doelgroep niet verloren gegaan maar juist verbeterd. Een persoonlijk aanbod met de juiste communicatiemiddelen wordt goed ontvangen.

Het CBS concludeert in haar onderzoek dat machine learning voor data-analyse de meest gebruikte vorm van AI-technologie is. Met deze technologieën wordt gebruik gemaakt van zelflerende algoritmes. Daarnaast zien we ook steeds meer patroon- of gezichtsherkenning en robot-ondersteunende procesautomatisering.  Dit laatste is nog niet heel vertrouwd binnen de zakelijke markt maar zal zeker een plek verwerven en de virtuele assistent zal steeds vaker de bezoeker begeleiden naar de juiste workshop, seminar of congresruimte.

(Bron: o.a. CBS)