Alles moet veranderen opdat alles hetzelfde blijft

Interview met Leon Kruitwagen, hoofdauteur Handboek Strategische Eventmarketing.
De eventprofessional van morgen heeft meer nodig dan alleen servicegerichte en organisatorische kwaliteiten. Het is nu bijna een jaar geleden dat het Handboek Strategische Eventmarketing verscheen. Inmiddels is het een verplicht studieboek op diverse opleidingen.

  1. Leon, wat betekent het verschijnen van het Handboek Strategische Eventmarketing voor jou persoonlijk?

Dat de kennis en ervaring die we in de afgelopen 20 jaar hebben opgedaan nu zwart op wit gedrukt staat. Daardoor is er een schat aan informatie beschikbaar waar alle eventprofessionals nu en in de toekomst profijt van kunnen hebben. Het was een fantastische en intensieve ervaring om samen met 10 experts te verwoorden waar ons vak over gaat en dat in een theoretisch kader te plaatsen. Soms ook confronterend als je merkt hoe lastig het kan zijn om je dagelijkse praktijk en handelen helder te verwoorden in een voor iedereen begrijpelijk prettig leesbaar stuk tekst. 

  1. Wat is het belang van het Handboek voor de toekomst van ons vak?

Het is het eerste boek dat beschrijft hoe vanuit de organisatie strategie ondersteunend eventbeleid te ontwikkelen. Het legt een stevige theoretische basis voor de strategische inzet van evenementen met tal van praktijkcases en voorbeelden.  Aan de hand van de leidraad Het Strategisch Plan in 10 stappen ontwikkel je een event strategie voor jouw organisatieHet is een handboek dus een naslagwerk met een schat aan kennis én een schat aan inspiratie. Kortom compleet en concreet.

  1. Wat is voor jou het belangrijkste nieuwe inzicht dat je hebt verkregen bij het schrijven van dit boek?

Dat we eigenlijk nog maar een klein deel van de toepassingsmogelijkheden van het evenement benutten. We hebben de mogelijkheid om alle zintuigen te bespelen en toch worden naast ‘zien’ en ‘horen’ de andere drie ‘voelen’, ‘ruiken’ en ‘proeven’ nauwelijks benut. Daarnaast worden de mogelijkheden om toegankelijkheid en inclusie te optimaliseren nog te veel onderbenut. Daar liggen kansen.

  1. Wat is voor jou persoonlijk de interessantste ontwikkeling in ons vak?

De rol en de plaats die het medium evenement heeft verworven binnen marketingcommunicatie. 25 % van het BtoBmarketing budget gaat naar live communicatie. Daarbij geholpen door de onlinecomponent die aan ons vak is toegevoegd en waarmee het bereik kwalitatief en kwantitatief wordt vergroot. Nieuwe doelgroepen kunnen worden bereikt zoals mensen met een beperking of introverte personen. Afstand en reistijd spelen geen rol meer: de wereld binnen handbereik.

  1. Hoe ziet de ideale toekomst voor het evenement eruit?

Het event vakinhoudelijk: Optimale gedragsbeïnvloeding van de deelnemer. Wetenschappelijk onderzoek als neuromarketing.
Het event als marketing instrument of livecommunicatie medium: Door de strategische campagnematige inzet van evenementen een essentiële en meetbare bijdrage leveren aan de organisatiedoelstellingen.

  1. Een eventprofessional kan met evenementen wonderen verrichten als een magiër.
    Welke van de vijf rollen van de magiër is het meest op jou van toepassing: taboedoorbreker, verhalenverteller, rituelenbegeleider, verbinder of reisleider?

Rituelenbegeleider:
Het belang van rituelen, bijvoorbeeld het samen vieren van successen, is in het Nederlandse bedrijfsleven onderbelicht. Meer aandacht daarvoor versterkt organisaties en zorgt voor de broodnodige verbinding binnen teams en afdelingen. In het boek staat het voorbeeld van het 10-jarig bestaan Genootschap voor Eventmanagers. Als oprichter van het Genootschap en organisator van dat jubileum ben ik daar nog steeds trots op.

  1. Welke ontwikkeling vraagt volgens jou het grootste aanpassingsvermogen van de eventprofessional?

Denken en handelen vanuit de organisatiestrategie. Daadwerkelijk vanuit strategie eventbeleid ontwikkelen en implementeren dat een wezenlijke bijdrage levert aan de organisatie doelstellingen. Dus nooit meer ‘u vraagt wij draaien’ maar telkens de afweging maken ‘past dit in de strategie’ en ‘wat is de toegevoegde waarde’.

Wow! Je zou maar in deze tijd de kans krijgen om betekenisvolle evenementen te mogen organiseren. Zeker met de bijna eindeloze mogelijkheden die er de laatste jaren zijn gecreëerd. Wat een geweldige, creatieve en spannende uitdaging! Het vraagt nu meer dan servicegericht zijn en organisatorisch inzicht. Lees ook de recensie van het boek op CongresWereld.

Titel van bericht is een citaat uit de film Gattopardo, 1963, regisseur Luchino Visconti

Leon Kruitwagen werkte na zijn studie bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode tien jaar als exportadviseur voor het Nederlandse MKB en voor het Netherlands Foreign Investment Agency in Frankrijk. Terug in Nederland is hij in 2002 mede-initiator en directeur van IDEA (bureaus) en oprichter van onder andere het Genootschap voor Eventmanagers (opdrachtgevers), Platform Cultuur Locaties (toeleveranciers) en G14 (Aanstormend eventtalent). In 2017 droeg hij zijn bedrijf over aan collega Dirk Prijs. Sindsdien richt hij zich op educatie en onderzoek binnen het Instituut voor Eventmarketing & Strategie.

Handboek Strategische Eventmaketing is een uitgave van Noordhoff.
ISBN 978-90-01-75363-4