NBTC: trends & ontwikkelingen op de zakelijke markt

Jaarlijks presenteert het NBTC de kerncijfers van de zakelijke markt, dit keer in de vorm van een online magazine. Dit magazine geeft inzicht in de trends en ontwikkelingen binnen de wereldwijde zakenreismarkt, internationale congresstatistieken en cijfers betreffende nationale en internationale zakenreizen in Nederland. Uiteraard wordt hierbij dit jaar specifiek in gegaan op de invloed van COVID-19 op de zakenreismarkt, voor zover dat mogelijk is.  

In 2018* reisden jaarlijks ruim 4,7 miljoen buitenlandse bezoekers naar Nederland met een zakelijk motief. Dit is ruim een kwart van alle buitenlandse bezoekers aan Nederland. De zakelijke motieven liggen uiteen van bijvoorbeeld een internationaal congresbezoek tot het bezoeken van een klantrelatie.  

(*Een nieuw onderzoek van NBTC met betrekking tot internationale bezoekers wordt verwacht in 2021.)

UNWTO verwacht dat de markt voor vrijetijdsreizen sneller zal herstellen dan zakenreizen. Dit omdat internationale organisaties ook rekening houden met de veiligheid van de medewerkers en daardoor mogelijk voorzichtiger zijn. Het werken vanuit huis voor grotere organisaties is verlengd tot medio 2021. Dit betekent dat zakelijke reizen op grote schaal niet eerder zullen herstellen dan in het derde kwartaal van 2021.

Vier trends & ontwikkelingen op de zakelijke markt

1. Technologie, virtueel en hybride
Technologische ontwikkelingen hebben invloed op de organisatie van zakenreizen en de verwachting is dat technologie meetings en evenementen zal blijven transformeren. Nog voor de corona pandemie was er al sprake van hybride evenementen en virtuele toepassingen.

2.Veiligheid
Vanwege COVID-19 zijn internationale nemen meeting planners en organisaties landelijke maatregelen in acht en worden zo aanpassingen te maken. Hierbij is het van belang dat de regels worden opgevolgd om professionaliteit te laten zien naar de internationale zakelijke reizigers. Andersom kan een verschil tussen verwachting en realiteit voor problemen zorgen met grotere zakelijke evenementen.

NBTC heeft een COVID-19 heropening protocol opgesteld om de internationale zakelijke bezoekers en meeting planners op de hoogte te houden van huidige regelgevingen in Nederland.

Ten tijden van de pandemie hebben meerdere organisaties evenementen volledig omgezet naar een virtuele versie. In crisismomenten zoals deze, met een verbod op internationale reizen en verschillende maatregelen, is technologie een oplossing. Maar het is ook een kans voor de toekomst. Hybride evenementen kunnen namelijk zorgen voor additionele inkomsten, bijvoorbeeld online deelname voor lager tarief. De verwachting is dan ook dat virtuele componenten ook zullen blijven na de pandemie. Echter betekent dit niet dat persoonlijke ontmoetingen en grotere congressen zullen verdwijnen. Met name voor business development blijven organisaties wel reizen omdat het persoonlijke contact hier van belang is.

Een andere technologische trend is toenemende aantal virtuele betalingen tijdens boekingen. Ook de constant evoluerende mobiele apps en nieuwe technologieën zoals virtual reality en artificial intelligence brengen ontwikkeling. Zo kan je tegenwoordig met een QR code toegang krijgen tot evenementen, bepaalde componenten van het evenement opslaan en een virtuele reis maken.  Dergelijke mobiele apps worden beschouwd als een ‘must have’ voor alle evenementen.

3. Duurzame ontwikkelingen
Bedrijven denken steeds vaker aan hun ecologische voetafdruk en vragen zich bijvoorbeeld steeds vaker af of het nodig is om te vliegen of om met meerdere personen op zakenreis te gaan. Er wordt vooral op gelet dat er minder voor interne meetings wordt gereisd. Maar voor ander soort meetings, waarbij bijvoorbeeld contact met klanten, prospectie of business development noodzakelijk is, blijft menselijk contact nodig waardoor we blijven reizen. Wel worden kortere afstanden tegenwoordig vaker met de trein ondernomen. Bron: MT (2018)

4. Bleisure travel
Bleisure travel wordt steeds populairder. Dit is een reisvorm waarbij zakenreizen met leisure activiteiten worden gecombineerd. Dit komt onder meer door het groeiend aantal Millennials dat zakenreizen onderneemt. De ruime meerderheid van de Millennials combineert beide activiteiten tijdens een bleisure trip, vaak met de reden dat dit kosten bespaard. Omdat de grens tussen zakenreizen en leisure reizen steeds verder vervaagd, heeft dit invloed op hoe producten en services voor zakenreizigers worden ontworpen. Bronnen: eTurboNews, 2019; Skift, 2018

Het bredere belang van business events

In Nederland georganiseerde business events brengen ons land meer dan alleen geld in het laatje. De bijeenkomsten jagen immers samenwerking, creativiteit en innovatie aan. Uit internationale studies blijkt dat business events bijdragen aan ontwikkeling op het vlak van economie, politiek, maatschappij, milieu en sectorspecifieke zaken.
NBTC laat de komende maanden een studie uitvoeren naar de bredere effecten van business events voor de Nederlandse economie en samenleving. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Ecorys. Dit bureau deed eerder onderzoek naar de economische impact van beurzen en congressen in opdracht van NBTC.

Bron: NBTC