Meer evenementen en groeiende vraag naar marketeers in 2020

  • Strijd om de bezoeker topprioriteit
  • Toenemende concurrentie stimuleert vraag naar marketeers
  • Helft van evenementen houdt rekening met duurzaamheid en diversiteit

De helft van de evenementenorganisatoren (51%) in Nederland en België verwacht in 2020 meer evenementen te organiseren dan vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarlijkse trendrapport van ticketplatform Eventbrite. 

Door de toenemende concurrentie willen organisatoren van evenementen meer investeren in marketing expertise. Aan het onderzoek deden 7.000 evenement organisatoren mee, waarvan meer dan 700 uit Nederland en België. 

De evenementenbranche laat al jaren een groei zien en dit jaar is geen uitzondering. 51% van de Nederlandse organisatoren die deelnamen aan het onderzoek verwacht in 2020 meer evenementen te organiseren dan vorig jaar, 46% van de respondenten verwacht dit jaar hetzelfde aantal evenementen te organiseren en en slechts drie procent zegt dat ze minder evenementen gaan organiseren. Het bereiken van nieuwe bezoekers heeft bij 62% van de respondenten hun topprioriteit. De overgrote meerderheid (92%) voorspelt dan ook dat zij meer personeel zullen inhuren en zegt met name interesse te hebben in marketeers.

Anouk ter Haar, marketing manager bij Eventbrite: “De verwachte groei van het aantal evenementen in 2020 gaat gepaard met de nodige uitdagingen. De toenemende concurrentie wordt door 20% genoemd als belangrijkste uitdaging en dat wakkert de strijd om de bezoeker aan. Evenementen met een sterke community van trouwe bezoekers hoeven zich hierover minder zorgen te maken, maar anderen zullen hun marketingactiviteiten moeten opvoeren om te overleven in de tijd waarin de concurrentie steeds verder toeneemt.”

Duurzaamheid en diversiteit

Duurzaamheid en diversiteit staat inmiddels bij de helft van de evenementenorganisatoren op de agenda. Ondanks dat meer dan helft (52%) van de evenementen in Nederland zegt stappen te ondernemen om hun impact op het milieu te minimaliseren, blijft de Benelux in internationaal perspectief ver achter. Koploper is Nieuw-Zeeland, waar maar liefst 77% van de evenementen professionals bezig zegt te zijn met het verduurzamen van hun evenementen.

Anouk ter Haar: ”In Nederland is er ruimte voor verbetering met betrekking tot duurzaamheid. Slechts 22% van de respondenten zegt bijvoorbeeld zich bezig te houden met recycling.” Wat betreft diversiteit zegt 48% van de respondenten dat zij anno 2020 stappen ondernemen om de diversiteit van hun evenementen te verbeteren. Anouk ter Haar: “Het grootste deel doet dit door hun programmering aan te passen om ook voor andere doelgroepen interessant te zijn. 22% zegt een gedragscode te hebben om diversiteit te stimuleren.”