Gemeente Amsterdam investeert in zakelijke bezoeker

Dat congressen heel belangrijk zijn voor Amsterdam is nu ook onderstreept door de gemeente Amsterdam: de gemeente gaat 28 miljoen euro investeren om de door de coronacrisis zwaar getroffen Amsterdamse economie een impuls te geven. Het geld moet gebruikt worden om vooral zakelijke bezoekers naar de stad te trekken. In plaats van een stad voor 'de budgettoerist' moet Amsterdam straks bekend staan als 'duurzame en innovatieve congresstad'. Om dat te bereiken krijgt Amsterdam & partners de opdracht om een imagocampagne te starten.
 
De imagocampagne hoort bij het meerjarenplan Amsterdam Congresstad. De goedkeuring van de gemeente op dit plan, met als titel ‘Naar een innovatieve en duurzame congresstad met meerwaarde voor Amsterdam’, maakt het mogelijk congressen aan te trekken en te behouden voor Amsterdam en RAI Amsterdam.
 
‘We zetten volop in op de lobby om internationale congressen naar de stad te halen, en dan vooral de duizenden zakelijke bezoekers die erbij horen’, zegt Wethouder Victor Everhardt (Economische Zaken).
 
Amsterdam heeft een plan om overlast van toerisme aan te pakken na de coronacrisis. Daarin ligt de focus op het trekken van toeristen die ‘waarde toevoegen’, zoals congresbezoekers en cultuursnuivers.

Visie 2025 Herontwerp Bezoekerseconomie Amsterdam