De virtuele ervaringseconomie wordt groeigebied MICE branche

(Redactie)

Tijdens IBTM world, de internationale, jaarlijkse vakbeurs voor de meeting-, congres- en eventindustrie die afgelopen november in Barcelona plaatsvond, werd het Trends Watch report 2020 gepresenteerd. In dit rapport wordt de voorspelling gedaan dat de Virtual Experience Economy het volgende grote groeigebied zal zijn voor de MICE-sector.

In het rapport wordt onderzoek gedaan naar de voortgang van de ervaringseconomie naar de virtuele ervaringseconomie en bekijkt hoe dit de MICE branche kan veranderen, en welke nieuwe kansen het biedt. Het rapport voorspelt dat deze nieuwe trend meer zal betekenen dan alleen nieuwe technologieën die integreren in bestaande evenementen, maar de oprichting van een geheel nieuwe industrie die ‘digitaal’ en ‘ervaring’ samenvoegt.

Wat houdt de Virtual Experience Economy in

Trend Watching, de organisatie die wereldwijde trendpatronen van consumenten voorspelt, beschrijft dat de meeste van dit soort trends een beroep doen op ‘menselijke basisbehoeften’ in dit geval: gemak, zelfverbetering, status en genot.

• Gemak: dit is de behoefte van deelnemers om hetzelfde niveau van gemak te hebben tijdens een bijeenkomst als thuis of op het werk. Dit omvat bijvoorbeeld 'On-Demand'-services zoals directe toegang tot informatie, leveringen, diensten, connectiviteit of eten en drinken.
• Zelfverbetering: dit wijst niet alleen naar de groeiende trend in wellness, maar
omvat alle niveaus van verbetering, spiritueel, fysiek, intellectueel of
emotioneel. 
• Status: Dit is de status die hoort bij het 'mustattend'-evenement, vaak persoonlijk terwijl anderen toekijken. Dit wordt steeds groter door de lens van sociale media, een kans om online status te tonen. 
• Genot: hier heeft de Virtual Experience Economy veel te bieden zowel op het podium met schitterende holografie, projecties en drones als 'off stage' door gedeelde ervaringen.

In feite gaat de Virtual Experience Economy over het creëren van online werelden binnen evenementen.

Belangrijke wereldwijde problemen, waaronder klimaatverandering, worden ook behandeld in het rapport, samen met een evaluatie van wat we als industrie kunnen doen om een positieve bijdrage aan de oplossing te leveren.

 

"Dit rapport is bedoeld om de korte en middellange termijn te bekijken van de wereldwijde MICE branche en de politieke, economische, ecologische en geopolitieke trends die dit zullen beïnvloeden", aldus Alistair Turner, de auteur van het rapport. "Maar dit jaar voorspellen we een belangrijke lange termijntrend, de Virtual Experience Economy, die net zo invloedrijk kan zijn als de Experience Economy daarvoor."

David Thompson, Event Director, IBTM World, zei: “Het langverwachte IBTM World Trends Watch Report is een belangrijke graadmeter voor de huidige staat van onze branche, evenals een gewaardeerde en vertrouwde bron van informatie en opinie van de industrie over wat de toekomst zou kunnen brengen. Het 2020-rapport belicht een aantal opwindende ontwikkelingen, maar ook serieuzere mondiale problemen, en kijkt uiteindelijk hoe de MICE branche een rol kan spelen in die toekomstige kansen.