De smartphone speelt steeds grotere rol in e-mailgebruik

Van de redactie

De smartphone speelt een steeds grotere rol in het Nederlandse e-mailgebruik.

Deze algemene conclusie uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 klinkt niet direct heel opmerkelijk, maar is het om verschillende redenen wel.

Sinds de eerste editie in 2012 van dit onderzoek leest gemiddeld genomen meer dan de helft van de Nederlanders (54%) zijn e-mailberichten op een smartphone. Daarnaast zien we voor het eerst dat de smartphone doorbreekt als device waarop we online shoppen en zien we heel duidelijk dat de belangrijkste e-mailmarketingratio’s positief worden beïnvloed als marketeers gebruikmaken van mobiel vriendelijke e-maildesigns. Verder is het belangrijk dat marketeers scherp blijven op de verzendfrequentie en is het verstandig als ze gebruikmaken van gepersonaliseerde onderwerpregels en dynamische content.

Het totale onderzoek presenteert 21 algemene conclusies en 12 specifieke learnings over onze online communicatie­middelen.

Belangrijkste conclusies:

  • Meer dan de helft van de Nederlanders leest zijn e‑mails op een smartphone;
  • E‑mail is en blijft de online verkoopkampioen;
  • De populariteit van de e‑mail­nieuwsbrief blijft onverminderd groot;
  • De smartphone wint snel terrein als device om aankopen mee te doen

Enkele opvallende learnings:

  • probeer vaker buiten kantooruren te mailen;
  • stof je afmeldproces eens af en weet dat technieken zoals dynamische content en responsive design echt tot hogere ratio’s leiden.

Conclusies:

1. 97% van de Nederlanders checkt dagelijks zijn e-mail
2. De meeste Nederlanders lezen hun e-mails vóór 09.00 uur of na 19.00 uur
3. 91% van de Nederlanders is dagelijks actief op social media
4. Nederlanders checken vooral na 19.00 uur hun social media
5. E-mail gebruiken we voor diverse doeleinden: van officiële communicatie met overheden tot registratiemiddel voor social media
6. Social media gebruiken we vooral voor persoonlijke communicatie, om ons te entertainen en om de actualiteit te volgen
7. De meeste Nederlanders lezen hun e-mails op een smartphone
8. Voor 69% van de Nederlanders is e-mail het kanaal waarop ze graag reclame ontvangen
9. Voor persoonlijke communicatie gebruiken Nederlanders het liefst WhatsApp
10. 82% van de Nederlanders ontvangt serviceberichten het liefst via e-mail
11. Het kanaal e-mail wordt het meest vertrouwd als het gaat om onze privacy
12. Bijna de helft van de Nederlanders begint zijn digitale dag met WhatsApp
13. 58% van de Nederlanders ontvangt tot maximaal 10 verschillende e-mailnieuwsbrieven
14. 54% van de Nederlanders schrijft zich jaarlijks op maximaal 5 nieuwe e-mailnieuwsbrieven in
15. De belangrijkste inschrijfredenen: recente aankoop in een webshop of de ontvangst van een
aanbieding
16. 81% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar ook voor tenminste één
e-mailnieuwsbrief afgemeld
17. De belangrijkste uitschrijfredenen: te hoge frequentie of oninteressante onderwerpen
18 Nederlanders gebruiken het liefst hun smartphone of laptop voor online aankopen
19 27% van de Nederlanders doet wekelijks online aankopen
20 73% van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een mailing
21 De meeste Nederlanders vinden een mail met informatie over de laatste bestelling prettig

Belangrijkste trends & learnings voor de online marketeer:

1. Voor marketeers kan het verstandig zijn om meer mailings in de avonduren te versturen
2. Ook een kritische blik op je favoriete verzenddagen is verstandig
3. Zorg ervoor dat het kanaal e-mail een belangrijk onderdeel is van je marketingmix
4. Mobiele lezers waarderen mobile friendly e-maildesigns
5. Mobiele lezers openen mailings meer buiten kantooruren
6. Blijf e-mail inzetten voor reclamedoeleinden
7. Stem de verzendfrequentie goed af op de behoefte van je ontvangers
8. Besteed extra aandacht aan afmelders en aan je afmeldproces
9. Een interessant kennisdocument als gratis download werkt ook in 2019 nog erg goed voor het werven van nieuwe inschrijvers
10. Wil je online iets verkopen, dan is e-mail onmisbaar
11. Hoe persoonlijker je mailings hoe effectiever
12. Gepersonaliseerde mailings werken goed voor webshops

Deze zevende editie van het Nationaal E-mail Onderzoek is een initiatief van Spotler en CG Research
Het Nationaal E‑mail Onderzoek 2019 is uitgevoerd onder 2.084 Nederlanders. Het onderzoek geeft een goed beeld op van het kanaal e‑mail als onderdeel van ons sociaal verkeer, als aanjager van ons online koopgedrag en als waardegestuurd kanaal voor de online marketing.

Bekijk hier het gehele onderzoek