Nieuws  
 

“AR will change everything”. Tim Cook twijfelt niet aan de impact van augmented reality. De CEO van Apple verwacht dat AR binnen enkele jaren net zo onmisbaar is als onze mobiele telefoon. En dat merken zonder klantgerichte AR-oplossingen net zo zeldzaam worden als merken zonder website of social media-aanwezigheid. Waar social media mensen vaak isoleert, brengt augmented reality mensen volgens Cook juist bij elkaar en biedt het échte meerwaarde in hun dagelijkse leven.

Dit jaar gaat de miljardste ‘AR-ready’ mobiele telefoon over de toonbank. Ook het aantal gebruikers en onderscheidende toepassingen groeit exponentieel. Zoals eerder bij mobiele apps, zijn de meest succesvolle AR applicaties het stadium van de gimmick inmiddels ruimschoot gepasseerd.
Zij focussen op de dagelijkse behoeftes van honderden miljoenen mobiele consumenten, en voegen daar een virtuele laag met extra gemak, informatie en inspiratie aan toe.

Na het internet en social media ontwikkelt augmented reality zich zo tot het derde grote tech-platform met de kracht onze wereld te transformeren. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen merken op zinvolle wijze aanwezig zijn op het snijvlak van de fysieke en digitale klantreis. Marketeers en Business developers die begrijpen hoe waardevol dat nu al is - en hoe onmisbaar dat in de toekomst zal zijn - vinden hieronder een serie succesvolle actuele voorbeelden als inspiratie.

Hoe werkt Augmented Reality

Augmented Reality voegt de fysieke en de digitale wereld samen. Hiervoor zijn technisch gezien vijf stappen nodig.

  • Herkenning: de AR-applicatie draait op een hardware-device met camera, zoals een tablet, smartphone of smartbril. De camera scant de omgeving op zoek naar de grond, een QR-code, 3D-vormen, locatie-gebaseerde informatie, image recognition of sensor data.
  • Verbinding: nadat de fysieke objecten zijn herkend of de app weet waar zich de grond bevindt, wordt een connectie gelegd met de back end om de AR 3D te laden. Op dezelfde manier als een webbrowser een pagina laadt via een URL.
  • Visualiseren: vooraf zijn regels ingesteld, bijvoorbeeld ‘Als de AR-applicatie X herkent, dan wordt 3D Y weergegeven’. In de vrije ruimte, zoals een IKEA stoel op de vloer in de woonkamer. Of op een voorwerp, zoals de bedrading door een Lamborghini. Dit kan ook performancedata zijn, een onderhouds-checklist of de bekabeling achter de muren.
  • Interactie: het blijft niet bij het presenteren van statische 3D alleen: de gebruiker kan interacteren met het 3D. Bijvoorbeeld 3D laten bewegen, of kiezen uit andere configuraties. Dit kan door het gebruik van een touchscreen, door handgebaren of stemcommando’s.
  • Integratie: de keuzes die tijdens de interactie worden gemaakt kunnen worden opgeslagen en worden verwerkt in een back end systeem zoals een CRM of ERP. Waarna een passend vervolg kan worden bepaald.

Plaats jouw product direct in de leefwereld van je klanten

Online en mobiele verkoop nam de afgelopen jaren sterk toe. Bovendien is er veel ruimte voor verdere groei. Tenzij de imagination gap roet in het eten gooit. Ondanks alle foto’s en copy in je folder of website zie je het product simpelweg niet voor je. Zeker bij duurdere aankopen twijfelt de consument daarom bij de koop-knop. Hetzelfde gemis zorgt voor het sterk groeiende aantal retour gezonden goederen. Niet voor niets spreken onderzoekers van een trillion dollar problem.
Slimme marketeers gebruiken daarom augmented reality om hun producten direct in de leefwereld van hun klant te plaatsen. Daarmee laat je gewoon zien hoe het werkt. Hoe het voelt om er even omheen te lopen. Of het matcht met je interieur, je garderobe of de kleur van je ogen. Zo neem je in een keer veel twijfels weg. Niet voor niets verkiest liefst 92 procent van alle online shoppers AR-productinfo boven een traditionele e-commerce ervaring.

Actuele voorbeelden van AR als inspiratie

• Past deze bank eigenlijk wel in ons interieur? Dankzij de ruim 4 miljoen keer gedownloade Place-app neemt IKEA deze en andere veel voorkomende twijfels direct weg.
• Online hoedengroothandel Tenth Street Hats liet klanten hun hoofddeksel virtueel passen met AR, en genereerde zo 74% meer engagement en 33% hogere conversie.
• LVMH’s make-up merk Sephora genereerde direct een conversiestijging van 11 procent met de mogelijkheid om make-up in augmented reality op je gezicht te testen.
• Met een wervelende AR-presentatie toont het Mauritshuis bezoekers in enkele minuten hoe de beroemde Gouden Zaal in twee jaar tijd werd gerestaureerd.
• Voor zijn tv-serie Civilisations produceerde de BBC een AR-app waarmee bezoekers van Britse musea bijvoorbeeld de inhoud en vindplaats van een Egyptische sarcofaag kunnen bekijken.
• Op basis van een boodschappenlijstje en eerder gekochte producten loodst de AR-app van drogisterijketen Walgreens consumenten zo efficiënt mogelijk door de winkel.
• De Mercedes Benz AR-app geeft nieuwe autobezitters een inspirerende introductie van alle dashboard-onderdelen, en toont ze bijvoorbeeld hoe ze hun olie kunnen checken
• Dankzij Vuforia Chalk kunnen helpdesk-medewerkers (of handige vrienden) eenvoudig meekijken en assisteren bij het verhelpen van technische issues
• Met Ikea’s AssembleAR-app wordt het in elkaar zetten van een kast, bed of tafel een fluitje van een cent.
• Via een advertentie in de krant verleidt Volkswagen potentiele nieuwe klanten direct tot het maken van een inspirerende testrit.
• Met de AR-app van de provincie Zeeland hoeven toeristen alleen even hun telefoon op de landkaart te richten om direct allerlei interessante extra informatie over de locatie te zien.
• Luxe modemerk Net-a-Porter veranderde met augmented reality zijn magazine Porter in een aantrekkelijke interactieve verkoop.
• De nieuwe Google Maps AR-toepassing wijst gebruikers de weg naar winkels en andere locaties, en leert zo direct meer over hun favoriete merken en bestemmingen
• Met zijn Echo Look AR-oplossing laat Amazon klanten zien hoe ze eruit zien in geselecteerde én voorgestelde kleding, en voegt het telkens nieuwe data toe aan zijn klantprofielen

AR-guided tours: bied gasten van jouw locatie een extra ervaringslaag

De smartphone drukt een steeds groter stempel op onze vrije tijd. Toeristen en dagjesmensen zijn per definitie nieuwsgierig naar hun omgeving en gaan er van uit dat hun bestemming daar via het digitale en mobiele kanaal op inspringt. Augmented reality biedt de uitgelezen mogelijkheid om die extra ervaringslaag toe te voegen.
Zie het als de Audiotour 3.0: alles wat je je gasten graag wilt vertellen, kun je nu gewoon laten zien in levensechte 3D visuals.
En wie zegt dat het navigatie pijlen moeten zijn? Het kan ook je virtuele trouwe viervoeter zijn of mister HotStepper.
Laat bijvoorbeeld zien hoe een gebouw er 200 jaar geleden uitzag. Breng een schilderij tot leven, of vermaak wachtende bezoekers met een spannend voorproefje.

Lead management: leer je klanten steeds beter kennen via AR-interactie

Zoals blijkt uit de voorgaande cases kun je jouw doelgroep de gehele klantreis door informeren, assisteren en inspireren met augmented reality. Help je klanten om hun ideale product te vinden, geef daar een extra ervaringslaag aan, toon alle specificaties en opties en laat zien hoe ze daar optimaal gebruik van kunnen maken. Al die interacties leveren bovendien een schat aan data op. Des te rijker je AR-aanbod, des te meer inzichten je kunt verzamelen over de wensen en behoeftes van je doelgroep.

Klik hier voor de gratis whitepaper

Plaats op:
Datum: 18 juli 2019
Gerelateerde artikelen  
13-07-2016 Nieuws Nieuwsflitsen - juli 2016
13-01-2017 Nieuws Toptrends 2017: kunstmatige intelligentie en virtual reality
14-12-2017 Nieuws Tien consumententrends voor 2018 – technologie wordt menselijk
31-10-2018 Nieuws Nieuwsflitsen november 2018
30-07-2007 Nieuws Zes tips om beter te socializen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,69 seconden.