Nieuws  
 

Events zijn kostbaar, maar rendement blijft vaak onbekend door beperkte doelstellingen
Slechts 36 procent van de eventprofessionals heeft de juiste kennis en tools om eventdoelstellingen te meten, blijkt uit onderzoek van Momice.

Dat is zonde, want events zijn kostbaar en worden steeds vaker ingezet door organisaties. Daarom roept Rutger Bremer, oprichter van Momice, eventprofessionals op om meer aandacht te besteden aan eventdoelstellingen. De tweede editie van de event serie Connecting the Dots, georganiseerd in samenwerking met de Change Behaviour Group en Sendsteps, moet ze wapenen met een wetenschappelijke methode om goede doelstellingen te bepalen.

Doelstellingen verdienen meer aandacht

Bremer: “Events worden nog te vaak ad-hoc geïnitieerd en de event manager wordt te vaak (te) laat in het proces bij het event betrokken. Ook voelen ze zich vaak niet autonoom genoeg om de opdrachtgever te wijzen op het belang van het formuleren en meten van goede doelstellingen. Daardoor is er niet genoeg aandacht voor doelstellingen. Dit is jammer, want ze zijn onmisbaar als je de prestaties van event managers wilt meten en om het budget te verantwoorden.”

Ongeveer zeven op de tien eventprofessionals evalueert doelstellingen van een event altijd. Dat betekent dat bij drie op de events er niet altijd een evaluatie plaatsvindt. Gert Slob, gedragswetenschapper bij de Change Behaviour Group: “Als er al een evaluatie plaatsvindt, is het maar de vraag of het juiste wordt geëvalueerd. Een event is niet geslaagd als er een bekende spreker wordt ingevlogen of als de borrel gezellig was. Toch zijn dit vaak punten waarop een event beoordeeld wordt. Events zijn daardoor nog te vaak een black box. Event managers moeten streven naar meetbare doelstellingen vooraf, een heldere strategie tijdens het event en een solide evaluatie achteraf. Alleen dan weet je wat jouw events waard zijn en wat er de volgende keer anders of beter kan.”

Wetenschappelijke methode voor doelstellingen

Volgens Slob ontbreekt de urgentie voor het formuleren van goede doelstellingen vaak. “Zonder stip op de horizon is het echter bijzonder moeilijk een strategie te bepalen. Het formuleren van goede doelstellingen kost tijd en is soms een lastig proces. Toch is het nodig om aan de slag te gaan met het ontdekken van de doelstellingen. Het leidt tot de juiste discussies en mag daarom niet overgeslagen worden, wat helaas wel vaak gebeurt.”

Om event managers te helpen met het bepalen van de juiste doelstellingen, hebben Momice en de Behavior Change Group hiervoor samen een wetenschappelijke methode ontwikkeld. Bremer: “Deze methode onthullen we op de volgende editie van Connecting the Dots: Create real impact with events. Gert Slob, laat op basis van een wetenschappelijke methode zien hoe je goede doelstellingen formuleert én hoe je ervoor zorgt dat je ze ook behaalt.”

Reeks van vijf evenementen

Connecting the Dots is een reeks evenementen, die loopt van maart 2019 tot en met maart 2020. Dit zijn de vier evenementen die nog plaats zullen vinden:

Create real impact with events: Mike Coumans (Sendsteps) en Gert Slob (Behavior Change Group) presenteren een wetenschappelijke methode om bezoekers van events in beweging te brengen, op 14 mei 2019.

Events start with strategy: Maayke Könemann & Marike Dragt vertellen hoe zij een wereldwijde eventstrategie ontwikkelden voor ING. Daarna gaan we aan de slag met jouw jaarplan voor 2020. Verwacht: oktober 2019.

Connections are the future of events: Jean Paul Wijers laat zien waarom relatiemanagement nodig is. Verwacht: januari 2020.

Grow beyond your network with events: Denis Doeland legt uit hoe events bijdragen aan duurzame relaties en daarmee de toekomst van organisaties. Verwacht: maart 2020.

Plaats op:
Datum: 8 mei 2019
Gerelateerde artikelen  
15-03-2019 Nieuws Events zijn onmisbaar maar missen vaak strategie en inzicht in resultaten
13-04-2018 Nieuws Event websites: Momice legt de lat hoger
15-02-2010 Nieuws event 10: tips, tricks, do's en don'ts - Nu gratis registreren!
07-08-2008 Nieuws Effectmeting van congressen en meetings: 1-daags ROI seminar
18-12-2007 Nieuws MPI en ROI Institute organiseren ndaags seminar Event ROI
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 2,17 seconden.