Nieuws  

Een hele uitdaging om een event te organiseren voor eventprofessionals, opdrachtgevers en relaties als je 50 wordt. World Forum The Hague ging deze uitdaging aan en slaagde glansrijk in het neerzetten van een event waar alles klopte. De voorpret begon al zo'n half jaar geleden met de eerste uitnodiging voor R.evolution of events, een prikkelende naam voor een uniek event. Langzaamaan werd het inhoudelijke programma bekend met 3 boeiende sprekers: Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web, Gijsbregt Vijn van Lemon Scented Tea en Duncan Wardle, voormalig hoofd innovatie en creativiteit bij Disney.

Duidelijke communicatie vooraf

De dag zelf ontvingen we s'ochtends al een vriendelijk smsje waarin tevens gewezen werd op de afsluiting van de Koningstunnel in Den Haag, waardoor mogelijk verkeersproblemen zouden kunnen ontstaan, heel atttent! Even voor 14.00 uur volgde nogmaals een smsje: het team van World Forum The Hague heette jou persoonlijk van harte welkom. Inmiddels waren de meeste gasten al gearriveerd in het speciaal aangeklede voorste gedeelte van de Expo Foyer-Queen Maxima waar het een feest van herkenning was met branchegenoten en het World Forum team rondliep om zoveel mogelijk gasten persoonlijk de hand te schudden.

Even na 14.00 uur verwelkomde de groep van Urban eMotions het publiek met een break dance en begeleidde de gasten door een speciaal gemaakte corridor, met foto's en posters van 50 jaar Word Forum, naar de Koning Willem Alexander zaal. Bij binnenkomst ontvingen de gasten een notitieboekje met een pakje water en nam men plaats voor een eigentijds ingericht podium met rondlopende robot en projectie van uitspraken van gasten die bij inschrijving gevraagd waren iets te zeggen over wat R.evolution of events voor hen inhoudt.

Na een kort openingswoord van General Manager Michiel Middendorf neemt televisiepresentatrice en verslaggeefster Shelly Sterk de leiding in handen om de aanwezigen door een kort en bondig middagprogrmma te loodsen. De thema's Trends & Technology, Event design, Marketing en Innovatie & Creativiteit staan centraal.

Boris Veldhuijzen van Zanten over het succes van The Next Web

Boris Veldhuijzen van Zanten startte in 2006 met een tweetal partners het nieuwe IT bedrijf Fleck. Om dat nieuwe bedrijf te promoten organiseerden ze hun eigen congres, The Next Web, niet gehinderd door enige kennis van congresorganisatie, met de eerste keer 280 bezoekers tot 13.000 in 2018. De kern van het succes is intimiteit en kwaliteit, volgens Boris. Kwaliteit in de vorm van de beste sprekers van de wereld. Intimiteit door het gevoel te creëren dat het om een klein event gaat. Daar wordt bewust op geregisseerd. Zo gaan de sprekers na hun lezing niet naar een speciale VIP-ruimte voor sprekers, maar naar een sprekersbar achterin de zaal waar ze cocktails maken voor het publiek en zo dus in contact komen met de congresbezoeker. Daarnaast worden investeerders bewust in contact gebracht met start-ups door de espressobar tussen de ruimte waar de investeerders gehost worden en het plein met de start-ups te plaatsen, zodat ze elkaar in de rij bij de koffie tegenkomen.
Ook op een speciale wijze het publiek aankijken en iedereen persoonlijk de hand schudden, althans de illussie scheppen dat je iedereen persoonlijk de hand schudt, samen met vele vrijwilligers, schept intimiteit.

Gijsbregt Vijn en Shelly Sterk

Gijsbregt Vijn over de kracht van het verhaal

Een sterk verhaal rondom een produkt of dienst doet de verkoop stijgen. 'Nu blijkt dat alle verhalen van de wereld 1 structuur kennen: held, doel, middel om doel te bereiken, tegenstander en een centraal conflict', aldus Gijsbregt Vijn van Lemon Scented Tea. De manier om mensen te raken is het maken van een verhaal met een prachtig conflict zodat door communicatie van het verhaal een emotie opgeroepen wordt. Gijsbregt introduceert het Brand Conflict Model waarbij je de held bepaalt aan de hand van archetypes (basisdenkbeelden hoe je de mens ziet). Als je het archetype hebt bepaald weet je ook waar je voor strijdt en kun je het conflict van jouw event vaststellen. Op basis van het brandconflict kom je tot een verhaal, de brandstory. Kortom: ga op zoek naar je archetype, vind die tegenstander die het spannend gaat maken en maak het verhaal voor de langere termijn.
'Ga mensen niet informeren, maar raak ze in hun hart, dat maakt het leven leuk', aldus besluit Gijsbregt zijn verhaal.

Vragen via een ouderwets briefje

Toen volgde een apart momentje in deze digitale wereld: vragen aan Gijsbregt konden gesteld worden via een ouderwets briefje, mede daarvoor was het bij binnenkomst uitgereikte notitie boekje bedoeld. De briefjes met vragen werden al break dansend door de jongens van Urban eMotions uit de zaal opgehaald, waarna Shelly Sterk een aantal van die vragen aan Gijsbregt voorlegde. Daaruit bleek dat Nike voor Gijsbregt het beste voorbeeld van goede brandstory is.

Duncan Wardle over creativiteit en anders denken

Dé spreker waar iedereen naar uitkeek, voor de eerste keer in Nederland, en een veelgevraagd TEDx spreker. Hij maakte het waar, op en om het podium van de Koning Willem Alexander zaal, makkelijk pratend met zijn publiek op 't puntje van de stoel. Tijdens zijn 25-jarige carrière bij Disney ontwierp Duncan Wardle enkele van hun meest innovatieve ideeën en strategieën.
Zijn definitie van creativiteit: 'the habit of continually doing new things in different ways to make a positive difference to our working lives'.
Creativiteit, verbeelding, nieuwsgierigheid en intuitie zijn de vaardigheden waar het bij Duncan omgaat. Belangrijk voor creativiteit is het krijgen van tijd om nieuwe ideeen te bedenken en de juiste plek daarvoor is niet je werkplek, maar juist daarbuiten, waar je hersenen even tot rust kunnen komen. Probeer dat met zekere regelmaat te doen.
Een van de grootste ergenissen bij Disney waren de wachtrijen. Dit werd opgelost door van te voren de gasten (bij Disney spreken we niet over bezoekers) een polsbandje toe te sturen waarmee ze zo het park in kunnen, maar ook de hotelkamer en de winkel. Waarom werken we op evenementen nog steeds met badges en registratiedesks? Dat moet anders kunnen!
Denk eens na wat je je herinnert van het bijwonen van een event? Het entertainment, het eten, de high tech? of was het misschien die ene persoon die iets extra's deed!.

Na deze boeiende anderhalf uur was er nog ruim tijd om te netwerken en te connecten met sprekers en mede (r)evolutionairs in de Speakers HUB en Experience Zone. Tevens werd de inwendige mens nog verrast met unieke foodconcepten.  Nog een attent bedanksmsje van World Forum na afloop, maakte het geheel compleet. 

Kortom: het was een compact, effectief en afwisselend programma, waaruit blijkt hoe creatief en jeugdig een 50-jarige kan zijn!

©Redactie CongresWereld/MGM

Plaats op:
Datum: 21 maart 2019
Bron: World Forum The Hague
Gerelateerde artikelen  
04-02-2019 Nieuws Duncan Wardle, voormalig Head of Innovation & Creativity Disney, spreekt voor …
25-02-2019 Nieuws Expositie 50 Jaar World Forum The Hague geopend door burgemeester Pauline Krikke …
21-01-2019 Nieuws 20 miljoenste bezoeker voor World Forum The Hague
14-02-2019 Nieuws Inspirerend congres tijdens EventSummit 2019
18-03-2019 Nieuws Lancering unieke foodconcepten ‘Vitaliteit tijdens congressen’ in World …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,73 seconden.