Nieuws  
 

Voor het tweede jaar op rij vond voorafgaand aan de uitreiking van de Nationale Meeting Awards een kennisevent plaats. Een goede aanvulling op de uitreiking die daardoor, in samenwerking met ondermeer CLC-VECTA, meer inhoud krijgt.

Prof. dr. Justin Jansen / Seijbel Photography

Keynote over gezonde groei en strategische vernieuwing

Dit jaar was de keynote spreker Prof. dr. Justin Jansen, hoogleraar Corporate Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit. Nadat moderator Gijs Weenink, directeur van De DebatAcademie, Prof. Jansen uitgebreid had voorgesteld (lang leve LinkedIn!) vertelde hij hoe je als bedrijf gezond kunt groeien en in kunt spelen (op de huidige vaak disruptieve) veranderingen in de maatschappij. Hoe kun je je als organisatie richten op veranderingen die je vaak niet ziet aankomen?

Veel organisaties letten te weinig op wat om hen heen gebeurt en staan niet open voor nieuwe verdienmodellen (start ups) die vanuit hele andere sectoren kunnen ontstaan. Systemen en processen binnen organisaties zijn vaak gericht op korte termijn winstgevendheid en niet op vernieuwingen. Bestaande organisaties vinden het lastig om snel te reageren op nieuwe verdienmodellen. Met een nieuw verdienmodel moet je namelijk de hele organisatie veranderen.
Als voorbeeld noemt Jansen de Swapfiets (leenfiets), de fiets met één blauwe band (voor twee blauwe banden was geen geld). Waarom wordt dit idee bedacht door jonge studenten uit Delft en niet door de fietsindustrie zelf? Swapfiets bestaat pas een paar jaar, maar hebben nu al meer dan 1500 medewerkers, een enorm succes dus en ze zijn inmiddels overgenomen door Pon, een fietsfabrikant.

Het management van een organisatie moet de contekst definiëren waarin medewerkers met nieuwe ideeën kunnen komen en kunnen implementeren waardoor nieuwe groeikansen gecreërd worden.

Waardoor kan Coolblue zo hard groeien binnen een sector waar het niet goed mee gaat? Volgens Jansen is het 'geheim' van Coolblue:

  • Customer centricity: obsessieve focus op klanttevredenheid;
  • Focus op customer journey: wat voor een stappen neemt de klant om een produkt te kopen;
  • Extreme winnaarsmentaliteit;
  • Alles wordt geïnvesteerd in de groei, maken daardoor ook nog niet veel winst;

Moraal van het verhaal

Wie is eigenlijk de klant? en hoe kun je toegevoegde waarde vergroten of toevoegen? Kijk breder dan de klanten die je nu bedient en kijk aan welke klantengroepen waarde toegevoegd kan worden.

Hoe doe je dat?

  • Ontwikkel een overstijgende groeiambitie, waar wil je naar toe? Zorg voor een portfolio van groeiactiviteiten;
  • Zorg voor diversiteit binnen de organisatie, in achtergrond, kennis en opleiding, ook binnen het managementteam. Dat leidt tot orientatie op de toekomst;
  • Gebruik verschillende financiële criteria voor verschillende bedrijfsactiviteiten; Winstgevendheid speelt bij bestaande activiteiten een rol, maar niet bij nieuwe activiteiten;
  • Maak gebruik van sterkten van anderen; Ga samenwerken met start ups waar vaak hele creatieve geesten zitten. Bovendien zoeken Start ups vaak toegang tot de markt.

Deelsessies

In de daarop volgende deelsessies deed Sergio Romijn van Braynz uit de doeken hoe je met principes uit de neuromarketing het gedrag van consumenten positief kunt beïnvloeden. Stijn Oude Vrielink en Diederik Smit van School of Venues gaven een vliegende start over hoe je jouw opdrachtgevers beter bereikt en emotioneel raakt. Juryleden Angélique Vugts en Jacqueline Groebbé hielden een Q&A sessie over de uitdagingen van congres- en eventmanagers.

Kortom: een middag met inhoud en daardoor een geslaagde uitreiking van de Nationale Meeting Awards 2019!

©Redactie CongresWereld/MGM

Plaats op:
Datum: 21 maart 2019
Gerelateerde artikelen  
20-11-2008 Nieuws Gert-Jan Jansen presenteert nieuwe website
20-02-2019 Nieuws Uniek eventdesign van EMEC19 zorgt voor vernieuwing
02-02-2017 Nieuws Wat maakt jouw vereniging sterker: Dare to be different
11-10-2013 Nieuws Kennisambassadeurs ingezet voor promotie Rotterdam als internationale congresbestemming …
18-07-2012 Nieuws PCO en supplier 'Samen meer waard'
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,67 seconden.