Nieuws  
 

Uit de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek, dat dit jaar al weer voor de zesde keer wordt gepubliceerd, blijkt dat e-mail nog steeds een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven van de consument. In het rapport worden in totaal 24 conclusies getrokken die niet alleen betrekking hebben op e-mail, maar ook op andere communicatiekanalen.

Opmerkelijke conclusies zijn:

  • 82% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. Het ontvangen van aanbiedingen is de belangrijkste inschrijfreden.
  • 79% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar uitgeschreven voor de ontvangst van e-mail nieuwsbrieven. Een te hoge frequentie is de belangrijkste uitschrijfreden.
  • Nederlanders vanaf 55 jaar starten hun digitale dag bij voorkeur met e-mail; de rest met WhatsApp.

Overige conclusies:

  • 72% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop. E-commerce en e-mail zijn een ijzersterke combinatie. Menig webshop haalt inmiddels 20 procent (of meer) van zijn online omzet dankzij het kanaal e-mail. Ook dit jaar wordt dat weer onderstreept aan de hand van de resultaten uit het Nationaal E-mail Onderzoek. Maar liefst 72 procent van de Nederlanders koopt minimaal één keer iets online naar aanleiding van een e-mail die ze van een webshop hebben ontvangen;
  • 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven blijven populair onder Nederlanders. Leeftijd speelt hierin nauwelijks een rol. Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders zich graag aanmelden op nieuwsbrieven voor aanbiedingen en exclusieve deals (67%), omdat ze net een aankoop hebben gedaan in een webshop (59%) en om op de hoogte blijven van een organisatie of merk (58%);
  • De smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen. Gemiddeld over alle leeftijdscategorieën leest 46 procent zijn of haar mail op zijn of haar telefoon. In 2015 was dat nog 36 procent, in 2016 was dat 37 procent en in 2017 was dat al 43 procent. Tip voor e-mailmarketeers die zich op de consument richten met hun communicatie: ga voor een ‘mobile first’-strategie; Nederlanders gebruiken hun e-mailadres voor persoonlijke én zakelijke communicatie. Mensen gebruiken hun e-mailadres om ermee te communiceren. Met name persoonlijke communicatie. Persoonlijke e-mailadressen worden naast communicatiemiddel ook als registratie- en administratiemiddel gebruikt. In die zin dat het voor de consument gaat om zakelijk contact met hun leveranciers. Voor overheidscommunicatie, voor communicatie met energiemaatschappijen en banken et cetera, én natuurlijk voor nieuwsbrieven, reclame en aankoopbevestigingen.
  • WhatsApp is het meest gebruikte social media platform en Gmail is de meest gebruikte e-mailprovider onder Nederlanders;
  • Met 60% geeft een groot deel van de Nederlanders aan dat zijn privacy bij het online kanaal e-mail in vertrouwde handen is. Dit geldt niet voor de social mediaplatforms. Facebook scoort slechts 1% en WhatsApp doet het nog redelijk met 15% vertrouwen;
  • Nederlanders lezen hun e-mail óf ’s ochtends óf ‘s avonds;
  • 96% van de Nederlanders checkt zijn e-mail minimaal dagelijks. Nederlanders zijn vooral ’s avonds actief op social media; 87% van de Nederlanders is dagelijks actief op social media.

E-mail is het oudste online communicatiekanaal en wij kunnen ons nauwelijks meer een wereld voorstellen zonder e-mail. Duidelijk is dat de oudere Nederlander steeds meer met z'n tijd mee gaat. Je ziet dat vooral in het toenemende gebruik van social media onder oudere Nederlanders.

Plaats op:
Datum: 1 november 2018
Gerelateerde artikelen  
12-10-2017 Nieuws Nationaal e-mail onderzoek: nieuwsbrief per e-mail blijft interessant
12-10-2017 Redactie Nationaal e-mail onderzoek: nieuwsbrief per e-mail blijft interessant
13-10-2016 Nieuws Het e-mail en social media gebruik van de Nederlander in 2016
08-10-2015 Nieuws Hoe gebruikt de Nederlander e-mail in 2015
22-12-2014 Nieuws Digitale kerstgroet populairder dan postkaart
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,63 seconden.