Nieuws  

Van der Valk Business bestaat sinds 2015 en vormt hét aanspreekpunt voor 69 Van der Valk hotels in de MICE branche. Sinds juni van dit jaar heeft Gerk van der Poll het stokje overgenomen van Robbert Weddepohl als commercieel directeur. Voor de redactie van CongresWereld aanleiding voor een gesprek met Gerk over zijn eerste ervaringen met het familiebedrijf en de toekomstplannen van de organisatie.

Gerk, je bent nu 4 maanden werkzaam bij Van der Valk Business, hoe bevalt het?

"Van cruciaal belang in een familiebedrijf is vertrouwen, dat is het fundament waarop in het verleden en het heden is en wordt gebouwd. Dat vertrouwen van het Bestuur (4de generatie familie) is er en dat is voor mij van groot belang hoe ik mij in deze functie kan bewegen en in de organisatie succesvol kan zijn. Ik ben positief verrast over de wijze waarop ik na 4 maanden in het bedrijf sta", zegt Gerk enthousiast.

Wat houdt jouw functie precies in?

"Het Bestuur van dit familiebedrijf zorgt ervoor dat het collecief kan doorgroeien en kijkt niet alleen naar een individueel hotel. Hoe staan de hotels in de markt? Waar liggen de kansen? Hoe kunnen zaken efficiënter gedaan worden? Hoe kunnen we onze prestaties verhogen vanuit centraal beleid? Dat zijn ondermeer de vragen waar het Bestuur zich mee bezig houdt. Mijn functie daarin is dat ik bij Van der Valk Business, vanuit sales en marketing, met centrale activiteiten, ontwikkelingen en inspanningen een bijdrage lever aan alle vestigingen en op die manier bij kan dragen aan verdere groei en professionalisering van het gehele bedrijf".

Wat is de meerwaarde van Van der Valk business?

"Wij leveren centrale inspanningen op accountmanagement niveau. Centrale one stop shop vanuit een service desk om alle (aan)vragen ondermeer uit de MICE sector te beantwoorden via één centraal telefoonnummer of emailadres. Dat ontwikkelt zich nu verder en dat is nieuw voor Van der Valk".

Hoe verhoudt Van der Valk business zich t.o.v de individuele hotels?

"Er is een mooie balans. Dat is ook het succes van de wijze waarop Van der Valk hier naar kijkt. Centraal staat doorgroei van de organisatie op de langere termijn en het over kunnen dragen van het bedrijf aan een volgende generatie. Dat is anders dan bij beursgenoteerde bedrijven waar meer op korte termijn gehandeld wordt en aandeelhouder tevredenheid centraal staat. Ieder hotel heeft zelf ook nog een sales en marketing afdeling, die zich voornamelijk richt op locale marketingactiviteiten zodat het hotel zich in de directe omgeving kan profileren. Daarboven zit dan Van der Valk Business die de centrale boodschap communiceert. Het zijn eigenlijk een soort van communicerende vaten die geoptimaliseerd moeten worden. We zitten nu in fase 1 waarin we zorgen voor verbreding van sales, marketing en distributie om die vanuit centraal perspecief door te kunnen laten groeien. In fase 2 willen we ons meer richten op advies en het overnemen van activiteiten vanuit de individuele hotels daar waar behoefte is (meer maatwerk)".

Profileert Van der Valk business zich ook internationaal?

"Uit de thuismarkt komt tot op heden de meeste business, maar afgezien van het feit dat we ondertussen ook een aanzienlijk aantal hotels in het buitenland hebben, willen we ons 'slim' in de feeder markt gaan profileren.
Van oudsher heeft Van der Valk locaties gezocht die dicht bij de snelweg liggen met veel parkeerruimte en logistiek makkelijk aan te rijden. Daardoor zeer geschikt voor allerlei nationale zakelijke bijeenkomsten, maar op dit moment minder geschikt voor meerdaagse internationale congressen doordat de locaties niet in een stadscentrum liggen. We willen nu wel een aantal markten gaan onderzoeken omdat Nederland een steeds betere infrastruktuur krijgt wat betreft vervoer (bijv. hoge snelheidstrein). Hierbij denken we in eerste instantie aan de UK, Scandinavië en Noord Frankrijk", aldus Gerk.

"Van der Valk heeft veel geïnvesteerd in grote publieke ruimten, goede f&b faciliteiten, goede lounges, goede wellness en hoge kwaliteit meeting en events faciliteiten met high-end vergadersystemen en audiovisuele ondersteuning. Met dit vernieuwde produkt zijn er zeker kansen in de internationale B2B markt".

Wat is jouw stip op de horizon?

"Mijn uiteindelijke doel is om vanuit het individuele ondernemerschap waar van der Valk groot en succesvol is geworden een samenwerkingsvorm te vinden met de centrale organisatie waarbij alle hotels profiteren zonder met elkaar te concurreren. Het is mijn uitdaging om voldoende kansen voor de hotels te creëren zodat we uiteindelijk een groter marktaandeel krijgen, maar.... daar zit ook een plafond aan", zegt Gerk enigszins filosofisch.

Tot slot Gerk, waarin verschilt Van der Valk van andere bedrijven in de hospitality sector waarvoor jij gewerkt hebt?

"De verankering van de familiecultuur zet zich voort in de vorm van een natuurlijke dienstverlening. Daarnaast hebben alle andere bedrijven waarvoor ik tot nu toe gewerkt heb hun kernwaarden en normen bedacht en beschreven. Van der Valk heeft dat nooit hoeven doen, dat is gewoon ontstaan en wordt van generatie op generatie overgedragen en de mensen die hier komen werken krijgen dat automatisch mee. Het enige wat bedacht is, is onze slogan: 'Verrassende vergaderlocaties, Vanzelfsprekend Van der Valk'!".

©Redactie CongresWereld/MGM

Plaats op:
Datum: 4 oktober 2018
Bron: Van Der Valk Business BV
Gerelateerde artikelen  
17-10-2018 Redactie Sterke familie kernwaarden bij Van der Valk Business, juist ook in de MICE …
01-11-2016 Video Flitsinterview met Van der Valk tijdens EventSummit 2016
04-10-2018 Video Flitsinterview met Van der Valk Business tijdens Event Summit 2018
07-06-2017 Nieuws Robbert Weddepohl, nieuwe voorzitter MPI Nederland
02-03-2017 Nieuws Welke hotelketens zijn actief in Nederland?
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,64 seconden.