Nieuws  

Apeldoorn hoopt de komende jaren duidelijk meer welgestelde Duitsers en Nederlanders te verwelkomen als dagtoerist. Het gaat zich daarvoor nog meer als Oranje-stad presenteren - iets wat ook de inwoners kunnen gaan merken.

Onder aanvoering van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) slaan Apeldoorn, Breda, Delft en Den Haag de handen ineen. De vier steden hebben alle een band met het koningshuis. Dat kan hier en daar nog beter worden uitgespeeld als toeristische troef, is het idee. Waarbij de vier steden er baat bij hebben als ze naar elkaar verwijzen. Iemand die Delft bezoekt vanwege de Oranje-historie, is vermoedelijk ook geïnteresseerd in Paleis Het Loo en andere koninklijke sporen in Apeldoorn.

Oranje gevoel

Het NBTC laat nu de geschiedenis van de Oranjes in een compleet verhaal beschrijven waarin de rol van de vier steden wordt uitgelicht. Gemeenten, musea, ondernemers, culturele instellingen en anderen waaronder ook congresorganisatoren kunnen die 'verhaallijn' gebruiken om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Dat kan variëren van festivals en exposities tot permanente zaken, zoals het meer zichtbaar maken van bijzondere plekken of het toevoegen van objecten die het Oranje-gevoel uitstralen, schetst Carolien Nederlof namens het NBTC. Oranje moet voor iedereen ,,meer voelbaar en beleefbaar'' worden, verwoordt Jan Oosterman, die zich bij de gemeente Apeldoorn onder meer met vrijetijdseconomie bezighoudt.

Luxe

Het NBTC zet met name in op gegoede Nederlanders en Duitsers. Die belangstelling hebben voor achtergronden, gevoelig zijn voor status en om luxe geven. Een andere optie was geweest op het grotere publiek te mikken dat tuk is op glamour. Zo was een expositie in Paleis Het Loo met onder meer een jurk van koningin Máxima een regelrechte kaskraker. Het idee is echter dat de gekozen doelgroep beter past bij dit project, en dat die groep bovendien meer geld uitgeeft.

Uitvoering

Donderdag zijn betrokken organisaties in Apeldoorn samengekomen om de eerste ideeën uit te wisselen. Er volgen vergelijkbare sessies in de drie andere steden. Daarna kan de uitvoering al beginnen. Het moet leiden tot een veel duidelijker koninklijk profiel voor Apeldoorn met bijbehorende evenementen en permanente publiekstrekkers. In 2021 moet het project staan als een huis - dan opent namelijk het vernieuwde en uitgebreide Paleis Het Loo.
Er is geen concreet doel vastgelegd voor het aantal toeristen dat Apeldoorn nu extra moet gaan bezoeken. ,,Want het is niet te meten welk deel aan dit project toe te schrijven zou zijn'', zegt Nederlof.

Bron: www.destentor.nl

Plaats op:
Datum: 18 september 2018
Bron: NBTC Holland Marketing
Gerelateerde artikelen  
12-10-2015 Nieuws Apeldoorn Congresstad wint 'Samen Ondernemen' Award
13-03-2017 Nieuws Apeldoorn Congresstad start een uniek programma voor meeting- en eventplanners …
27-06-2012 Nieuws Stedencampagne zorgt voor extra bezoekers en bestedingen in Nederland
05-09-2018 Nieuws Exclusieve 'Expeditie Apeldoorn' voor meeting- en eventplanners
29-11-2018 Nieuws NBTC nieuw themajaar 2021: ‘Ode aan het Nederlandse landschap’
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,66 seconden.