Nieuws  
 

De 14e editie van het European Cities Marketing Benchmarking Rapport bevat kerncijfers uit 126 Europese steden. Via benchmarking krijgt men inzicht in bednachten van de belangrijkste Europese markten, naast analyses van stedelijk toerisme in vergelijking met nationaal toerisme, bedaanbod, bezetting en toeristische dichtheden.

In het algemeen stelt het ECM-rapport dat de steden die in het rapport zijn opgenomen in de afgelopen verslagperiode van 2016-2017 een gemiddelde groei van 7,4% bereikten in het aantal bednachten. De groei in de internationale overnachtingen is een gevolg van de toename van de belangrijkste markten, met name Rusland (+ 26,7%), China (+ 16,5%) en de Verenigde Staten (+ 15,5%).

Top presterende steden

De groei in bednachten hangt ook samen met de groei van de best presterende steden. Van deze toppresterende steden vertoonden drie van hen (Amsterdam, Istanbul en München) een stijging van meer dan 10%, waarvan Amsterdam de hoogste stijging heeft met 13,4 %

*Refer to cities with different definitions and data rectifications.
Source: European Cities Marketing Benchmarking Report 2018

Bednachten

Bij de berekening van het aantal bednachten wordt uitgegaan van het aantal bezette bedden in een accommodatie. Dit in tegenstelling tot het begrip kamernachten, waarbij een bezette kamer gerekend wordt, ongeacht het aantal bedden dat zich in die kamer bevindt. De bedbezetting geeft daarmee een nauwkeuriger beeld van het aantal gasten dat overnacht

Steden groeien harder dan landen

Dieter Hardt-Stremayr, European Cities Marketing President, zegt: "De afgelopen vijf jaar hebben een positieve gemiddelde jaarlijkse groei van bednachten aangetoond in zowel de steden van het ECM-rapport (+ 7,5%) als in de EU28-landen (+ 4,7%). Europese steden groeiden sneller dan EU28-landen, wat eens te meer het belang van stedelijke toerisme bewijst.
Deze 14e editie van het ECM Benchmarkingrapport biedt een vitaal perspectief op het volume van het stedelijk toerisme in Europa, waardoor individuele stadsbestemmingen trends in kaart kunnen brengen en zichzelf benchmarken met andere steden wat betreft volume en andere parameters. Het is een overtuigend bewijs van de economische betekenis van hedendaags stedelijk toerisme. Steden zijn de dominante geografische focus van het Europese toerisme, vooral de lucratieve (en daarom veel bezochte) steden, vooral voor korte breaks en na een congres.

Belangrijkste factoren voor groei

De belangrijkste factoren die de vraag naar toerisme in Europa beïnvloeden, zijn onder meer toenemende volatiliteit in de afgelopen jaren, politieke en economische crisis (inclusief ontwikkelingen na het crisisjaar), connectiviteit van luchtvaartmaatschappijen en economisch herstel op de langeafstandsmarkten, zoals Japan. Bovendien kunnen recente ontwikkelingen in de tarieven, ook bekend als de handelsoorlog tussen de VS, China en Europa, ook de toekomst van reizen in de wereld beïnvloeden, omdat verwacht wordt dat ze van invloed zijn op de wereldeconomie.

Het volledige rapport kan worden besteld via deze link.

Plaats op:
Datum: 6 september 2018
Gerelateerde artikelen  
29-06-2011 Nieuws Amsterdam grootste stijger in aantal bednachten
15-03-2018 Nieuws Amsterdam op derde plek ranglijst belangrijkste Europese zakenreissteden van …
15-01-2009 Nieuws Inkomend toerisme in 2008 gedaald
22-02-2011 Nieuws Amsterdam als één van de eerste Europese toeristensteden uit de crisis
12-10-2007 Nieuws Holland Art Cities officieel van start
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,58 seconden.