Nieuws  

Dat was de eerste stelling waarover gedebateerd werd tijdens het onlangs gehouden MPI event: 'Commissies & Transparantie binnen de branche'. Deze inspirerende bijeenkomst werd gehouden op de plek waar het debat centraal staat: de Rode Hoed in Amsterdam onder de bezielende en deskundige leiding van Roderik van Grieken, directeur van het Nederlands Debat Instituut.

De aanleiding voor deze bijeenkomst werd toegelicht door de Executive Director van MPI, Gijs Verbeek: "Het onderwerp stond al sinds eind vorig jaar op de agenda toen er plotseling iets interessants gebeurde. Marriott, de grootste hotelketen ter wereld, besloot de commissie van 10 naar 7% te verlagen voor intermediairs, op dit moment alleen nog voor de Amerikaanse hotels. Diverse andere hotelketens reageerden daarop alsmede eventplanners, die afhankelijk zijn van deze commissies. Het is een kwestie van tijd dat dit zich gaat verspreiden naar Europa; Het juiste momentum om over dit onderwerp te debatteren. Het doel van vanmiddag is om inzicht te krijgen in elkaars standpunten", aldus Gijs.

Debatteren heeft zo zijn spelregels: één groep branchegenoten is voor de stelling (ook al ben je persoonlijk tegen) en voert daar argumenten voor aan; een tweede groep is bewust tegen en voert daar ook argumenten voor aan en een derde groep is 'rechter' die vragen mag stellen en een eigen mening heeft.

Drie stellingen stonden centraal deze middag, waarbij iedere stelling ingeleid werd door een deskundige, die het overigens niet eens hoeft te zijn met de stelling.

Stelling 1: 'Het commissiesysteem moet worden afgeschaft'

Carla Nagel, directeur van de internationale branchevereniging voor neuromarketing en verantwoordelijk voor alle publicaties en congressen, licht deze stelling toe: "Iedereen die goed werk levert, moet betaalt worden! Twintig jaar geleden was het voor mij niet eenvoudig om 25 congreslocaties in NY met elkaar te vergelijken; Nu met de huidige techniek is het min of meer één druk op de knop om al deze informatie te verkrijgen. Is dat commissie waard? Ik werk met een tussenpersoon (agent) op het moment dat deze een gunstigere prijs kan afdwingen ivm grotere aantallen (buying power). Daarnaast biedt de tussenpersoon vaak hulp bij contracten, aanbetalingen, etc, maar eigenlijk zou ik het liefst direct met het hotel willen onderhandelen. Ook zit er iets oneerlijks in het commissiesysteem, een vast percentage ongeacht het aantal uren: Ik ben voor de stelling".

In het daarop volgende debat kwamen de volgende argumenten zowel voor als tegen aan de orde:

-Er moet transparantie komen, daarom afschaffen;
-Bookingstools, zoals booking.com. moeten naar een ander businness model, geen commissie meer;
-Commissie is een service, een toegevoegde waarde waar je voor betaalt en die moet blijven;
-Het wordt gezien als een extensie van sales, het gemak van één contactpersoon, dus handhaven;
-Liever uurtje factuurtje ipv vast percentage of zijn er alternatieven?
-Leggen we de fee bij de eindklant neer die uiteindelijk de kwaliteit bepaalt?

Stelling 2: 'Het is onmogelijk om het commissiesysteem volledig transparant te maken'

Deze stelling werd ingeleid door Judith Huisman, één van de oprichters van Meetingselect, de wereldwijde zelf-boeking tool voor bedrijven die een bijeenkomst willen organiseren. De boeker krijgt direct inzicht in alle vergaderkosten, aangezien de factuur rechtstreeks van de accommodatie naar de boeker gaat, volledig transparant dus. Volgens Judith werkt het commissiesysteem, mits het volledig transparant is.

Het debat over stelling 2 levert de volgende standpunten op:

-De prijs zal hoger worden als het systeem inzichtelijk wordt omdat het veel meer tijd en energie kost om het inzichtelijk te maken;
-Niemand heeft er belang bij om het systeem inzichtelijk te maken;
-In het buitenland wordt vaak al per congresdeelnemer betaald waardoor de fees duidelijk zijn;
-Naar wie willen we transparant zijn, naar de agent of naar de eindgebruiker;
-bij een groot congres zijn zoveel partijen betrokken waar commissie berekend wordt, dat transparantie onmogelijk is, laat staan als dat congres in Zuid Amerika wordt georganiseerd;

Stelling 3: ‘Over 5 jaar bepalen boekingstools wat het verdienmodel van de toekomst wordt’

Deze stelling werd ingeleid door Bas Lemmens die begin dit jaar benoemd is tot CEO van Meetings.com en medeoprichter is van Booking.com. Booking.com en meetings.com zijn kanalen en daar kun je aan meedoen of niet. Als je er aan meedoet bepaalt de locatie de prijs en welke businness je wilt hebben, daarvoor betaal je commissie, heel helder heel transparant. Meetings.com is alleen voor het boeken van groepen (groter dan 9 kamers) en het gaat uiteindelijk om een zo hoog mogelijke conversie, wordt een bezoeker een boeker.
Bas is het (uiteraard) eens met de stelling omdat het gebruiksgemak uiteindelijk bepalend zal zijn zowel voor de eindgebruiker als de accommodatie.

Het laatste debat levert de volgende inzichten op:

-De accommodaties zullen dit alleen nooit voor elkaar krijgen, dus de bookingstools bepalen de toekomst;
-De nieuwe generatie wil snel kunnen handelen, zijn dat ook gewend;
-Uit oogpunt van veiligheid willen grotere corporates met één druk op de knop zaken kunnen doen;
-Echt Meeting Design is maatwerk en kan niet door een bookingstool worden ingevuld, daar hoort persoonlijk contact bij;
-Complexiteit van meetings blijft een punt, technologisch zal het aan de 'voorkant' zeker lukken en de extra tijd die dat oplevert kun je aan de 'achterkant' in de vorm van service inzetten.

Tot slot bepaalt Roderik van Grieken wie de beste debater is geworden: Vincent van Wulfen neemt verrast de beker in ontvangst.

Foto's: Jan Buteijn namens Clickshots

©MGM/redatie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 5 juli 2018
Bron: MPI the Netherlands Chapter
Gerelateerde artikelen  
17-07-2018 Redactie MPI debat: 'Het commissiesysteem moet worden afgeschaft'
13-06-2018 Nieuws Medeoprichter Booking.com en CEO Meetings.com debatteert mee tijdens MPI event …
16-09-2015 Nieuws Lezerspanel: do NOT beam me up ..
07-05-2015 Nieuws Wat is de whow-factor van de dagvoorzitter 2015?
21-01-2016 Nieuws PCO Pauwels Congress Organisers geeft visie op trends in de congres en vergaderbranche …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,64 seconden.