Nieuws  
 

Van technologie gedreven marketing naar écht klantgerichte marketing

Onlangs verscheen het 13de PIM trendrapport, dat in de marketingwereld hoog staat aangeschreven, over de wederzijdse relatie tussen mensen en technologie: de connected society.
Het rapport is geschreven door Aljan de Boer, bestuurslid bij PIM en Head of Inspiration bij TrendsActive en zijn collega Tracy Cheung, Lead Trend Researcher bij dit bureau.

Yvonne Nassar, head of customer strategy & marketing bij RAI Amsterdam, is voorzitter van PIM (Platform Innovatie in Marketing) en schrijft in haar voorwoord: " De mogelijkheden van technologie kennen we. Zelden wordt er diep ingegaan op de menselijke behoeften daarachter. Het resultaat? Originele en soms ontnuchterende inzichten die ons allemaal raken, of je nu B2C’er of B2B’er bent".

In dit rapport wordt onderzocht wat mensen drijft in hun technologiegebruik. Daarnaast wordt bekeken hoe technologie op haar beurt weer zorgt voor nieuwe gebruiken.
Marketing kenmerkt zich de laatste tijd door bovenop de laatste technologietrends te springen, immers alles kan een nieuwe kans zijn. Echter veel van de innovaties mislukken doordat er gewoonweg geen markt voor is (geen behoefte). De onderzoekers waarschuwen dus ook om als marketeer geen Chief Gadget Officer te worden, maar vooral je te concentreren op mensen hun behoeften en hun gedrag. Je kunt beter de technologie bij de behoefte vinden dan de behoefte bij de technologie!
Het is belangrijk om te begrijpen wat de klant wil en de rol die technologie daarin kan spelen, zodat je van technologiegedreven marketing beweegt naar écht klantgerichte marketing.

Conclusies:

1. Behoefte aan sociale bevestiging
De kern is dat mensen sociale wezens zijn die zich goed willen voelen en worden gedreven door een fundamentele behoefte om verbonden te zijn, te communiceren en relaties op te bouwen. Sociaal digitaal gedrag wordt beloond in de vorm van likes,
smileys, shares of reviews en ratings. Dit zijn in principe allemaal digitale schouderklopjes. Breng mensen samen door de inzet van technologie en zorg dat ze die
sociale beloning krijgen of kunnen geven. Afhankelijk van het merk, doelgroep en situatie kan gekozen worden voor een bepaalde technologie.

2. Behoefte aan instant voldoening
De behoefte aan instant voldoening is groot (I Want What I Want When I Want It: IWWIWWIWI). Er is een duidelijke trend van groeiend ongeduld. Deze
vindt niet alleen online plaats, ook offline. Er wordt steeds vaker op snelheid geconcurreerd. Leven in het nu is consumeren en inkopen in het nu. Je zult
je als marketeer dus af moeten vragen hoe je mensen kunt faciliteren met een nog
sneller koopproces. Bekijk welke elementen uit je customer journey nog sneller, meer real-time kunnen. En als een merk zelf niet in staat is om zich aan te passen aan het ongeduld van de doelgroep, faciliteer ze dan om zelf aan de slag te gaan. Bied mensen kennis en kunde rondom het bouwen, installeren, repareren, aanpassen, coderen, communiceren van jouw product of dienst op een moment dat het hen uitkomt.

3. Behoefte om te unpluggen
De always-on lifestyle leidt tot de behoefte om offline te zijn. Te unpluggen. Mensen
zoeken naar manieren om dat kort of langer in de praktijk te brengen. Van een digitale
detox van een dag tot een hele week offline. Het kan haast geen toeval zijn dat de opkomst van technologie gepaard gaat met de zoektocht naar een mindful leven.
De vraag voor de markteer is: Hoe kun je als merk meebewegen met de behoefte
aan unpluggen? Ironisch genoeg kan juist technologie helpen te unpluggen. Belangrijkste is: stop met het toevoegen van overvloed. Creëer in plaats daarvan mindful momenten in de klantervaring. Blink uit in eenvoud. Maak radicale keuzes om het proces te versimpelen en waar haalbaar, minimaliseer je aanbod en contact momenten.

4. Behoefte aan vertrouwen
De groeiende zorg over privacy en ethiek rond Big Data zijn volgens de onderzoekers verschijningsvormen van een grotere socioculturele trend: gebrek aan vertrouwen. Waar de ene klant enthousiast wordt van een persoonlijke ervaring zal de andere klant zijn consumentenleven misschien niet compleet willen overlaten aan algoritmes. Zo biedt technologie kansen maar ook bedreigingen. Big Data biedt ongekende mogelijkheden voor de toekomst. De enige manier om die kansen te grijpen is door vertrouwen te wekken. Zorg ervoor dat mensen controle houden over hun (digitale) leven. Geef transparantie en stel mensen gerust over wat je met data en technologie doet. Kortom, zorg dat je te vertrouwen bent.

Artificial intelligence nog in kinderschoenen

Een van de technologische ontwikkelingen van dit moment is kunstmatige intelligentie. In de marketingtheorie wordt momenteel ruimschoots aandacht geschonken aan artificial intelligence. In werkelijkheid is de succesvolle toepassing van AI-technologie vooralsnog echter voorbehouden aan slechts enkele technologiebedrijven in Silicon Valley. Daarom is het vooral interessant te kijken naar de menselijke behoefte die onder deze technologie ligt.
Vooralsnog wordt betrekkelijk weinig onderzoek gedaan naar de vraag of mensen wel zitten te wachten op de inzet van kunstmatige intelligentie. In welke menselijke behoefte voorziet AI-technologie? Welke aversie bestaat mogelijk tegen het gebruik van deze techniek?

Het PIM Trendrapport 2018 kun je downloaden via deze link.

Over Platform Innovatie in Marketing (PIM)

Platform Innovatie in Marketing (PIM) is hét kennisnetwerk in Nederland op het raakvlak van marketing, innovatie en technologie. PIM stelt marketeers in staat hun kennis en netwerk te verrijken en beoogt van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa maken. Dit doet PIM door themasessies te organiseren en trendrapporten te publiceren. Daarnaast reikt het platform marketingawards uit, waaronder de Marketing Literatuur Prijs en de Marketing Thesis Award. Ook is PIM samen met Adfo Groep en NIMA verantwoordelijk voor de Dutch Marketing Awards. PIM heeft 800 leden.

Plaats op:
Datum: 5 april 2018
Gerelateerde artikelen  
15-06-2018 Nieuws Marketing Trendrapport 2018: How to make it human again?
28-06-2018 Nieuws RAI zet Artificial Intelligence in voor betere bezoekerservaring
02-10-2013 Nieuws De 'Connected Society’ heeft grote impact op beurzen en evenementen
25-04-2017 Redactie Disruptieve innovatie en technologische trends in de event branche
25-04-2017 Nieuws Disruptieve innovatie en technologische trends in de event branche
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,63 seconden.