Nieuws  
 

Amsterdam moet doorgaan met stadspromotie in het buitenland. Dat bepleiten de directeuren van culturele instellingen* deze week in Het Parool. Steeds vaker klinkt de roep om te stoppen met de promotie van Amsterdam. Het is immers al druk genoeg in de stad, dus het belastinggeld dat aan ­citymarketing en branding van deze stad besteed wordt, kan beter elders ingezet worden, zeggen politici persoonlijk en via hun partijprogramma's. Men lijkt te denken dat door te stoppen met promotie van de stad en het dichtdraaien van de geldkraan voor deze activiteiten het probleem van de drukte in de stad is opgelost.

Cultuurstad

Organisaties die inzetten op gastvrijheid en verbinding, op bevordering van kwaliteitsbezoek en spreiding, zijn juist van groot belang in deze tijd en in ­deze stad. Bezuinigen op deze kwaliteitspromotie betekent kapitaal­vernietiging en getuigt niet van een ­langetermijnvisie.
De culturele instellingen van stad en regio, promoten hun eigen aanbod, kwaliteit en gastvrijheid, maar Amsterdam Marketing brengt het totaalaanbod voor het voetlicht, verleidt Amsterdammers en stimuleert heel gericht de spreiding van bezoek over stad en regio.

Deze informatievoorziening is van hoog niveau en verlaagt de drempel tot cultuurbezoek. Door de informatie over het aanbod op verschillende manieren breed te presenteren en zichtbaar te maken voor Amsterdammers en bezoekers van de stad: via iamsterdam.com, A-mag, de Uitkrant en de Uitmarkt bijvoorbeeld. En het werkt: voor grote instellingen maar vooral voor die kleine instellingen die beperkte marketingbudgetten hebben.

A'dam Marketing stimuleert heel gericht de spreiding van bezoek over stad en regio. Daarmee wordt dus elke dag opnieuw en fundamenteel gewerkt aan de reputatie en het imago van Amsterdam als cultuurstad. Een reputatie waar Amsterdammers trots op mogen zijn. Want een belangrijk doel van branding en citymarketing is om ervoor te zorgen dat alle Amsterdammers geënthousiasmeerd worden om deel te nemen aan alles wat deze stad op cultureel gebied te bieden heeft. 

Dus voordat het komende nieuwe gemeentebestuur tot besluiten overgaat, vragen de directeuren van culturele instellingen* met klem te blijven inzetten op deze promotie van cultuur van Amsterdam, voor bewoners en bezoekers uit binnen- en buitenland. Eenieder levert daar zijn bijdrage aan, maar Amsterdam Marketing verbindt en brengt die rijkdom en gastvrijheid in zijn volle kracht voor het voetlicht.

*Taco Dibbits (Rijksmuseum), Ivo van Hove ( Toneelgroep Amsterdam), Judikje Kiers (Amsterdam Museum), Annet Lekkerkerker (Holland Festival ), Els van der Plas (Nationale Opera & Ballet), Jan Raes, (Koninklijk Concertgebouworkest), Simon Reinink (Koninklijk Concertgebouw), Axel Rüger (Van Gogh Museum) en alle leden van SAM, Samenwerkende Amsterdamse Musea, en ACI, het overleg van de Amsterdamse Culturele Instellingen.

Plaats op:
Datum: 12 februari 2018
Gerelateerde artikelen  
01-06-2007 Nieuws Stad Amsterdam werkt aan gastvrijer imago
04-08-2016 Nieuws Amsterdam bezoekersonderzoek 2016: sfeer en vriendelijkheid scoren hoog
19-09-2008 Nieuws Haarlem bundelt promotie in City Marketing Haarlem
05-07-2012 Nieuws Cultuur wordt voor bezoekers Amsterdam steeds belangrijker
13-05-2010 Nieuws Afvalstaking leidt tot imagoschade Amsterdam
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,54 seconden.