Nieuws  
 

De markt voor serviced apartments is het snelst groeiende segment binnen de hotelindustrie in Nederland, blijkt uit een nieuw markrapport van Horwath HTL. Het aantal aanbieders van serviced apartments is de afgelopen drie jaar exponentieel toegenomen. Mede dankzij de toename van het aanbod, is ook de vraag sterk gegroeid. Hierdoor zijn zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs van serviced apartments gestegen.

Hoge bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen

De bezettingsgraden en kamerprijzen van serviced apartments zijn gestegen in 2017, ondanks de snelle groei in het aanbod. De gemiddelde bezettingsgraad steeg van 73% in 2016 naar 79% in 2017. De gemiddelde kamerprijs steeg van € 119 naar € 126. De stijgingen resulteren in een 15% hogere omzet per appartement, van € 87 in 2016 tot € 100 in 2017. Voor 2018 projecteren bijna alle geënquêteerde serviced apartments aanbieders een verdere stijging van bezettingsgraad en gemiddelde kamerprijs. Hierdoor stijgt de omzet per appartement naar verwachting nog eens met 6% in 2018.

Serviced apartments trekken meer toeristen

In 2017 was circa 60% van de service apartments gasten zakelijk gerelateerd, terwijl 40% toeristische gasten waren. In Amsterdam is het aandeel toeristen groter dan in andere steden.
Traditioneel waren serviced apartments primair gericht op zakelijke en overheidsgasten, die meerdere maanden verbleven gedurende tijdelijke of nieuwe aanstellingen. Privégasten maakten gebruik van serviced apartments voor tijdelijk verblijf na een ramp of een scheiding, of tijdens een verbouwing.

De laatste jaren hebben serviced apartments zich meer op de hotelmarkt begeven, en worden naast langere verblijven ook kortere verblijven van één tot vijf nachten toegestaan. Als gevolg hiervan richten serviced apartments zich ook op de toeristische markt, en concurreren ze rechtstreeks met hotels.

In 2017 bestond 24% van de serviced apartments markt uit verblijven van minder dan drie nachten, terwijl 20% van de gasten drie tot zeven nachten verbleef. De grootste groep gasten, 35%, verbleef tussen zeven en dertig nachten. In totaal echter verbleef bijna 45% minder dan zeven nachten. Slechts 20% van de gasten verbleef meer dan dertig nachten, en slechts 1% verbleef meer dan 180 nachten. In Amsterdam is de gemiddelde verblijfsduur duidelijk langer, waarbij meer dan 46% van de gasten tussen zeven en dertig nachten verblijft, en slechts 35% minder dan zeven nachten. In andere steden verblijft meer dan 54% van de gasten minder dan zeven nachten.

Snelle groei van het aanbod

De markt voor serviced apartments in Nederland wordt gedomineerd door 27 grote aanbieders, met in totaal ruim 3.500 appartementen. Hiervan ligt 56% (1.900 appartementen) in de Metropoolregio Amsterdam. In de afgelopen 3 jaar zijn zeker 17 nieuwe vestigingen met serviced apartments geopend, met in totaal ruim 2.000 appartementen.

Recent zijn vestigingen geopend door lokale onafhankelijke ondernemers (zoals Cityden Up, Zoku en Hotel2Stay), door hotelketens (zoals Amrâth Apart-Hotel, Premier Suites Plus en Element) en door internationale serviced apartments aanbieders als B-aparthotel en Eric Vökel. De snelle groei houdt naar verwachting de komende jaren aan. Minstens 12 nieuwe vestigingen staan op de planning, met een totaal van minstens 1.100 nieuwe appartementen tot 2020.

Plaats op:
Datum: 26 januari 2018
Gerelateerde artikelen  
05-10-2012 Nieuws 1ste appartementenhotel in Amsterdam ook voor zakelijke markt
28-09-2018 Nieuws Hotelmarkt België herstelt na aanslagen
14-06-2017 Nieuws De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit
14-09-2017 Nieuws De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit
11-09-2018 Nieuws HOSTA 2018 rapport: hoogste winsten ooit voor Nederlandse hotels
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,67 seconden.