Nieuws  

CLC-VECTA maakte van haar nieuwjaarsbijeenkomst op 16 januari j.l. een belevenis met de presentatie van het 3-jarig onderzoek waar de gehele branche op zat te wachten: Live Communication 3.0. (lees hier meer over dit onderzoek). De uitkomst van het onderzoek was de inspiratiebron voor de invulling van het programma deze middag: 'Futur.event', een verrassend en vernieuwend event georganiseerd door studenten van de NHTV (één van de partners van het onderzoek) op een prikkelende locatie: COMM, het vernieuwde communicatie museum in Den Haag.

Gezichtsherkenning

De vernieuwing begon al bij de ontvangst waarbij de registratie plaatsvond via gezichtsherkenning, een van de nieuwe trends uit het onderzoek en dé trend voor 2018. Gezichtsherkenning kan worden gebruikt als een snelle en veilige manier van toegangscontrole en is een voorbeeld van hoe je de bezoekers van een evenement met nieuwe technologieën toegevoegde waarde kunt bieden. Daarnaast geeft gezichtherkenning de mogelijkheid om bijeenkomsten persoonlijker en verrassender te maken.

Hoe meer online, hoe meer live

Tijdens de plenaire start, geleid door dagvoorziter Menno van Rosmalen, sprak voorzitter Arjen Lemstra z'n verwondering uit over zoveel aanwezigen, terwijl het voor iedereen weer 'vol gas d'r op is' op dit moment. Hij is ook benieuwd naar de uitslagen van het onderzoek maar constateert al dat 'hoe meer online, hoe meer Live!' Eén van de speerpunten voor het komende jaar zijn masterclasses speciaal voor jongeren waarbij kennis uit de branche beschikbaar gesteld gaat worden aan jongeren binnen CLC-VECTA. Ook wijst Arjen op meer samenwerking met andere branchepartijen, zoals MPI, waardoor bijeenkomsten beter op elkaar afgestemd kunnen worden. Voor Arjen persoonlijk betekent het komende jaar het doorgeven van het stokje aan een nieuwe voorzitter, na een termijn van 2 jaar.

Comm veel meer dan een museum

Marièlle Beek, directeur en strateeg van Perspekt Studios neemt het woord over en vertelt op enthousiaste wijze wat de filosofie achter het nieuwe COMM is en hoe e.e.a in het museum gerealiseerd is. COMM is veel meer dan een museum of locatie alleen. Bij COMM laat men de kunst en impact van communicatie bewust ervaren en beleven in de vorm van een soort warenhuis. Comm is daarmee ook een zeer geschikte locatie voor allerlei soorten bijeenkomsten.

De millenial biedt de branche toekomst

Vervolgens loggen alle aanwezigen in om stellingen te beantwoorden die al eerder beantwoord zijn door studenten van de NHTV. Op z'n minst verrassend te noemen is dat de zaal denkt dat maar 42% van de studenten fysieke meetings willen die persoonlijker zijn i.t.t online meetings die sneller en efficienter zijn. Wat blijkt is dat maar liefst 74% van de studenten fysieke meetings willen, juist omdat deze persoonlijker zijn. Onze branche heeft wel degelijk toekomst voor de millenials! Opmerkzaam was de constatering dat de student meer werkervaring juist veel belangrijker (84%) vindt dan hogere scholing. Het blijkt dat de meeste opleidingen te algemeen zijn, terwijl juist behoefte is aan meer specifieke opleidingen.

Het onderzoeksrapport Live Communication 3.0

De apotheose van deze plenaire bijeenkomst was natuurlijk het aanbieden van het onderzoeksrapport Live Communication 3.0 door de projektleider Pim Dopheide (NHTV) aan oud-voorzitter van CLC-VECTA Gert-Jan van den Nieuwenhoff die destijds de aanzet tot het onderzoek heeft gegeven. Volgens Dopheide was één van de hoogtepunten, naast de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen, de samenwerking en de contacten met de leden van CLC-VECTA, die aan beide kanten tot veel inspiratie heeft geleid.

Programma on demand

Aansluitend aan de plenaire sessie bestond de mogelijkheid tot keuze uit diverse programma onderdelen: Programma on Demand waarbij de beleving zelf gecreërd wordt (een van de trends uit het onderzoeksrapport). De Business Model Workshop was één van de keuzes en verrassend om te zien hoe je met een klein clubje branchegenoten uit diverse disciplines in nog geen half uur tot het pitchen van een businessmodel komt.
Ook de video meeting met een live verbinding met een docent van de NHTV was een verrassende ervaring vooral om na afloop te constateren dat de boodschap goed was overgekomen, mede doordat de docent ook direct (live) vragen kon beantwoorden. Een goed alternatief dus als een spreker live niet aanwezig kan zijn, mits de techniek feilloos werkt.
Ook konden deelnemers speeddatingsessies met elkaar inplannen via de vooraf gedownloade GRIP netwerk-app (een soort tinder voor zakelijke ontmoetingen) waar veel gebruik van werd gemaakt. Tot slot waren er meelworm- en bietenballen als borrelhappen, want andersoortig verantwoord eten is een maatschappelijke trend, die niet onopgemerkt zal blijven

Virtual reality diner

De middag werd afgesloten met een bijzonder 'shared experience diner' in de prachtige eventzaal van Comm. Zittend aan lange tafels kregen eerst de gasten aan de ene kant een virtual reality bril op om virtueel te kunnen genieten van een bruchetta op een plein in San Gimignano in Italië. In werkelijkheid werd de bruchetta aangereikt door de tafeldame/heer aan de overkant, een hilarisch moment.

Tijdens dit diner nam directeur Riemer Rijpkema de gelegenheid te baat om de belangrijkste betrokkenen, die veel tijd in het onderzoek hebben gestoken, te bedanken voor hun bijdrage.

Bekijk hier het videoverslag van deze bijeenkomst.

©MGM/Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 25 januari 2018
Bron: CLC-VECTA
Gerelateerde artikelen  
30-01-2018 Redactie Live Communication 3.0 inspiratiebron voor vernieuwende CLC-VECTA nieuwjaarsbijeenkomst …
25-01-2018 Nieuws Gezichtsherkenning wordt de trend van 2018
30-01-2018 Redactie Resultaten onderzoeksrapport Live Communication 3.0: er is toekomst voor de …
25-01-2018 Nieuws Live Communication 3.0: er is toekomst voor de branche
05-06-2013 Nieuws Live Communication blijft bestaan, ook in 2025
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,69 seconden.