Nieuws  
 

Traditiegetrouw is technologiewatcher en tech-guru Corbin Ball een van de eersten die een voorspelling doet met betrekking tot de belangrijkste technologische meeting trends voor het komende jaar. Hij constateert dat het spannende tijden zijn vanwege het tempo waarin technologische veranderingen plaatsvinden, de vele apps en innovaties die meetingplanners, exposanten, locaties en deelnemers ter beschikking staan voor het verbeteren van zowel de bijeenkomst als de deelnemerservaring.

Alhoewel Ball zijn voorspellingen met name op basis van de Amerikaanse markt doet, geeft hij trends weer die ook in Europa waarneembaar zijn. Voor 2018 geeft Corbin Ball de belangrijkste meeting technologie trends in 8 punten weer:

1. Direct en snel vergaderruimte boeken gaat online met veel opties

Van de 1,8 miljoen vergaderingen die jaarlijks in de Verenigde Staten worden gehouden, maken kleine vergaderingen (50 personen of minder) een groot percentage hiervan uit. Dit zijn vaak eenvoudige, eendaagse evenementen in een hotel met standaard AV en catering. Hotels behandelen deze vergaderingen echter vaak op dezelfde manier als grotere evenementen: het toewijzen van een eventplanner en het onderhandelen over een contract. Dit kost tijd, werk en geld voor het hotel en de eventplanner. Dit verandert doordat er veel efficientere opties beschikbaar zijn en komen. Voorbeelden in Nederland zijn Meetingselect en het onlangs geintroduceerde online boekings- en eventmanagement platform Venuesuite. Ook de NH Hotel Group heeft sinds kort een wereldwijd Instant Booking Tool, een nieuw online reserveringssysteem voor vergaderruimtes en zalen. Deze tool is binnen de Europese hotelbranche de eerste in zijn soort en is gebaseerd op een bestaande technologische oplossing.

Aangezien Airbnb (nu 's werelds grootste logiesverstrekker) het landschap voor onderdak heeft veranderd, zijn er ook een aantal op dezelfde manier ontworpen sites voor vergaderruimtes, vaak op niet-traditionele locaties, bijvoorbeeld:
Peerspace biedt niet-traditionele vergaderuimtes voor zakelijke evenementen, vergaderingen, filmopnames, feesten en workshops in San Francisco, Silicon Valley, LA, New York, Seattle, Austin, Chicago, Berlijn, Londen en Parijs (met nog meer steden in het vooruitzicht). In de USA zijn meerdere nieuwere sites die directe, online boeking van vergaderruimten bieden.

2. Bewegwijzering tijdens events wordt steeds beter met de hulp van augmented reality (AR)

Het wereldwijde positioneringssysteem (GPS), met behulp van signalen van satellieten, werkt niet binnenshuis. In de loop der jaren zijn er veel pogingen gedaan om indoor positionerings systemen (IPS) te gebruiken om deelnemers te helpen navigeren door congres ruimtes en beurshallen. Google Indoor Maps bestaat al een aantal jaar en is al beschikbaar in vele gebouwen.
Daarnaast is er een veel betere positioneringsnauwkeurigheid mogelijk met bakentechnologie (ook bekend als BLI - Bluetooth Low Energy). Sherpa Solutions, EventBase, DoubleDutch en ITM Mobile behoren tot de verschillende app-bedrijven voor events die BLE gebruiken in combinatie met een mobiele event-app om indoor-positionering te bepalen die van toepassing is op beurzen en evenementen.
Augmented reality (AR) is nu ook toegevoegd aan het arsenaal van methoden voor indoor positionering. Meestal gebeurt dit via je mobiele telefooncamera (denk aan Pokémon) maar uiteindelijk zal dit ook beschikbaar komen in bijgewerkte versies van AR-brillen.
Google heeft onlangs Tango Visual Positioning Service aangekondigd, een AR GPS voor binnenshuis. Apple's iOS11 en de iPhone X zullen een aanzienlijke vooruitgang in AR boeken en uiteindelijk kunnen worden gebruikt om mensen te helpen navigeren door een binnenruimte.
AR-technologie opent ook de deur naar gamification-opties (een Pokémon-achtige speurtocht naar evenementen?) En interactieve cabines, borden, banners en displays.

3. Chatbots, met behulp van kunstmatige intelligentie, zullen on-demand deelnemersinformatie gaan verstrekken

Chatterbot, chatbot of kortweg bot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het is een samenvoeging van het woord 'chat' en 'robot'. Chatbots zijn te vinden op websites en in Instant Messenger-programma’s, zoals Skype, Yahoo, AIM of Google Talk.
Door de snelheid waarmee artificial intelligence (a.i) en machine learning zich de laatste jaren ontwikkelen, nemen ook de kracht en functionaliteiten van chatbots toe. Met de vooruitgang in computerintelligentie kan een eventplanner eenvoudig de event website en andere details uploaden, zoals een link naar de accommodatie. In Nederland maakt o.a KLM met de Facebook Messengerbot gebruik van deze techniek. De bot is een gebruiksvriendelijke, informatie- en communicatietool die het klanten makkelijk maakt om vluchtinformatie te ontvangen en op te zoeken in Messenger. Deze bottoepassing is bedoeld voor een korte interactie waarvoor het niet nodig is om een app te downloaden die je misschien maar twee keer per jaar gebruikt. Lees hier meer over stand van zaken vanr chatbots in Nederland.

4. Nieuwere, cloudgebaseerde bedrijven zullen een 'event tech-deck' en integratie eenvoudiger maken

Data management systemen worden geavanceerder waardoor integratie eenvoudiger wordt. Met state-of-the-art cloudgebaseerde event technologiesystemen en geavanceerde API's (application programming interfaces) is het nu mogelijk om onsite data te verzamelen en te analyseren en ze te verbinden met CRM-tools zoals SalesForce.com. Interoperabiliteit staat centraal met veel van de veranderingen die plaatsvinden. Een voorbeeld is Eventbrite, een elementair, op de consument gerichte tool voor uitnodiging, registratie en ticketing. Dit in San Francisco gevestigde bedrijf is vanaf het begin gebouwd om interoperabel te zijn met anderen en somt honderden softwareproducten op waarmee het is geïntegreerd op de Eventbrite Spectrum-pagina.
Het voordeel voor eventplanners is dat ze een assortiment gespecialiseerde event softwareproducten kunnen kiezen en oplossingen op maat vinden die gebruikmaken van meerdere technologische producten, met de mogelijkheid om waardevolle marketinggegevens te analyseren en terug te brengen naar CRM-systemen. Klantgedrag en -interesses die tijdens vergaderingen tot uiting komen, kunnen daarom worden gekoppeld aan klantprofielen, waardoor er veel betere marketinginformatie en meer aangepaste verkoopcommunicatie mogelijk is.

5. Aanvallen van hackers tijdens evenementen, op locaties en van individuen zullen toenemen

De recente datalekken van Equifax, Sony, de DMC en internationale ransomware-aanvallen wijzen op een verhoogde en meer geavanceerde hackactiviteit. De WannaCry Ransomware-aanval op het romantische hotel Jaegerwirtz sloot gasten uit hun hotelkamers. De hackergroep Shadow Brokers lekte in april het misbruik van de National Security Agency. Hackers zullen in de nabije toekomst bijna onvermijdelijk gericht zijn op sommige events via een online registratiesysteem en / of een mobiele evenement-gerelateerde app (waarschijnlijk een Android-versie). Een paar suggesties om een aanval te beperken:
Zorg er als planner voor dat het bedrijf dat de registratie doet PCI-compatibel is en neem andere maatregelen om deelnemers informatie te beschermen. Neem als deelnemer de standaard voorzorgsmaatregelen: gebruik sterke wachtwoorden, blijf op de hoogte van phishing-zwendel, houd virusbescherming up-to-date, Overweeg het gebruik van diensten ter beveiliging tegen identiteitsdiefstal, gebruik multi-factor authenticatie services indien beschikbaar.

6. Nieuwe methoden voor probleemloos inchecken ontwikkelen zich

Technologie moet een middel zijn om een doel te bereiken, bijvoorbeeld om het proces van inchecken bij eventregistratie gemakkelijker en sneller te maken. Geautomatiseerde incheckterminals zoals Cvent OnArrival en andere soortgelijke producten worden standaard bij veel events gebruikt. Voor kleinere evenementen kunnen check-in-apps, zoals Check In Easy, worden waardoor check-in spreadsheets worden vervangen door mobiele apparaten met vele extra's zoals QR-codes die de scan bevestigen en VIP-meldingen wanneer speciale gasten arriveren.
Beacon-technologie werkt ook aan efficientie bij het inchecken van evenementen. Een Cisco-casestudy maakte gebruik van bakens en een evenement-app om te zorgen voor een efficiëntieverhoging van 65%, waardoor wachttijden tot slechts enkele seconden werden teruggebracht. Door simpelweg de app Digivents-evenement te downloaden en het bluetooth-systeem op hun mobiele apparaten te activeren, konden deelnemers deelnemen aan de automatische incheckregistratie. Gezichtsherkenningstechnologieën zullen ook steeds meer gebruikt worden bij registratie van evenementen. Zenus Biometrics gebruikt gezichtsherkenning om het inchecken tijdens events vijf keer sneller te maken.

7. Events steeds meer centraal onderdeel van de algehele marketinginspanning

Met de komst van onsite tools voor het verzamelen en analyseren van gegevens, zijn zakelijke bijeenkomsten niet langer het 'zwarte gat' van marketinganalyses. Events en beurzen leveren een hoeveelheid aan gegevens die de voorkeuren, interesses, bewegingen en interacties van deelnemers beschrijven. Deze gegevens kunnen eventplanners helpen om tussentijdse correcties uit te voeren op bestaande events en toekomstige te verbeteren; ze kunnen aanzienlijk meer waarde bieden voor exposanten; ze kunnen aanwezigen een veel rijkere en meer persoonlijke ervaring bieden.
Met de integratie van verkoopautomatiseringshulpmiddelen en CRM-systemen kan klantgedrag bij events nauwkeurig worden gevolgd. Event analyses verplaatst zich naar een centrale positie in de marketingmix en kunnen planners helpen bij het gebruik van deze hulpmiddelen. Eventplanners en marketeers kunnen samenwerken om het event te verbeteren en een veel gedetailleerder profiel van de interesses en wensen van de deelnemer (klant) geven, waardoor het belang van events binnen de organisatie wordt verhoogd.    

8. Virtuele vergaderingen zullen persoonlijke vergaderingen niet vervangen (dezevoorspelling is een herhaling van voorgaande jaren)

Ondanks het toegenomen gebruik van virtuele vergadertechnologie, zullen persoonlijke ontmoetingen en beurzen levensvatbaar blijven.
Webinars en andere virtuele vergaderingen zijn ideaal voor korte informatieuitwisseling. In de huidige multi-tasking en vaak afleidende werkomgeving is de aandachtsspanne kort. Dertig tot vijfenveertig minuten is meestal het maximum dat je mag verwachten van iemand die meedoet aan een webinar.
Meetings daarentegen brengen mensen naar een meer gerichte omgeving met minder afleiding. Zolang de aanwezigen worden geïnformeerd, vermaakt en gevoed, kunnen gastheren op deelnemers blijven rekenen. De mogelijkheden voor netwerken, brainstormen en ontmoeten van nieuwe relaties zijn veel groter bij face-to-face events dan online. Voor een exposant is het vaak de beste manier om zoveel gekwalificeerde kopers te ontmoeten in zo'n korte tijd. Voor kopers is dit een geweldige kans om leveranciers te ontmoeten - allemaal samen op één locatie, gecategoriseerd en in kaart gebracht naar ieders keuze.

Corbin Ball, CMP, CSP, DES, MS is spreker en onafhankelijk adviseur op het gebied van meeting technologie. Vanuit meer dan 20 jaar congreservaring helpt hij organisatoren om technologie in te zetten om tijd te besparen en productiviteit te vergroten. Voor meer informatie ga naar zijn uitgebreide website Corbin Ball @ Co - Meetings technology Headquarters (www.corbinball.com) Twitter: www.twitter.com/corbinball

© Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 23 november 2017
Gerelateerde artikelen  
29-09-2016 Nieuws De belangrijkste meeting technologie trends voor 2017
07-12-2016 Achtergronden De belangrijkste meeting trends voor 2017
30-09-2014 Achtergronden De belangrijkste meeting technologie trends voor 2015
18-09-2014 Nieuws Tien Meeting Technologie trends voor 2015
26-09-2013 Achtergronden 14 Meeting technologie trends voor 2014
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,64 seconden.