Nieuws  
 

In de vijfde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek is het gebruik van e-mail in vergelijking tot andere communicatiemiddelen onderzocht en vind je het antwoord op de vraag hoe Nederlanders e-mail en social media in 2017 gebruiken?

In het Nationaal E-mail Onderzoek van 2016 werden twee voorspellingen gedaan: e-mail wordt steeds belangrijker voor e-commerce en e-mail ‘verzakelijkt’ steeds meer. Met de uitkomsten van dit jaar blijken deze voorspellingen te kloppen.
E-mail wordt steeds meer gebruikt om te communiceren met overheden, banken en energieleveranciers en e-mail speelt een steeds grotere rol in e-commerce.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 telt in totaal 26 conclusies, waarvan de volgende 5 de belangrijkste zijn:

1) 93% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven

En 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. De redenen om in te schrijven zijn het ontvangen van aanbiedingen, een recente aankoop en het volgen van organisaties. Overigens heeft 78% van de Nederlanders zich het afgelopen jaar voor e-mail nieuwsbrieven uitgeschreven. Uitschrijfredenen: te hoge frequentie en oninteressante onderwerpen.

2) Nederlanders ontvangen 86 e-mails per week

Op dit moment ontvangt bijna iedere consument wel bekend met de e-mail nieuwsbrief. Naarmate de leeftijd hoger wordt, wordt ook het aantal e-mails dat men ontvangt hoger. Zo ontvangt de groep 55 tot 64 jarigen gemiddeld 112 mails per week, en ontvangt de groep 18 tot 24 jarigen gemiddeld maar zo’n 59 mails per week.

3) De meeste Nederlanders checken 1 tot 6 keer per dag hun e-mail

De meeste Nederlanders checken hun e-mail zo’n 1 tot 3 keer per dag (39%) of 4 tot 6 keer per dag (27%).

4) 75% van de Nederlanders heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een e-mail

Voor webshops blijft het goed om via de mail aanbiedingen en acties naar klanten te sturen. Het is voor maar liefst 75% van de Nederlanders het afgelopen jaar een reden geweest om een aankoop te doen. Dit percentage ligt bij andere online communicatiemiddelen significant lager. Facebook staat op nummer 2, via Facebook heeft 30% van de Nederlanders het afgelopen jaar een product aangeschaft.

5) Smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen

Gemiddeld leest 43% van de Nederlanders via de mobiel zijn e-mail, dit is een stijging van 6% ten opzichte van 2016. Vanaf 55 jaar is te zien dat desktop nog steeds het meeste gebruikt wordt om de mail te lezen.

Overige conclusies zijn:

WhatsApp is het meest gebruikte social mediaplatform
Gmail is de meest gebruikte e-mailprovider
96% van de Nederlanders maakt gebruik van social media
48% van de Nederlanders leest tussen 19.00 en 21.00 uur zijn e-mailberichten
54% van de Nederlanders is tussen 19.00 en 21.00 uur actief op social media
Nederlanders tot 25 jaar zijn het meest actief op social media
Helft van de Nederlanders doet maandelijks een online aankoop
Nederlanders geven e-mail het meeste vertrouwen als het over privacy gaat
Nederlanders willen geen reclame ontvangen via social; alleen via e-mail

De toegevoegde waarde van e-mail marketing is duidelijk te zien in bovenstaande resultaten. 

Vijf trends in e-mailmarketing

Tijdens de onlangs gehouden Litmus Live-conferentie, the Top Email Conference, eind september in San Francisco was de belangrijkste boodschap aan Marketeers én developers: durf meer, bedenk nieuwe oplossingen en zet nieuwe technologie in. Focus je je op wat de e-mailontvanger echt wil en verwacht. Er werden vijf opvallende trends in e-mailmarketing geconstateerd:

1. Start met innoveren
2. De perfecte template bestaat niet
3. Optimalisatie voor mensen met een visuele beperking
4. Subscription bombing
5. Personalisatie is geen leuke add-on meer, maar een vereiste

Lees verder op Emerce

Plaats op:
Datum: 12 oktober 2017
Gerelateerde artikelen  
13-10-2016 Nieuws Het e-mail en social media gebruik van de Nederlander in 2016
06-11-2014 Nieuws Het e-mail gedrag van de Nederlandse consument in 2014
08-10-2015 Nieuws Hoe gebruikt de Nederlander e-mail in 2015
06-04-2017 Nieuws E-mail Benchmark: mobiel wint eindelijk van desktop
22-12-2014 Nieuws Digitale kerstgroet populairder dan postkaart
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2017 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,6 seconden.