Nieuws  
 

Event en meeting professionals willen graag nieuwe concepten en verrassende ideeën aan hun opdrachtgevers kunnen presenteren, maar hoe probeer je een nieuw concept uit? 

CONCEPT 2017, de proeftuin voor event professionals, georganiseerd door MPI Nederland en het Genootschap voor Eventmanagers was hiervoor de ideale bijeenkomst, die plaatsvond op een stralende maandagmiddag 19 juni j.l in De Fabrique Utrecht, een perfect passende locatie.

Drie verschillende routes

Iedere deelenemer had bij inschrijving al een keuze gemaakt uit één van de 3 routes: A La Carte, de veilige route waarbij je zelf mocht kiezen. Surprise, de verrassingsroute waarin je aan de hand genomen werd en Adventure, de uitdagende route waarin je uit je comfortzone werd gehaald. Iedere route zorgde voor een andere (leer)ervaring met daarbij aangepaste catering, locatie, sfeer, aankleding, vorm en uiteraard content.

Dit verslag betreft de Surpriseroute, een persoonlijke beleving.

Bij registratie in de industriële ontvangstruimte van De Fabrique, eind van de ochtend (geen files meer waardoor de meesten op tijd waren) kreeg je je persoonlijke routekaart uitgereikt en een notitieboekje om te noteren wat je anders zou doen tijdens jouw event, maar vooral om al die verrassende ideeen te kunnen opschrijven. Vervolgens werden alle deelnemers aan de Surpriseroute ontvangen in een sfeervolle ruimte met kleurrijk meubilair, passende beplanting, heerlijke cappuccino en voor iedereen een eigen broodtrommeltje (met naam) met een heerlijke gezonde lunch voorzien van een persoonlijke boodschap, een warm welkom.

Netwerken: mobiel inleveren

Het eerste uur stond in het teken van netwerken, dus mobiel inleveren (dat was een echte surprise!) en in contact treden met mede professionals. Daarbij werd je geholpen door het bekende TV programma 'Over de streep'. Iedereen staat aan een kant van de streep en op een van de vragen: "Wie is zzp-er?" ging bijna de helft aan de andere kant van de streep staan, bevestiging van het feit dat in de meetingbranche veel zzp-ers werkzaam zijn. Dit soort vragen zijn leuke aanknopingspunten om met elkaar in contact te treden, waarna je opgeroepen werd om regelmatig van gesprekspartner te wisselen. Een mooie manier om invulling te geven aan een belangrijk onderdeel van zakelijke bijeenkomsten: het ontmoeten van vakgenoten.

Hoe onthoud je een naam?

Tijdens de plenaire opening kwamen de deelnemers van alle routes bij elkaar en werden al de eerste enthousiaste verhalen uitgewisseld.

Boris Nikolai Konrad, CSP, PhD, neuroscientist en keynote spreker, had zich ook tussen de deelnemers begeven en kennis gemaakt met 25 deelnemers, wiens naam en bijbehorend gezicht hij moeiteloos wist te herhalen tijdens de openingssessie. Niet voor niets staat hij in het Guinness Book of Records 2016 omdat hij in 15 minuten 215 namen met bijbehorende gezichten weet te herinneren. Z'n truc is de zogenaamde 5 sterren methode: Understanding the name, Name to image, Person to image, Association, Repetition. Een naam verbinden aan een activiteit helpt daarbij en het schijnt ook nog goed te zijn voor het brein, geheugentraining dus en handig bij het netwerken.
Aansluitend werd een kleurrijk audiovisueel intermezzo getoond door LiveLegends, een creatieve club waar veel mogelijk is.

Introverte deelnemers, spelen met Lego en organizonderen

Mijn persoonlijke route voer langs drie workshops in de middag. Allereerst liet Juup de Kanter, conceptontwikkelaar en enthousiaste brainstormer, ons meedenken hoe je introverte mensen kunt betrekken bij een meeting. In een uitdagende ruimte zochten we een plekje: een gezellig zitje met banken, aan een tafel, in een huiskamer of gewoon in een stil hoekje. Vervolgens nodigde Juup diverse mensen uit om de keuze van hun plekje toe te lichten. Aansluitend werden we per groepje gevraagd om op te schrijven welke vraag je fascineert en je altijd al aan een ander had willen stellen. Iedere vraag ging anoniem in een eitje en iedereen mocht een eitje uit zoeken om de daarin betreffende vraag aan de anderen te stellen, bijvoorbeeld "Wat is jouw lijfspreuk"? Interessante discussies ontstonden en een mooie manier om mensen te leren kennen en ook introverte mensen erbij te betrekken.

Onno Kruitwagen van LEGO® SERIOUS PLAY® haalde weer het kind in ons naar boven, hoe leuk is dat! Met z'n zessen aan een ronde tafel, ieder met legosteentjes voor zich. Bouw in 1 minuut de hoogste toren, grappig hoeveel verschillende torens dat oplevert en leg vervolgens aan elkaar uit waarom je die toren hebt gebouwd. Een mooie ijsbreker om mensen te leren kennen met als voordelen: 100% participatie, geen onderscheid in mening, ieder heeft zijn eigen verhaal, veilige en makkelijke manier van communiceren en je kunt met beperkte middelen iets duidelijk maken, ook binnen een organisatie. Lego blijkt meer dan speelgoed te zijn.

Martijn Aslander, stand-up filosoof, boardroom sparring partner en mede-auteur van de bestseller Nooit Af, vertelt op humoristische wijze hoe je het delen van kennis en inspiratie organizondert in een wereld die Nooit Af is. Hoe organizonder je een evenement/festival in Drentse bossen zonder begroting, organisatie, draaiboek en vergunningen gedurende 5 dagen voor maar 70 euro: Het Permanent Beta Festival (voorheen Natural Networking Festival) dat puur en alleen draait op de kracht van de deelnemers zelf.  "Als je met elkaar opbouwt, heb je geen opbouwkosten", aldus Martijn. Iedereen brengt iets persoonlijks in waardoor unieke en inspirerende ontmoetingen, workshops, connecties, ideeën etc. ontstaan met de nodige gezelligheid bij een knapperend kampvuur. Helaas je moet voor dit festival worden uitgenodigd waardoor het pas echt bijzonder wordt.

Hoe beïnvloed je onbewust het gedrag van deelnemers tijdens een event

Tijdens de plenaire afsluiting sprak Tom van Borrel, marketingpsycholoog en gedragsbeïnvloeder, over beslissingen die onbewust gemaakt worden en hoe je deze kunt sturen. Zelfs in het uitnodigingstraject voor Concept 2017 waren een aantal momenten ingebouwd waardoor je onbewust geprikkeld werd: in de eerste mailing werd het woord 'Exclusief' gebruikt en in de volgend mailing 'Uitnodiging'. Deze laatste mailing met 'Uitnodiging' in de aanhef bleek twee keer beter te scoren. In de laatste mailing was de zin 'Als je bij toeval niet kunt komen, wil je dat dan ons laten weten' opgenomen. Men ziet deze opmerking als een commitment en dat leidt tot minder no show. Hoe minder nadruk op de registratiefee, hoe minder mensen moeite hebben met de prijs. Vermijd daarbij het euro teken en geef het bedrag zo simpel mogelijk weer.
Tijdens de bijeenkomst zelf werden we misleid door bepaalde geuren waardoor men door de ene gang sneller liep dan door de andere. Zelfs op de WC werd je misleid met de bordjes 'Niet voor vrouwen' op het mannentoilet en 'Niet voor mannen' op het vrouwentoilet.

De vooraf geïnstrueerde Q & A door dagvoorzitter Jan-Jaap in der Maur maakten dat er na afloop vragen werden gesteld aan de spreker, ook dit kun je op verschillende verrassende manieren vooraf regisseren.

Concept 2017 was een inhoudsvolle middag met boeiende sprekers, verrassende experimenten, briljante ideeën en heel veel inspirerende vakgenoten om mee te netwerken. Kortom: een geslaagde proeftuin, zeker ook voor wat betreft de culinaire invulling door van der Linde Catering:

Foto's: Ramon van Jaarsveld, Clickshots.nl

©MGM/Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 30 juni 2017
Bron: MPI Nederland
Gerelateerde artikelen  
30-06-2017 Redactie Concept 2017: gedurfd en verrassend experiment
22-05-2017 Nieuws ‘CONCEPT’ de proeftuin voor de Event Professionals!
14-07-2016 Nieuws Content: een gedurfd nieuw geslaagd concept van MPI Nederland
06-04-2017 Nieuws ACS audiovisual solutions/Eventresult verrast relaties met muzikaal Kadootje …
05-04-2018 Nieuws MPI Jaarcongres Contact: 'netwerken was nog nooit zo leuk'
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,65 seconden.