Nieuws  
 

De citymarketing slogan 'Er gaat niets boven Groningen' is vanaf nu ook toepasbaar op de vriendelijkheid en bekwaamheid van het hotelpersoneel. Dat onderzocht de online hotelreserveringsservice hotel.info, op basis van de door haar meer dan vier miljoen boekingsklanten gegeven meningen op de site.

Britten zijn bijzonder beleefd en China geldt als het land van de glimlach. Maar de hotelgasten zijn het daar niet mee eens, zo blijkt.

Groningen aan de top in Nederland
Voor Nederland scoort het hotelpersoneel in Groningen bijzonder goed qua vriendelijke service. De vergelijking tussen de tien grootste steden van Nederland toont aan dat hotelgasten vooral in Groningen bijzonder tevreden waren over het hotelpersoneel. De boekingsklanten zetten de universiteitsstad met stip op nummer 1 van de top 5 van vriendelijkste en bekwaamste medewerkers in het hotelwezen. Plaats 2 en 3 worden bezet door Den Haag en Breda. De hoofdstad Amsterdam had 7,55 punten en daarmee niet genoeg om in de top 5 te staan. Het Nederlandse hotelwezen scoorde een gemiddelde van 7,80 punten.

Top 5-steden in Nederland
(qua vriendelijkheid en bekwaamheid personeel)

  1. Groningen - 8,03
  2. Den Haag - 8,02
  3. Breda - 7,94
  4. Utrecht - 7,89
  5. Eindhoven - 7,85


Tokyo vriendelijkste hoofdstad ter wereld
Met een gemiddelde score van 8,03 zou Groningen zelfs in het internationale rijtje van hoofdsteden een top-20 notering hebben. Maar de internationale lijst is helaas alleen aan hoofdsteden voorbehouden.
Tokyo behaalde de eerste plaats in een vergelijking tussen metropolen wereldwijd. Met een duidelijke voorsprong en een waardering van 8,62 punten voor de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel staat de Japanse hoofdstad bovenaan, vóór Helsinki en Boedapest.
 
Top 20-hoofdsteden wereldwijd

  1. Tokyo, Japan - 8,62
  2. Helsinki, Finland - 8,36
  3. Boedapest, Hongarije - 8,35
  4. Bangkok, Thailand - 8,31
  5. Ljubljana, Slovenië - 8,30
  6. Berlijn, Duitsland - 8,27
  7. Warschau, Polen - 8,26
  8. Wenen, Oostenrijk - 8,22
  9. Lissabon, Portugal - 8,16
  10. Dublin, Ierland - 8,14
  11. Bern, Zwitserland - 8,13
  12. Singapore, Singapore - 8,12
  13. Bratislava, Slowakije - 8,11
  14. Zagreb, Kroatië - 8,09
  15. Sofia, Bulgarije - 8,07
  16. Luxemburg, Luxemburg - 8,02
  17. Tallinn, Estland - 8,01
  18. Stockholm, Zweden - 7,99
  19. Praag, Tsjechië - 7,98
  20. Riga, Letland - 7,97


In het land van de glimlach waren de hotelgasten iets minder tevreden over het hotelpersoneel aldaar. De gasten waardeerden de servicevriendelijkheid in Chinese hotels met 7,76 punten gemiddeld. De hoofdstad Peking staat met 7,71 punten op plaats 30 en komt dus niet voor in deze top 20. Ook de als zeer beleefd bekend staande Britten kunnen wat betreft vriendelijkheid en bekwaamheid nog wel wat leren. Het Verenigd Koninkrijk kreeg in totaal gemiddeld 7,58 punten; de hoofdstad Londen lag hier met 7,35 punten duidelijk onder.  

Plaats op:
Datum: 14 december 2011
Bron: ©Redactie CongresWereld
Gerelateerde artikelen  
15-09-2011 Nieuws Den Haag heeft meest tevreden hotelgasten
01-03-2013 Nieuws Nederlandse hotels hekkesluiter qua servicekwaliteit
04-04-2016 Nieuws Nederland uit top 20 Europese ranglijst voor gastvrijheid
09-06-2015 Nieuws In Den Haag hotelgasten het meest tevreden, in Amsterdam het minst
23-11-2011 Nieuws Hotelgasten meest tevreden over Haagse Hotels
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,63 seconden.