Laatste nieuws
 
 
  Redactie  
 

Prominenten uit de MICE branche waren 3 december 2015 bij elkaar in RAI Amsterdam voor de presentatie van het onderzoek "Zakelijk ontmoeten in Nederland". Een onderzoek voor 't eerst breed gedragen (en gefinancierd) door 4 partijen uit de branche: NBTC Holland MarketingCLC-VECTAMPI Foundation en het Voorfinancierings & Garantiefonds.

Jos Vranken roept op tot samenwerking

De presentatie in het Amtrium werd geopend door NBTC directeur Jos Vranken, die constateerde dat de MICE branche een veerkrachtige sector is, waar de vraag alleen maar groeit. Het belang van deze branche reikt verder dan alleen de economische impact. Het draagt bij aan een positief Holland imago (kenniseconomie). Jos roept op tot grensoverschrijdende samenwerking waar ondernemers elkaar allereerst zien als bondgenoot en daarna pas als concurrent.

Eric Bakermans benadrukt kracht van Nederland voor MICE branche

Vervolgens introduceerde dagvoorzitter Gijs Wanders NBTC marketingmanager Meetings en Conventions Erik Bakermans die het onderzoek als volgt kenmerkt:"Dit onderzoek geeft inzichtelijkheid in de markt, de economische waarde is bepaald en de toegevoegde waarde wordt aangegeven". Eric benadrukt de kracht van Nederland voor de MICE branche, namelijk de goede infrastruktuur en bereikbaarheid en de hoge mate van verenigingen (belangrijk voor de associatiemarkt). We moeten echter wel blijven werken aan onze positionering en het ondrscheidende karakter (waar zijn we goed in).

Volume van de MICE markt verrassend

Aansluitend presenteren Eveline Jonkers, NBTC marktonderzoeker en Michel Briene, senior partner van het onderzoeksbureau Ecorys de cijfers en geven de volgende marktafbakening aan: meerdaagse MICE sector (daar bestonden immers al cijfers over) waarbij de buitenlanders minimaal 1 overnachting hebben gemaakt. Dit heeft in 2014 geleid tot 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde zakenreizen in Nederland met een besteding van ruim 2,3 miljard euro en 55.000 banen.(zie hier persbericht) Per zakenreis wordt ongeveer 1000 euro uitgegeven in Nederland (per vakantie is dat 600 euro). De onderzoekers waren aangenaam verrast door het volume van de MICE markt.

"Not everything that counts, can be counted"

Met deze slogan gaf Martin Sirk, CEO ICCA, zijn betoog kracht bij na afloop van de presentatie van bovenstaande cijfers. "Deze bestedingen zijn het topje van de ijsberg", beweert Martin. "Wat veel belangrijker is, is wat er achter zit. Misschien wordt tijdens die ene zakelijke meeting wel tot een investering van 60 miljard besloten". Hij pleit voor het benoemen van ambassadeurs (zowel voor de associatie als corporate markt) voor het aantrekken van congressen, wat overigens al gebeurt in diverse congressteden in Nederland.

De enige 4 geprinte rapporten zijn uitgereikt aan de vertegenwoordigers van de samenwerkende partijen in dit onderzoek: CLC-VECTA, MPI Foundation, VGF en NBTC

Reacties uit de branche

Na afloop heeft de redactie van CongresWereld een aantal reacties uit de branche opgepikt:

Michiel Middendorf, General manager World Forum: "Heel mooi dat dit onderzoek er ligt. Ik zou voor de eendaagse markt (seminars, trainingen) een apart onderzoek uitvoeren, een belangrijke markt, maar toch echt een ander segment met andere spelers".

Nicolette van Erven, PCO Congress by Design:"Een enorme markt, waar wij als PCO een onderdeel van zijn. Ik ben wel benieuwd wat de congresbezoeker uitgeeft want dat is minder dan de zakelijke bezoeker". Verder vond ik de opzet van de presentatie interactief met een goede visuele ondersteuning en daardoor leuk en boeiend".

Angelique Lombarts, Aloa Consultancy, gepromoveerd en ondermeer lector city marketing & leisure management: "Ik vind het ongelofelijk mooi dat de MICE branche nu een keer goed onderzocht is, dat maakt het bijzonder. Ik zou de continuiteit zoeken in hetgeen er nu ligt, dit verder uitnutten per regio en/of stad. Dat is belangrijk voor city en regiomarketing, waar het gaat om wat een stad of regio te bieden heeft. Het gaat om de inhoud en op basis daarvan moeten keuzes gemaakt worden en speerpunten bepaald voor de toekomst waarop bijeenkomsten binnen gehaald kunnen worden, zoals Den Haag en Rotterdam al doen. Dat vraagt om mensen met een hoger abstractieniveau die de verbinding kunnen leggen tussen overheid, corporaties en de academische wereld".

Geer Schakel, partner LAgroup Leisure & Arts Consulting, en bureau dat al diverse onderzoeken over de MICE branche heeft uitgevoerd: "Mooi dat het er is, maar dit onderzoek staat op zichzelf en is lastig te vergelijken met eerdere onderzoeken ( de bekende appels en peren)vanwege de marktafbakening. Het brengt niet de totale marktsector in kaart. Ik mis bijvoorbeeld de bestedingen van de dagbezoekers aan meerdaagse bijeenkomsten, een fenomeen dat je steeds meer ziet (even op en neer voor 1 dag). Jammer ook dat de uitstralingseffecten naar stad en regio niet meegenomen zijn en er is geen uitsplitsing gemaakt van de bestedingen. Het is blijkbaar lastig om deze totale sector in kaart te brengen".

Conclusie: Er ligt na vele jaren een mooi MICE onderzoek, door de branche gedragen en gefinancierd. Een vertrekpunt voor het berekenen van de economische impact per regio of stad (dat gaat ook gebeuren, volgens Eric Bakermans). Op dat niveau valt nog veel te winnen als het gaat om het hard maken van cijfers die gebruikt kunnen worden in de politiek arena.

Klik hier voor de verdere resultaten van het onderzoek.

©Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 6 december 2016
Gerelateerde artikelen  
10-12-2015 Nieuws Presentatie branche onderzoek: volume MICE markt verrassend
03-12-2015 Nieuws Economische impact meerdaagse zakelijke bijeenkomsten
25-04-2016 Nieuws Eric Bakermans ontvangt IMEX Academy Award
08-12-2016 Nieuws NBTC en Gastvrij Nederland publiceren 'Kerncijfers gastvrijheidseconomie’
05-03-2012 Nieuws Utrecht meest aantrekkelijke zakenbestemming
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,34 seconden.