Laatste nieuws
 
 
  Redactie  
 

Tijdens de Global Meetings Industry Day (GMID), op 4 april j.l., organiseerde MPI Nederland een boeiende bijeenkomst over Artificial Intelligence (AI) in Beeld en Geluid in Hilversum, een toepasselijke multimediale locatie. Dagvoorzitter Kjell Lutz leidde de middag op een strakke, vlotte en gevatte wijze.

AI heeft enorme impact op de mensheid

Overheden en bedrijven in de hele wereld hebben de afgelopen twee jaar strategieën en investeringen aangekondigd in AI. Niet zonder reden: deze technologie raakt straks elk aspect van onze samenleving en zal ons leven hoe dan ook veranderen. Ook de meeting industrie ontkomt er niet aan en MPI, als voorloper in onze branche, besteedt hier terecht een middag aan met twee inspirerende sprekers die dagelijks met AI te maken hebben.

Geen gasten maar klanten

De eerste spreker Mark Struik, Commercieel Directeur bij Postillion Hotels, werkt met klanten i.p.v. gasten. Een klant wordt pas gast als hij/zij in het hotel arriveert. Op het moment dat een gast over de drempel komt is er al een enorm traject aan vooraf gegaan, sterker nog 90% van de omzet is op dat moment al gemaakt. Mark is zich het afgelopen jaar gaan verdiepen in dat hele voortraject, customer journey, consumer behaviour van de Rooms- en MICE-gasten, met de bedoeling dat proces efficienter te laten verlopen met behulp van AI. In de praktijk blijken medewerkers van de reserveringsafdeling zich grotendeels bezig te houden met het verwerken van mailtjes in het systeem, terwijl je eigenlijk wilt dat ze zich met hospitality bezig houden. Immers één van de kernwaarden van Postillion is Gastvrijheid. Toen ook nog eens bleek dat de fte kosten van het hoofdkantoor veel te hoog waren, was de ontwikkeling van 'Michiel' een feit.

'Michiel', the Next Gen Employee

Postillion krijgt gemiddeld 10.000 emails per maand die betrekking hebben op reserveringen. Dat betekent in de praktijk het domweg overtypen van de gegevens in de email naar het reserveringssysteem. Het zou mooi zijn als al die gegevens automatisch behandeld kunnen worden. Hoe kun je al die variabelen, m.n op MICE gebied, standaardiseren? Via een designbureau heeft Postillion 'Michiel' (een computer) laten bouwen met behulp van AI. 'Michiel' kan heel snel (binnen 10 seconden) een offerte maken, maar dat kwam bij de klant ongeloofwaardig over (AI heeft op dit moment nog zo z'n grenzen), dus is er handmatig een vertraging ingebouwd van een half uur. 'Michiel' wordt neergezet als een computer en niet als mens, offertes worden ondertekend door 'Michiel', virtual assistent. "Daar moet je heel open en transparant in zijn", aldus Mark. 'Michiel' ziet er wel uit als een mens omdat daarmee het acceptatieproces van de medewerkers makkelijker verliep. Overigens worden aanvragen boven een bepaalde waarde nog wel door een medewerker bekeken. Op dit moment kan 'Michiel' al 70% van de 10.000 emails afhandelen. Grote voordeel: 'Michiel' is nooit moe, heeft geen last van stress; De medewerker heeft nu echt tijd voor de klant en dat is precies de bedoeling!

Veiling van stages

Vijf studenten van Inholland kregen vlak voor de pauze de gelegenheid zichzelf te pitchen, gedurende anderhalve minuut, voor een stage. In de pauze waren drie van de vijf al gekoppeld aan een bedrijf!

Artificial Intelligence, geen hype maar keiharde realiteit

Na de pauze legt Jim Stolze uit waarom er zoveel belangstelling is voor kunstmatige intelligentie. Jim staat bekend als innovatie deskundige door zijn werk voor RTLZ en Singularity University. Jim heeft in 2009 TEDx naar Amsterdam gehaald. Hij is de oprichter van Aigency, een platform waarmee hij Nederlandse startups op het gebied van artificial intelligence koppelt aan multinationals. Jim heeft een gratis nationale basiscursus AI ontwikkeld die al door 10.000 mensen is gedaan (aan te bevelen voor AI dummies).

Algoritmisering, machine learning en deep learning

Binnen AI gaat het uiteindelijk om algoritmisering: het doorlopen van een stapsgewijze instructie die je door een computer laat uitvoeren. Een robot kan inmiddels wel een hole in one slaan, maar kan nog geen lipstick opbrengen bij iemand. Als robots heel erg op ons gaan lijken en menselijke trekjes krijgen, dan vinden we het opeens toch wel 'eng' worden. AI is een containerbegrip en betekent veel verschillende dingen, wat Jim betreft is AI een concept een zoektocht naar manieren om machines slim te laten lijken. Maar de reden waarom je nu zoveel doorbraken ziet in de AI, waarom het geen hype is maar keiharde realiteit, komt door het feit dat er nu manieren zijn gevonden om een machine te laten leren (machine learning) en dat is echt iets anders dan programmeren. 
Het analyseren van data is hetgeen waar het nu om gaat en daarvoor is deep learning nodig.
Deep learning is een algoritme waarmee computers patronen leren herkennen uit eindeloos veel voorbeelden. Door een computer honderdduizenden foto’s van auto's te laten zien, leert het na verloop van tijd het patroon van een auto te herkennen. Deep learning kan ook met zintuigen, gezichtsherkenning, expressies en de daarbij behorende gevoelens. Deep learning is nog niet af maar heeft ongekende mogelijkheden ook voor de hospitality branche en wij zijn degenen die daarvoor de input gaan leveren. In dat kader moesten we tot slot in groepsverband het beste AI idee voor de MICE bedenken. Jim zag zeker mogelijkheden in ondermeer het idee waarbij een computer mee debatteert in een discussie. Heel veel is haalbaar, maar wij bepalen uiteindelijk de ethische grens.

Comedygezelschap Boom Chicago sluit deze inspirerende middag af met een preview van hun nieuwe show over artificial intelligence getiteld: The Future is Here and it is Slightly Annoying.

©Redactie CongresWereld/MGM

Foto's: Ramon van Jaarsveld Clickshots.nl 

Plaats op:
Datum: 22 april 2019
Gerelateerde artikelen  
18-04-2019 Nieuws Artificial Intelligence, geen hype maar keiharde realiteit, ook in de meeting …
30-10-2018 Nieuws Postillion Hotels ontwikkelt Artificial Intelligence voor reserveringen
10-12-2015 Nieuws Bij World Forum zit leren en kennis delen in het DNA
15-04-2013 Nieuws Inzet E-learning bij bedrijven blijft sterk groeien
09-01-2018 Nieuws Acht voorspellingen over verdere integratie mens en machine in 2018
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,32 seconden.