Laatste nieuws
 
 
  Redactie  

Ruim 150 meeting- en eventprofessionals verzamelden zich op 20 maart j.l. in het Worldhotel Wings Rotterdam The Hague Airport voor het MPI Jaarcongres. Na Content en Concept, de thema's van de vorige twee congressen, ging het dit keer over Contact. 

Allerlei aspecten van Contact passeerden de revue in de vorm van body language (non-verbaal contact), duurzame klantrelaties (verbaal contact), social media, speels netwerken, leiderschap en gedragsverandering. Het was een levendige dag waarbij de net geleerde tools direct in praktijk werden gebracht tijdens de netwerkmomenten. De positie van je voeten bepaalt namelijk waar je wel of niet kunt aansluiten om te netwerken: voeten recht naast elkaar betekent gesloten, ik ben in gesprek met deze persoon en sta niet open voor anderen; voeten open en wijzend naar een bepaalde richting, ik sta open voor een gesprek.

De plenaire sessies vonden plaats in een verrassende ruimte, grenzend aan het platform van de luchthaven, waar zelfs een vliegtuig was binnengerold en Robbert Weddepohl (voorzitter MPI) en dagvoorzitter Hans Etman de deelnemers ontvingen met een hug of ferme handdruk (Contact maken!).

Non-verbaal contact: Body Language
De openingssessie stond in het teken van non-verbale communicatie, body language, die 60 - 100% van de communicatie uitmaakt. Denise Dechamps geeft aan dat we wel weten dat body language belangrijk is in de communicatie, maar dat we er in de voorbereiding op een gesprek relatief weinig aandacht aan schenken. Als we terugdenken aan gesprekken onthouden we meestal een aantal dingen die gezegd zijn, maar het gevoel dat je bij die persoon had weet je vaak nog feilloos te herinneren. Luisteren naar een ander is ook heel goed kijken, waarbij kijken non verbaal is.

Denise Dechamps

Luisteren
Een van de aansluitende workshops ging over luisteren. Ivo Ijsselstijn geeft aan dat echt luisteren inhoudt dat je open staat voor die ander en 'contact' wilt. Je bent voor die ander een uitnodiging om tevoorschijn te komen. Luisteren is aan de ene kant een gevende beweging, namelijk je geeft erkenning aan het verhaal van die ander. Aan de andere kant is luisteren naar die ander beginnen met luisteren naar jezelf. Als je echt luistert wordt de wereld mooier doordat mensen gelukkiger worden omdat er echt 'contact' is.

De klantdriehoek: hert, leeuw en kat 
Philip van Kelst opent zijn plenaire sessie met de woorden: "Moeilijke klant bestaan niet"!
Als de relatie met je klanten verstoord is, dan heb je fout gereageerd op hun verwachtingen en behoeften. Soms accepteren klanten niet dat hun behoefte aan juiste informatie, structuur, respect en contact wordt genegeerd. Dan loopt het fout. De klant is niet langer koning, maar de klant is een spiegel en zie een moeilijke klant als een geschenk. 
Een vervelende reiservaring heeft bij Van Kelst de basis gelegd voor zijn ‘Klantdriehoek’. 
Van Kelst onderscheidt drie behoeften van de klant en drie mogelijke reacties daarop als dienstverlener. De drie soorten reacties koppelt hij aan drie dieren: het hert, de leeuw en de kat. Elk van deze drie dieren heeft zijn kwaliteiten. Een hert luistert en is empathisch. De leeuw brengt structuur, grenzen en orde in de chaos. En de kat licht toe, geeft info, legt uit. Als dienstverlener/klantverantwoordelijke is het belangrijk de behoeften van de klant te (h)erkennen, het juiste dier in te zetten en je tegelijk bewust te zijn van de eigen valkuilen die elk dier inhoudt.

Netwerken met humor en plezier (net even anders)
Annemarie Steen laat tijdens haar workshop zien en voelen dat netwerken op een hele ontspannen wijze kan plaatsvinden door diverse vormen van spel 'play' toe te voegen. Spelen verbindt mensen waardoor je op een actieve manier met elkaar in contact komt. Er zijn diverse vormen van 'play':
-social play, waarin je met elkaar in contact iets van elkaar te weten wilt komen
-movement play, waarin je gaat bewegen
-creative play, waarin je iets nieuws gaat creeëren
-storytelling play, waarin je contact legt via verhalen
-object play, waarvan spelen met Lego het meest bekende voorbeeld is

Tijdens deze workshop is vooral social en movement play uitgeprobeerd door bijvoorbeeld rond te lopen en uit te vinden welke persoon een duim heeft die op jouw duim lijkt om daarmee een gesprek aan te gaan aan de hand van de vraag: "Wat gaat op dit moment keigoed in jouw werk?". Netwerken was nog nooit zo leuk.

Gedragsverandering door contact
Yves Plees is een gamechanger: “Wat telkens terugkomt is dat mensen vaak vast zitten in hun eigen visie en niet goed meer weten welke volgende stappen ze moeten zetten". PLees leert mensen op een heel systemische manier kijken naar hun uitdaging waardoor er meer oplossingsruimte komt. De systematische manier van denken bestaat uit vaststellen wat het kernprobleem is (los je wel het juiste probleem op) vervolgens afstand nemen en beslissen welke volgende stap het meeste resultaat gaat opleveren.

Conclusie: een zinvolle dag met de juiste vibe, goede inhoudelijke workshops (er waren er meer dan hierboven genoemd) en voldoende mogelijkheden om met vakgenoten in contact te komen tijdens de unieke netwerkmomenten. Duidelijk is dat netwerken veel meer gaat over brengen dan over halen, goed luisteren en echt contact leggen!

Foto's: ramon@clickshots.nl

©MGM/Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 26 april 2018
Bron: MPI the Netherlands Chapter
Gerelateerde artikelen  
05-04-2018 Nieuws MPI Jaarcongres Contact: 'netwerken was nog nooit zo leuk'
08-03-2018 Nieuws Het volledige programma jaarcongres MPI 'Contact' is bekend
27-06-2007 Nieuws Negen tips om slimmer te netwerken - Haal meer uit uw netwerk!
24-06-2016 Nieuws Denise van Iersel: 'Je bent een merk, of je nu wilt of niet!'
30-06-2017 Redactie Concept 2017: gedurfd en verrassend experiment
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,21 seconden.