Laatste nieuws
 
 
  Redactie  

"We zijn vooral complementair, dat is de kracht van onze samenwerking"

Met ingang van 1 januari j.l. zijn Congress by design en Kuiters idee en organisatie een strategische samenwerking aangegaan. Voor de redactie van Congreswereld een goede aanleiding om naar Harmelen (onder de rook van Utrecht) af te reizen, waar beide organisaties nu onder één dak zitten, voor een gesprek met Nicolette van Erven en Wil Kuiters om wat meer te weten te komen over deze samenwerking.

Wil, hoe ben jij eigenlijk in dit vak terecht gekomen?
"Vanuit m'n allereerste banen waar ik altijd wel de 'regeltante' was en later als marketing en sales assistent ook altijd degene was die alles regelde. Ik had daar plezier in en was er ook goed in. Later kwam ik via mijn netwerk in Den Haag in de professionele congresorganisatie terecht, waar ik de fijne kneepjes van het vak leerde en 'regelen' echt organiseren werd. Na 11 jaar, besloot ik in 2000 voor mezelf te beginnen, waar ik nu na 18 jaar een volgende fase in wil gaan".

Wat vind jij zo leuk aan het vak?
"Ik vind het echt een leuke uitdaging om vanuit de inhoudelijke doelstelling van de opdrachtgever de vertaalslag te maken naar een creatief programma dat deelnemers raakt. Dat heeft zeker te maken met de soort congres/eventwereld waar ik vandaan kom, met name voor overheid, maar ook corporate, waar ik meestal te maken had met inhoudelijke mensen. Juist mijn creatieve inbreng die uiteindelijk tot de organisatie van een aansprekende bijeenkomst leidt, vind ik inspirerend en boeiend om te doen".

En jij, Nicolette, hoe ben jij in het vak terecht gekomen?
"Beetje vergelijkbaar zoals Wil, inherent aan onze generatie, denk ik. Mijn opleiding 'Toerisme en Communicatie' was al meer in de richting en in eerste instantie heb ik o.a bij een reisorganisatie en een reclamebureau gewerkt. Later min of meer bij toeval voor een interim klus bij de VU in Amsterdam terecht gekomen als hoofd van het congresbureau met als opdracht een businessplan te schrijven (1992). Ik heb toen aan kunnen tonen dat een interne PCO voor een universiteit heel belangrijk is. In de 10 jaar dat ik daar werkte, heb ik de congresmarkt goed kunnen verkennen en ben ondermeer lid geworden van MPI (waarvan 6 jaar als bestuurslid), waardoor ik ook de internationale markt heb leren kennen. Inmiddels had ik een stevig netwerk en ben ik in 2002 voor mezelf begonnen".

en wat vind jij nog steeds zo leuk?
"Het allerleukste vind ik nog steeds om de 'mouwen op te stropen' (ja, ik kom uit Rotterdam) om met name bij associatie congressen de adviseur en facilitator te zijn en onze opdrachtgever van begin tot eind door het congrestraject te leiden, zodat zij kunnen terugblikken op een succesvol congres. Je bent jarenlang bezig met diverse puzzelstukjes die dan op het congres bij elkaar komen. Je bent dan samen met de opdrachtgever trots op het resultaat. It's all about partnership!".

Aanleiding tot strategische samenwerking

Congress by design heeft van oudsher altijd meer associatie congressen georganiseerd, dat begon al 15 jaar geleden met de organisatie van een jaarlijks internationaal oncologie congres en een internationaal congres over de diabetische voet. Kuiters idee en organisatie heeft altijd meer opdrachtgevers uit de overheid en het bedrijfsleven gehad. In 2016 hebben beide organisaties voor 't eerst samengewerkt tijdens een project via Rotterdam Partners, waar beiden al vele jaren partner van zijn. Vanaf dat moment hebben gesprekken plaats gevonden die hebben geleid tot deze strategische samenwerking.

Waar zit de meerwaarde van jullie strategische samenwerking?

Nicolette: "We zijn vooral complementair, dat is de insteek van de samenwerking. Wij (Cbd) realiseren ons heel goed dat we op het gebied van 'Meeting Design' minder sterk zijn en dat is nou juist de ervaring van Kuiters, daar vullen we elkaar heel goed aan. Kuiters idee en organisatie daarentegen is een kleinere organisatie waarvoor het fijn is een grotere organisatie achter zich te hebben die logistiek organisatorisch het maatwerk kan uitvoeren".

Wil: "Mijn intentie is om mij meer nog te focussen op creatie en inhoud en minder op organisatorische werkzaamheden. Nicolette en ik en onze teams kunnen het goed met elkaar vinden en ... we vinden elkaar in ons beider DNA: passie voor 't vak, flexibel, transparant, oog voor detail, aandacht en een hoge kwaliteitsnorm waarbij doelstelling en de gast/deelnemer centraal staat".

Nicolette vult aan: "Veel van onze opdrachtgevers, associaties, zijn nog niet bewust toe aan 'Meeting Design', maar willen congressen uitdagender en iets spannender maken, meer beleving en met Wil in ons team kunnen wij dat aanbieden, zonder direct een design of communicatiebureau in te schakelen dat kostenverhogend werkt".

Interactie en beleving

Uit het zojuist gepubliceerde onderzoek Live Communication 3.0 blijkt dat ondanks of misschien wel dankzij de toenemende stroom aan informatie via internet, mensen elkaar juist willen blijven ontmoeten tijdens bijeenkomsten. 
Echter congressen met een standaard plenair programma en break-out sessies verliezen langzaam terrein. Congressen worden meer 'snack-achtig' en vinden inspiratie in festivals en andersoortige evenementen om meer beleving te creëren.

Wil reageert direct: "Ja, interactie en beleving: dat is ook waar wij voor staan! Als je kijkt naar de associatie markt, dan is het boeiend om te zien dat wetenschappers in hun vakgebied volop met innovatie bezig zijn, maar verpakken dat iedere keer op dezelfde wijze tijdens hun congres. En daar zijn wij dan voor om die 'strik' net wat anders, aansprekender te maken, zodat er uiteindelijk ook meer deelnemers komen. 'Dare to innovate and practice what you preach', zegt Wil gedecideerd.

"Daarnaast, vervolgt Wil, is een congres onderdeel van een communicatiestrategie. Hier zal zeker nog een stuk bewustwording moeten plaatsvinden en daar willen wij heel graag aan bijdragen".

Hoe zien jullie de toekomst wat betreft jullie samenwerking?

Wil: "Allereerst is het van belang om te volgen hoe de markt zich ontwikkelt, zowel de overheid en corporate markt, waar mijn expertise ligt, als wel de associatie markt waar Nicolette brede ervaring mee heeft. Wij kunnen samen nu wel de hele markt bedienen en het is van belang dat de organisaties/steden waar wij partner van zijn, Rotterdam Partners, Leiden, Den Haag, Utrecht, nog beter weten wat wij in onze combinatie te bieden hebben. Op grond daarvan kunnen zij zich nog beter profileren om de juiste match aan te bieden tussen organisaties en bureaus. Dan verkoop je namelijk echte kennis!"

Nicolette: "We hebben onlangs een aanvraag gehad van Den Haag waarbij we juist op basis van de combinatie Cbd/Kuiters mee mochten offreren, dus de meerwaarde van onze samenwerking wordt al onderkend. Het is voor ons dus belangrijk dat convention bureaus dat gaan zien, maar dat betekent voor ons ook een stuk duidelijkheid scheppen naar hen, dus binnenkort gaan we maar eens een rondje convention bureaus doen", besluit Nicolette.

"It's all about partnership, we zijn niet van elkaar, maar voor elkaar!"

©MGM/Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 19 maart 2018
Bron: Congress by design
Gerelateerde artikelen  
08-03-2018 Nieuws Samenwerking Congress by design & Kuiters idee en organisatie: 'Creatie en …
11-01-2018 Nieuws Congress by design en Kuiters Idee en Organisatie vormen strategische samenwerking …
02-04-2012 Nieuws Congress by design preferred supplier van MartiniPlaza
24-05-2016 Nieuws PCO Congress by design viert haar tienjarig bestaan
22-12-2011 Nieuws MCCM Meeting Management verder onder de naam 'Congress by design'
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,24 seconden.