Laatste nieuws
 
 
  Redactie  
 

In het onlangs gepresenteerde onderzoek Live Communication 3.0 krijgen leden van CLC-VECTA (en nu ook andere branchegenoten via een artikelenreeks op CongresWereld.nl) inzicht in hoe de branche zich de komende jaren gaat ontwikkelen en waar de kansen liggen die de Live Communication te bieden heeft aan ondernemers in een branche die constant in beweging is. Immers, met de huidige technologische ontwikkelingen en een veeleisende deelnemer is het niet meer vanzelfsprekend dat deze deelnemer congressen, beurzen en evenementen bezoekt. 

Naast de kansen worden in het onderzoek ook aanbevelingen gedaan over strategische opties in het kader van belevingsconcepten, een aanzet tot businessmodellen en de inzet van technologische ontwikkelingen.

Maatschappelijke trends en ontwikkelingen

Om tot input te komen voor het maken van strategische keuzes is het eerst van belang om helder te krijgen met welke maatschappelijke trends en ontwikkelingen de Live Communication branche rekening dient te houden. Deze zijn als volgt samen te vatten:

  • Demografisch grote verschuivingen met een sterke groei van de vier grote steden door trek van platteland naar stad en een groeiende groep 65-plussers;
  • Groeiende economie maar door internationale onzekerheden (ondermeer Brexit, financiële instabiliteit) kan die groei wijzigen. Daarnaast nemen de verschillen tussen arm en rijk toe;
  • Nieuwe technologische ontwikkelingen die steeds sneller worden geaccepteerd door de consument maar eveneens leiden tot nieuwe keuzemogelijkheden. Daarnaast grote duurzaamheidsvraagstukken;
  • Politiek die leidt tot versnippering en polarisatie;
  • Een Nederlandse maatschappij met meer dynamiek, maatwerk en regie, waardoor meer keuzevrijheid voor het individu, maar ook meer onzekerheid, stress en ongelijkheid waarmee de solidariteit onder druk komt te staan.

In zijn algemeenheid verwacht het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) een voortzetting van de trend dat mensen steeds meer contacten zullen krijgen in steeds minder tijd. Dit heeft als gevolg dat contacten oppervlakkiger worden en de variëteit aan relaties zal toenemen, waarbij ook contacten ontstaan met virtuele mensen, zoals robots.

Technologische trends

Naast de maatschapplijke trends zijn de technologische trends ook van belang bij het maken van keuzes. Niet elke trend op dit gebied is relevant, maar het is goed om te weten wat er speelt. Daarom de belangrijkste, meest noodzakelijke en unieke technologische trends op een rijtje die spelen in de Live Communication branche.

Belangrijke trends

  • Face recognition: gezichtsherkenning wordt, volgens deskundigen, de grote technologietrend voor 2018. In de branche wordt gezichtsherkenning ingezet als een snelle en veilige manier van toegangscontrole, maar ook biedt gezichtsherkenning mogelijkheden om evenementen persoonlijker en verrassender te maken;
  • Content Amplification: dit zijn push services, die artikelen, blogs, webpagina's, infographics en andere berichten naar voren schuiven op populaire media sites, social media platforms en andere goed bezochte netwerken. Consumenten zien een boeiende titel en foto's, klikken hierop, en komen terecht op jouw website. Door vervolgens content te delen, wordt een bredere doelgroep bereikt dan alleen met content marketing, waarbij een vooraf gedefinieerde doelgroep wordt bereikt. Voorbeelden hiervan zijn ShareThis, Facebook Ads en Promoted Tweets;
  • Bluetooth Low Energy: Bluetooth Low Energy is een energievriendelijke variant van de gewone Bluetooth. Het bereik is even groot als normale Bluetooth, maar het vergt minder energie van de batterij van je apparaat. Het wordt gebruikt voor locatiebepaling op plekken waar gps niet goed werkt, zoals binnenshuis;
  • Microlocaties is een trend die aansluit op Bluetooth Low Energy. Het principe hiervan is namelijk hetzelfde. Door middel van wifi, bluetooth signalen en iBeacons kan de locatie van een klant en/ of bezoeker worden bepaald, waarna hierop kan worden ingespeeld door marketeers, door bijvoorbeeld push notificaties te versturen;
  • Beacons (iBeacon is de merknaam van Apple) zijn kleine zendertjes, die gericht informatie naar mobiele telefoons kunnen sturen als je in de buurt bent. Op een muziekfestival kunnen iBeacons de weg wijzen naar het juiste podium, waardoor ze erg handig zijn tijdens grote evenementen;
  • Tech Focused Design: In tablets en interactieve schermen wordt steeds meer geïnvesteerd om producten en product informatie te tonen. Grote modulaire led schermen worden steeds vaker ingezet alsmede videowalls met interactieve presentaties; 
  • Let Me Speak: doordat deelnemers steeds meer behoefte hebben aan interactie tijdens bijeenkomsten wordt daar mede op ingespeeld door bijv. de 'Catchbox', een vierkant, lichtgewicht en zacht kussen waarin een microfoon is verwerkt. Daarnaast komen er steeds meer apps die een microfoon in je mobiele telefoon activeert of je telefoon transformeert tot een apparaat waar live polls mee afgenomen kunnen worden;
  • Wearables: Wearables zijn draagbare technologische apparaten die de gebruikerservaring verbeteren. Deze draagbare apparaten kunnen onder andere armbanden, smartcards en de Google Glasses zijn. De Wearables kunnen informatie bieden aan de bezoeker, maar ook aan de organisator van een evenement. Bovendien kunnen ze worden gebruikt voor digitale betalingen, netwerken en andere interacties. Een voorbeeld is een armband (Sensory Wrist Band), die via sensoren in staat is om de emoties vast te leggen van het publiek dat kijkt naar een film, presentatie tijdens een congres, concert of iets dergelijks.

Noodzakelijke trends

  • Event Apps: het tijdperk van de papieren plattegronden en informatieboekjes is echt voorbij. Het gebruik van Event Apps is gewoon noodzaak, omdat bezoekers graag alle informatie omtrent een evenement in compact formaat bij zich willen hebben. Het gebruik van een app zorgt ook voor een meer interactief evenement;
  • Goede internetverbinding: deelnemers verwachten dat zij verbinding kunnen maken met een gratis wifi-netwerk tijdens een evenement met voldoende bandbreedte;

Unieke trends

  • Robotics: bij robotisering of automatisering worden mensen vervangen door robots of geautomatiseerde systemen die sneller werken. Robotisering kan bijvoorbeeld worden toegepast in de vorm van ticketmachines of zelfs bij het serveren van drankjes;
  • Virtual Reality: dit is een technologie die de bezoeker meeneemt in een virtuele wereld. Het kan gebruikt worden om een bezoeker een product te laten ervaren of zelfs om een deelnemers een evenement te laten bezoeken vanuit de huiskamer. Lees hier over de bijzondere ervaring van een VR diner tijdens de presentatie van dit onderzoek;
  • 3D printen & Hologrammen: de meerwaarde van 3D printen voor de live communication branche zit in het creeëren van extra entertainment en beleving op de beursvloer, maar voor de toekomst zijn er vele mogelijkheden voor merken die geen fysiek produkt hebben, denk hierbij aan standbouw. Hologrammen kunnen op verschillende manieren worden ingezet, bijvoorbeeld tijdens een evenement een spreker aanwezig laten zijn die er fysiek niet is;
  • Drones: binnen de Live Communication branche kunnen drones worden ingezet om beeldmateriaal te verzamelen voor een promotiefilmpje of een zogenaamde ‘aftermovie’. Een aftermovie geeft een samenvattend overzicht van alle gebeurtenissen en hoogtepunten van een evenement.

The Internet of Things (IoT)
Tot slot is de volgende technologische trend alweer gaande met het Internet of Things (IoT), waarbij alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het internet en zo gegevens kunnen uitwisselen.

In de Live Communication branche kan dit worden toegepast door het verzamelen van emoties door waerables of smartphones of het analyseren looppatronen van bezoekers door het gebruik van slimme vloeren. Deze slimme apparaten en systemen die verbonden zijn met het internet genereren grote hoeveelheden data, die gebruikt kan worden voor marketing- en communicatie activiteiten, ook wel Data Driven Marketing genoemd. Door het verzamelen van dergelijke data kan een beter beeld worden gecreëerd van de doelgroep en kan er worden ingespeeld op de beweegredenen en het gedrag van een bezoeker. Allerlei mogelijkheden om meer beleving te creeëren tijdens een event, om vooral de waarde voor de bezoeker, exposant en organisator te verhogen.

©MGM/Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 5 maart 2018
Gerelateerde artikelen  
22-02-2018 Nieuws Trends en technologische ontwikkelingen in de Live Communication branche
25-01-2018 Nieuws Live Communication 3.0: er is toekomst voor de branche
30-01-2018 Redactie Resultaten onderzoeksrapport Live Communication 3.0: er is toekomst voor de …
05-06-2013 Nieuws Live Communication blijft bestaan, ook in 2025
19-03-2018 Redactie Vier toekomstscenario's bieden de meeste kansen voor innovaties in Live Communication …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,23 seconden.