Laatste nieuws
 
 
  Redactie  
 

Tijdens het event 'The Next Chapter', georganiseerd door het World Forum The Hague ter gelegenheid van de heropening, presenteerde visionair spreker en trendwatcher Adjiedj Bakas zijn nieuwste boek 'Mega trends Events'. 

'Mega trends Events' is de eerste publicatie in boekvorm over de nieuwste trends en ontwikkelingen in de wereldwijde branche van events en zakelijke bijeenkomsten. Het boek is tot stand gekomen ondermeer door vele interviews met stakeholders uit de branche en is mogelijk gemaakt door World Forum The Hague en GL Events.

We’ll never stop meeting, but how?

De subtitel van het boek luidt: We’ll never stop meeting, but how?
Bakas constateert dat of het nu gaat om een zakelijke bijeenkomsten, academische conferentie, productlancering, beurs, tentoonstelling of festival, vele miljoenen mensen over de hele wereld zullen bijeenkomsten blijven bezoeken. Mensen vinden het leuk om elkaar te zien en krijgen daar ook energie van. Er moet wel rekening gehouden worden met een diverser publiek mede doordat mensen economisch veel langer actief zijn dan in het verleden (vergrijzing) en dat veel van de informatie verkrijgbaar is via andere media. Deze veranderingen dwingen organisatoren te kijken naar andere aspecten van een bijeenkomst, zoals netwerken, informeel delen van ideeën of het ervaren van nieuwe destinaties. Er zijn nieuwe uitdagingen voor de boeg, maar in het algemeen voorspelt Bakas een mooie toekomst voor de branche van live communicatie.

Zeven mega trends:

Bakas beschrijft zeven mega trends en ontwikkelingen die de branche de komende tijd vorm gaan geven:

1. Effective networking
In plaats van kennis vergaren, dat ook via andere media kan plaatsvinden, is netwerken tijdens een bijeenkomst steeds belangrijker geworden. Het maken van nieuwe contacten die leiden tot wederzijdse nuttige relaties wordt door deelnemers steeds vaker genoemd als belangrijkste reden om naar een bijeenkomst te gaan. Congresorganisatoren moeten tijdens een bijeenkomst de mogelijkheid creëren van een op een contacten op relaxte plekken en tools aanleveren voor de minder ervaren congresganger. Om met elkaar in contact te komen zal steeds meer gebruik gemaakt gaan worden van technologische middelen zoals apps ondersteund door ibeacon. Event apps zullen ook steeds meer gebruik maken van Artificial Intelligence (AI) en “smart” worden.

2. Meer interactie en co-creation 
Deelnemers worden steeds meer echte partcipanten die betrokken worden bij de inhoud van het programma door niet alleen te luisteren maar ook actief deel te nemen. Deelnemers delen steeds meer kennis tijdens de events maar bepalen ook de inhoud van de bijeenkomst. "At the ideal peer conference, it is the participants who decide what the program will look like and it is they who lead the sessions and workshops. Bye-bye, keynote speakers and boring lecturers!", aldus Bakas in zijn boek. Daarmee zullen ook formats veranderen.

3. Leren tijdens events
Net als netwerken is levenslang blijven investeren in jezelf door te blijven leren één van de sleutels tot succes. En zoals bij netwerken spelen events ook een belangrijke rol bij levenslang leren. Een dat leren vindt plaats door participatie. Medewerkers worden vaak nog naar een congres gestuurd door hun baas of vanwege te behalen creditpoints. Bakas daarover: "If we can actually learn something that is useful for us, we will show up
voluntarily".

4. Ongebruikelijke destinaties en venues
Bijzonderen destinaties winnen aan belangstelling  als gevolg van veranderende demografie, levensstijlen en een groeiende concurrentie.
Bestemmingen zijn zich er steeds meer van bewust wat de economische impact is van bijeenkomsten. Ieder zichzelf respecterende stad met een venue heeft een destinatie marketing bureau om actief (inter)nationale congressen te werven. Met name in de associatiemarkt is er een toenemende concurrentie tussen zogenaamde second- and third-tier destinations, waar vaak ook budget vliegtuigmaatschappijen op vliegen. Ook de millennial die vaak de traditionele bestemmingen (londen, Parijs) al heeft gezien bepaalt steeds meer de keuze van de bestemming. "Millennials want to explore and be triggered by new experiences, and as event-goers they prefer to go to destinations that are off the beaten tourist path – like second and thirdtier destinations – and that they are less likely to visit privately", aldus Bakas.

5. Safety and security 
Zowel voor de congresorganisatie als de eventplanner en de accommodatie is 'safety' het keywoord. Niet allen on-site maar ook de security in een stad of land krijgt steeds meer aandacht. Corporates nemen steeds vaker hun eigen beveiligers mee. Ook cyber security zal een steeds grotere dreiging vormen. Bakas hierover: "By 2020, a quarter of all cyber attacks will be aimed at the Internet of Things. So be prepared: security experts say that being hacked is not a question of if, but of when".

6. Verantwoordelijke events
Corporate Social Responsibility zal in de komende jaren belangrijker worden tijdens events. Deelnemers willen steeds vaker iets ondernemen dat er toe doet, een blijvende herinnering achterlaten, een soort 'erfenis'. Bakas: "Events can anticipate our needs, by enabling us to give something back to the local community in the destinations we visit". Daarnaast geven we steeds meer om de omgeving en willen zo min mogelijk afval achterlaten. We geloven meer en meer in 'cradle to cradle'. Ook vanuit de venue kant wordt steeds meer geinvesteerd in duurzaamheid en worden accommodaties groener.

7. Memorabele belevenissen
Consumenten zoeken niet langer naar produkten, maar naar ervaringen die je kunt delen en meer bieden meer dan alleen de vreugde van het bezit van een produkt. "They want an event experience that is motivating, enriching, and compelling. And, maybe most of all, they want an experience that is so memorable that it is worth sharing", aldus Bakas hierover. Technologische ondersteuning in de vorm van virtual reality kan bijdragen aan deze experience. Maar de echte ervaring tijdens een bijeenkomst wordt bewerkstelligd door professioneel personeel die precies weet wat ware hospitality inhoudt!

Over Adjiedj Bakas

"Trendwatcher des Vaderlands" (NRC) Adjiedj Bakas (1963) beschrijft in zijn boeken hoe de samenleving, de economie en het leven van mensen gaan veranderen op basis van de trends die hij signaleert. Van zijn boeken werden meer dan 700.000 stuks verkocht, hij geeft 200 lezingen per jaar in binnen- en buitenland. Bakas werd geboren in Suriname. De roots van zijn familie liggen in India. Hij woont en werkt vanaf 1983 in Nederland en studeerde Communicatie aan de Utrechtse Universiteit, waar hij in 1987 afstudeerde. Met wortels in drie continenten is Bakas feitelijk overal thuis. Hij is een bereisd kunstverzamelaar en combineert vakmanschap en kennis met provocerende meningen en een grote dosis humor. Hij geeft leiding aan Trend Office Bakas en koppelt zijn eigen onderzoek aan dat van diverse internationale partners en partijen. In 2009 werd Bakas verkozen tot Trendwatcher van het Jaar. Het jaar ervoor werd hij Zwarte Zakenman van het Jaar. Hij staat al jaren in de top-10 van meest geboekte sprekers van Nederland.

Het boek is te bestellen bij de KB Den Haag; ISBN: 978-94-91932-39-7.
Meer informatie is ook verkrijgbaar via World Forum The Hague

©MGM/CongresWereld

Plaats op:
Datum: 16 december 2017
Gerelateerde artikelen  
14-12-2017 Nieuws Trendwatcher Adjiedj Bakas presenteert boek 'Mega trends Events' tijdens heropening …
14-12-2017 Redactie World Forum The Hague heropent met verrassend event en nieuwe naam
14-12-2017 Nieuws World Forum The Hague heropent met verrassend event en nieuwe naam
27-04-2009 Nieuws Adjiedj Bakas verkozen tot Trendwatcher Of The Year 2009
11-05-2010 Nieuws MPIís Next Generation blikt in de toekomst met Adjiedj Bakas
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ÔŅĹ 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,26 seconden.