Nieuws  
 

De vakorganisatie van organisatoren én aanbieders in de meeting industry MPI Nederland hield gisteren, tijdens de MICE & Business Travel Fair, een educational over trends in de samenleving en welke kansen deze voor meeting professionals bieden.

Toekomstvisie via Brainstormmodel
Volgens Richard Lamb is Nederland na het Poldermodel nu helemaal klaar voor het Brainstormmodel. Hij ontwikkelde het TO DO Brainstormmodel voor verandering en innovatie, waarmee de aanwezigen aan de slag gingen om hun toekomstverwachting voor de meeting industrie te ontwikkelen. In enkele brainstorm-slagen hielp hij de deelnemers om trends en kansen te vinden en deze te vertalen in innovatieve producten, diensten en processen. Dit door middel van decentraal brainstormen en het plenair bespreken van de resultaten.

Meeting Trends
Eén van de belangrijkste trends, die bij iedere groep naar boven kwam, was de steeds kortere tijd waarin een bijeenkomst gerealiseerd moet worden met daarbij de wens om wel een zo compleet mogelijk programma neer te zetten tegen een concurrerende prijs. Ook de wens om een evenement duurzaam – en zelfs CO2-neutraal - te organiseren wordt veel gehoord in de markt.

Ontwikkelingen, hypes en trends
Naast de actualiteit van de krediet crisis en elle economische effecten die dat tot gevolg heeft, keek Richard Lamb ook wat verder naar meer structurele vooruitzichten. Zo constateert hij onder andere
• Ontwikkelingen: Politiek, Cultuur en Techniek
• Hypes: Korte levensduur
• Trends: Blijvende verandering

Innovaties
Nadat de belangrijkste trends en kansen voor de sector waren vastgesteld kregen de deelnemers de gelegenheid om door middel van een Elevator Pitch innovatieve producten, diensten en processen te presenteren. De meest revolutionaire ideeën hield men uiteraard voor zichzelf maar onder de gepresenteerde Elevator Pitches onder andere voorstellen om het voor- en na-traject van een bijeenkomst te ondersteunen met webbased diensten zoals gepersonaliseerde video-uitnodigingen en de suggestie om meer invulling te geven aan ‘people-to-people’.

Samenleving en impact
De trends en inspiratie in de samenleving in het algemeen mochten natuurlijk ook niet ontbreken in de sessie. Via een tiental trends en de impact die dit op de industrie kan hebben, bereidde Richard Lamb de meeting branche voor op de kansen die er liggen.

 


Kansen
Voor de meeting planner ziet Richard Lamb diverse kansen in de trends en ontwikkelingen. Zo zal men goed in kunnen spelen op en gebruik maken van de hang naar huiselijkheid en de interactieve samenleving, maar ook de CO2-neutrale congressen en file-mijdende arrangementen bieden kansen. Daarnaast bieden de vele nieuwe digitale mediatoepassingen uitgelezen mogelijkheden voor communicatie met de doelgroep van een congres. Belangrijk is het om vooral actief en samen met elkaar te zoeken naar creatieve en innovatieve oplossingen.




Over Richard Lamb
Richard Lamb is trendwatcher en auteur van de boeken ‘10 Trends, ontwikkel uw eigen toekomstvisie’ en ‘Succesvol Elektronisch Zakendoen’. De Hollander met Schotse voorouders - zijn naam wordt gewoon op z’n Hollands uitgesproken - is in de loop der jaren één van de meest gevraagde sprekers van ons land geworden. Richard Lamb is regelmatig als trendwatcher of internet-expert te gast in radio- en TV-programma’s als NOVA, 2 Vandaag, Teleac, Radar, Met het oog op morgen, Tijd voor Twee en Radio Online. Daarnaast geeft hij advies aan grote ondernemingen, ministeries en het midden- en kleinbedrijf. “Betaald uit het raam kijken”, is het ietwat ginnegappende antwoord van Richard Lamb als hem gevraagd wordt wat een trendwatcher doet. “Omdat je vaak door bedrijven erbij wordt gehaald, of voor lezingen wordt uitgenodigd, om goed na te denken over een bepaald probleem. En daar heb je dan ook alle tijd voor. Gesprekken met het management, maar ook met de werkvloer, zijn heel belangrijk. Maar vaak merk ik dat die mensen bezig zijn met de waan van de dag. Juist ik - als relatieve buitenstaander - kan dan wel constructief aan de slag om te denken over de toekomst van het bedrijf. En ik kan, in tegenstelling tot mensen die wél aan hun loopbaan binnen een organisatie dienen te denken, echt prikkelen en de zwakke plekken opzoeken.” En dat doet hij dus ook, om bedrijven een blik in de toekomst te laten werpen. En die toekomst, daar is zoveel over te vertellen. Laat Richard Lamb zijn gang maar gaan….
www.trendwatcher.com
Richard's boek 'Trendwatcher.com - 10 trends' is ook te bestellen via de eigen website op www.trendwatcher.com voor € 15,00 inclusief btw.

Richard Lamb kan uw organisatie en bijeenkomsten - naast de visionaire lezingen en dagvoorzitterschappen - ook ondersteunen met een aantal zeer aantrekkelijke concepten:

  • BigBrainstorm(TM)...brainstormen met trendwatcher Richard Lamb
  • ToekomstTafel(TM)...trend-lezing + strategische brainstorm
  • InnovatieTafel(TM)..samen op zoek naar innovatieve producten; processen en marketing
  • DitIsHandig.nl(TM).....een luchtige lezing over gadgets en trends
  • SpeedTalk(TM)..........een korte historische & visionaire speech-op-maat 
    (of interview) tijdens (oudjaar/nieuwjaars/jubileum) recepties

Over MPI
Meeting Professionals International (MPI) is de grootste (ruim 23.000 leden wereldwijd) en toonaangevende beroepsvereniging in de meeting industrie. MPI ondersteunt meeting professionals om het professionalisme van hun vakgebied te vergoten door educatie en networking. In MPI zijn zowel planners (zij die opdracht geven voor bijeenkomsten en deze organiseren) als suppliers (zij die bijeenkomsten accommoderen of diensten aan bijeenkomsten leveren) vertegenwoordigd, waarbij de eerste groep tenminste 50% van het ledenbestand uitmaakt.
Het Nederlandse Chapter kent momentel ruim 250 leden. Het netwerk van MPI is een wezenlijk onderdeel van het lidmaatschap, naast het uitwisselen van ervaringen, het toespelen van waardevolle tips en ideeën en het samen oplossen van uitdagingen. Er worden per jaar tenminste 6 eductieve- en netwerkbijeenkomsten georganiseerd, waarbij onderwerpen als service level agreements, retrun on investment, crisis management, coaching en time management bijvoorbeeld al de revue gepasseerd zijn. De sessie zijn gericht op het vergroten van vakkennis en ontwikkeling, alsook op het ontwikkelen van beroeps en persoonlijke vaardigheden.
Meer informatie over MPI is te vinden op www.mpiweb.nl

Plaats op:
Datum: 9 oktober 2008
Bron: Congreswereld
Gerelateerde artikelen  
24-09-2008 Nieuws MPI gaat meeting trend watchen tijdens educational
04-02-2009 Nieuws Strategische Innovatie Sessie met trendwatcher Richard Lamb
11-05-2008 Nieuws Oranje ToekomstTafel™ EK2008 - ook voor uw organisatie??
16-09-2009 Nieuws "2010 wordt het jaar van de CrisisConsument"
18-03-2009 Nieuws event09 mini-workshop uitgelicht: Recessie overleven = Brainstormen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,71 seconden.