Nieuws  
 

Vrienden of familie ophalen van het vliegveld? Vergeet dan niet uw portemonnee. Uit onderzoek blijkt dat 6 van de 16 vliegvelden in Nederland, België en Duitsland geld vragen voor het ophalen van reizigers. In de praktijk echter moet op bijna ieder vliegveld worden betaald, omdat het doorgaans onmogelijk is om passagiers op te pikken binnen de gestelde tijdslimiet. Wie rustig de tijd wil nemen en een uur parkeert, betaalt het meest op Amsterdam Airport Schiphol, namelijk € 6,00. Bij het wegbrengen van reizigers is timing geen issue, het afzetten is meestal gratis.

In het Herfstrapport 2019 ‘Parkeren op het vliegveld’ van Vliegveldinfo.nl zijn de parkeerkosten vergeleken van de zestien vliegvelden die Nederlanders en Belgen het meest gebruiken als vertrekluchthaven: vijf Nederlandse, vijf Belgische en zes Duitse vliegvelden. In het rapport zijn de online tarieven van de goedkoopste parkeermogelijkheden voor de komende herfst- en kerstvakantie met elkaar vergeleken.

Kort ophalen = Kort parkeren

Uit het parkeeronderzoek blijkt dat het wegbrengen en ophalen van passagiers veelal gratis is voor automobilisten. Gratis betekent echter niet dat men rustig de tijd kan nemen. Afscheid nemen moet snel gebeuren, anders kost het geld. Bij het wegbrengen is dit eenvoudiger dan bij het ophalen. Iemand op het juiste moment oppikken is (bijna) onmogelijk. Zeker als de chauffeur van ver moet komen is het plannen van een “meet and greet” lastig. In de praktijk moeten automobilisten bijna altijd parkeren om iemand op te halen, en dus kosten maken.

Amsterdam Airport Schiphol

Op Schiphol is het wegbrengen van passagiers (nog) gratis, wel geldt er voor de vertrekhallen een tijdslimiet van enkele minuten. Het ophalen van reizigers kost geld, te weten € 1,00 per 10 minuten in parkeergarage P1. Van alle onderzochte vliegvelden is een uur parkeren het duurst op Amsterdam Airport Schiphol, namelijk € 6,00 voor 60 minuten.
Een wijziging van de Kiss & Ride zone zal waarschijnlijk niet meer lang op zich laten wachten. Vorig jaar al werd duidelijk dat Schiphol meer controle wil over de naar schatting tien miljoen 'autobewegingen' per jaar en het wegbrengen van passagiers. Te vaak blijven automobilisten langer dan de toegestane 5 minuten staan voor Departures 1, 2 en 3. Op Schiphol wordt met een schuin oog gekeken naar het parkeersysteem op Düsseldorf Airport. Toegangspoortjes lijken een kwestie van tijd.

Te stressvol voor een goed afscheid

“Het parkeerbeleid van vliegvelden geeft automobilisten twee mogelijkheden, dit wil zeggen reizigers snel afzetten, ofwel betaald parkeren bij het ophalen van reizigers,” aldus Guus Wantia van Vliegveldinfo.nl. “Automobilisten die niet meer willen betalen dan de benzinekosten, adviseren wij al voor vertrek naar het vliegveld afscheid te nemen van hun passagiers. Op het vliegveld is daar simpelweg geen tijd meer voor, tenzij er wordt betaald. De omgeving van vliegvelden is bovendien stressvol, zeker van grote luchthavens zoals Schiphol en Zaventem.”

Parkeertarieven kort parkeren op vliegvelden in NL, BE, DE, van groot naar klein

Plaats op:
Datum: 14 oktober 2019
Gerelateerde artikelen  
16-10-2018 Nieuws Parkeren op regionale luchthavens steeds duurder, online reserveren loont
25-10-2016 Nieuws Parkeertarieven op vliegvelden gestabiliseerd, verschillen blijven bestaan
19-04-2018 Nieuws Parkeren op Schiphol ook duur na online reservering
16-10-2017 Nieuws Parkeerprijzen Nederlandse vliegvelden 8% gestegen in vijf jaar tijd
30-04-2019 Nieuws Parkeerkosten fors gestegen op vliegvelden Eindhoven en Rotterdam, iets gedaald …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,68 seconden.