Nieuws  
 

Een jaar of 6 heeft de totale metamorfose van Gooiland in Hilversum geduurd voordat het rijksmonument nu geschikt is als locatie voor zakelijke bijeenkomsten, congressen en events.

De bevlogen nieuwe directeur en eigenaar Philip Lamers heeft, na het hotel, deze zomer ook de binnenkant van Gooiland in lijn gebracht met de oorspronkelijke architectuur van Jan Duiker, die het gebouw in 1934 ontwierp.

Meer congressen

Heel veel daglicht, ruimte en natuurlijke materialen vallen bij binnenkomst direct op, evenals de 17 smaakvol ingerichte nieuwe (sub)ruimtes. Door een efficiëntere indeling is er nu ruimte voor 750 personen voor een congres en maar liefst 2.200 personen voor een event. Maar de ambitie van Lamers gaat verder. Hij wil grotere meerdaagse congressen aantrekken en daarmee de capaciteit van het hotel uitbreiden van 56 naar 100 - 150 kamers. Met de benodigde kamers in Hilversum en directe omgeving moet dat op termijn gaan lukken.

Wat maakt Gooiland Hilversum zo bijzonder:

Het ontwerp van Jan Duiker
Gooiland is ontworpen door Jan Duiker in 1934 in opdracht van de familie Buurke. Deze familie vestigt zich in het groene Gooise dorp en wil voor de Amsterdamse elite, die de stad onvlucht, wat stadsvertier in de vorm van een theater met hotel en bar. Duiker, vertegenwoordiger van het Nieuwe Bouwen, maakt voor die tijd een modern, strak en zakelijk gebouw. Grote ramen met stalen kozijnen, veel daglicht en een strakke maar warme inrichting geven Gooiland weer een voorname en kosmopolitische sfeer.

Levend groen en duurzaamheid
Bij binnenkomst valt de enorme imposante boom van 5,5 meter en meer dan 2000 kilo direct op. Deze eyecatcher staat in de zogenaande Green lounge en verwijst, samen met de echte groene wand in de lobby, naar het thema Dutch Castles en Gardens, waarmee het Gooi op de kaart wordt gezet. Ook past dit groen in het duurzaamheidsplan van Lamers. Het complex wordt verwarmd door een waterpompinstallatie. Gasten kunnen straks via Gooiland een boom kopen om daarmee de CO2-uitstoot van het complex te compenseren.

Hilversum Mediastad
Gelijktijdig met de bouw van Gooiland in 1936 begint de Nederlandse radio in Hilversum. Op de hotelkamer verwijzen subtiele elementen naar deze periode. Daarnaast dragen subruimtes de namen van bekende radiopersoonlijkheden en vallen grote foto's uit die tijd op.

Dutch brands
In de periode dat Gooiland gebouwd wordt, ontstaan veel Nederlandse merken, zoals Luxaflex, Forbo en Hema. Door het hele complex vind je alleen maar merken van eigen bodem.

Piet Mondriaan
De gemeente Hilversum verkoopt in 1987 het schilderij 'Compositie met twee lijnen' van Piet Mondriaan om de renovatie van Gooiland destijds te financieren. Deze twee zwarte lijnen komen nu terug in de huisstijl.

Het is meer dan de moeite waard om deze locatie, klaar voor de toekomst, met een bezoekje te vereren en daardoor geïnspireerd te raken door de grandeur van weleer.
Mail naar info@gooiland.nl of bel naar 035 744 0115.

©MGM/Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 20 september 2018
Bron: Gooiland Hilversum
Gerelateerde artikelen  
01-10-2018 Redactie Gooiland in Hilversum klaar voor MICE markt
04-07-2018 Nieuws Accommodatienieuws - juli 2018
28-09-2016 Nieuws Accommodatienieuws - september 2016 (2)
22-02-2018 In the spotlight Vlog van deelnemer aan EventCanvas Level 1
05-03-2009 Nieuws Nationale Congres- en Vergaderclassificatie groeit
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,63 seconden.