Nieuws  
 

Bilderberg, de Nederlandse hotelgroep bestaande uit 20 vier- en vijfsterrenhotels, heeft een uitstekend jaar achter de rug. Sinds de succesvolle herstructurering die in 2005 is ingezet na de overname door Goldman Sachs en Westmont Hospitality, is de netto winst in 2007 gestegen met 86% van € 4,6 miljoen tot € 8,6 miljoen. Stijgingen van de gemiddelde kamerprijs met 6,3% en de bezetting met 2,7% hebben de netto omzet doen stijgen met 12% tot € 108,5 miljoen.

Belangrijkste ontwikkelingen in 2007
* Succesvolle herstructurering en herpositionering leidden tot scherpe stijging winstgevendheid (netto winst +86%)
* Stijging Hotel EBITDA met 33% (26% exclusief acquisitie Vaalsbroek)
* Succesvolle integratie Kasteel Vaalsbroek in organisatie
* Groei winst en omzet vooral in het zakelijke vergadersegment
* Bilderberg omgezet tot premium merk (nummer 1 van Nederland in zakelijk segment qua imago)
* In het eerste kwartaal van 2008 9,0% meer omzet dan in het eerste kwartaal van 2007.
 
Dries van der Vossen, algemeen directeur van Bilderberg: “In 2007 heeft Bilderberg een uitstekend resultaat kunnen boeken, waar wij trots op zijn. Door een verhoging van de gemiddelde kamerprijs, een betere bezetting en een hogere gemiddelde besteding konden wij onze omzet verhogen met 12%. Door tegelijkertijd onze kosten sterk te verlagen, konden wij onze winst en cash flow sterk verbeteren. Na een moeilijke periode in 2003 en 2004 zijn we er in geslaagd om het merk Bilderberg weer neer te zetten in Nederland als een premium hotel brand. De groei heeft zich ook in het eerste kwartaal van 2008 doorgezet met een omzettoename van 9,0%. Voor heel 2008 hebben we een ambitieus plan neergelegd dat voorziet in een omzetgroei van 4,2% en een winstgroei van 9,3%. Hoewel de economische vooruitzichten voor de 2e helft van 2008 onzeker zijn, blijven wij gematigd positief.”

Investeren in kwaliteit
Financieel was 2007 een uitstekend jaar voor Bilderberg. Het bedrijf laat een groei zien die ten opzichte van vorig jaar ver boven het marktgemiddelde ligt. Om de kwaliteitsdoelstelling te halen, heeft Bilderberg afgelopen jaar € 11 miljoen geïnvesteerd in de hotels. Deze investering maakt deel uit van een totaal investeringsprogramma van € 50 miljoen waarvan inmiddels € 42 miljoen geïnvesteerd is. Deze verbeteringen werden meteen vertaald naar een herpositionering van het merk en een stijging van de gemiddelde kamerprijs.

Op het gebied van marketing is Bilderberg er in geslaagd om in 2007 belangrijke stappen te zetten. Onderzoek wijst uit dat het merk Bilderberg qua imago in de zakelijke markt de nummer één van Nederlandse hotelmerken is. Verkoop via internet, en met name via de  eigen website, is flink toegenomen. Ook de weekendbezetting is verbeterd (onder particulieren).

In alle vestigingen van Bilderberg is in 2006 begonnen met een standaardisatieprogramma van vrijwel alle aspecten van de bedrijfsvoering, die heeft geleid tot een verbetering van de marges en een meer consequente beleving van het merk Bilderberg.

Concluderend heeft Bilderberg in 2007 belangrijke stappen gezet in haar “Fix – Grow – Expand” strategie die in 2004 is ingezet om haar doelstelling (“Beste hotelgroep in Nederland”) te bereiken. Na de herinrichting van de interne processen (“fix fase”), en het laten groeien van de diensten en markten van Bilderberg (“grow”), kan daarom in 2008 verder gegaan worden met het uitbreiden van de groep (“expand”).

Vooruitzichten
De vooruitzichten voor 2008 zijn positief, zoals het eerste kwartaal al heeft laten zien (omzet +9%). Wel heeft Bilderberg last van de krapte op de arbeidsmarkt die ook de horeca treft. In de tweede helft van 2008 zou een mogelijke economische vertraging in Europa een dempend effect op de resultaten kunnen hebben. Dit effect is bij Bilderberg minder dan bij de rest van de hotelindustrie omdat de hotelketen minder gasten uit de VS heeft. De verwachting bestaat dat de vraag naar vergaderruimtes vooralsnog goed blijft. Verder hoopt Bilderberg ook in 2008 verder te groeien door acquisities.

Plaats op:
Datum: 16 april 2008
Gerelateerde artikelen  
03-04-2007 Nieuws Bilderberg Hotel De Keizerskroon vernieuwt alle hotelkamers
16-04-2007 Nieuws Hotel Wolfheze is ‘Bilderberg Hotel van het Jaar 2006’
05-09-2007 Nieuws Metamorfose Bilderberg Hotel De Buunderkamp gereed
14-06-2017 Nieuws De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit
14-09-2017 Nieuws De Nederlandse hotelmarkt behaalt betere resultaten dan ooit
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,76 seconden.