Nieuws  
 

Veel verenigingen worstelen in deze snel veranderende tijd met de vraag wat nu de echte focus moet zijn. Daan Hoogendijk, Aart van der Gaag en Peter Niesink willen met hun E-book 'Dare to be different' verenigingen praktische handvatten geven om stappen te zetten nu en in de toekomst. In 25 hoofdstukken wordt een schat aan ervaring aangereikt die je als vereniging kunt gaan toepassen De kunst voor alle verenigingen is om alle middelen die ze hebben heel gericht en slim in te zetten. Niet alleen met het hoofd, maar ook met het hart. Een paar tips uit dit zeer lezenswaardige E-book Dare to be different: doen!

Toegevoegde waarde

Belangrijk hierin is wat de toegevoegde waarde is. De toegevoegde waarde is de optelsom waarom leden lid van een vereniging zijn, die moet je laten zien en laten ervaren. Bij veel verenigingen is sprake van een hoge werkdruk en dat komt vaak doordat een vereniging heel veel verschillende dingen doet. Hoe past toegevoegde waarde hierin? Door een lijst op te stellen met alle antwoorden op de vraag: “Waarom zijn onze leden lid?”. Hieruit de belangrijkste 25 (of minimaal 10) punten halen waardoor het makkelijker wordt te kiezen wat je wel en niet moet doen. Deze lijst moet vervolgens meerdere keren per jaar worden gepubliceerd in het eigen magazine en een plaats op de website krijgen. Het liefst als vaste rubriek. Bouw verder alle activiteiten op vanuit de leden en toets voortdurend of en hoe zij dat ervaren.

Ledencommunicatie: de klantreis van je leden

Maatwerk is steeds meer het antwoord op de grootste communicatieuitdaging van de hedendaagse vereniging. Het doel is niet om de meest moderne communicatie toe te passen, maar om leden te bereiken. De een kijkt alleen naar via social media, de ander moet je gewoon even bellen. Ga naar leden toe, liefst naar hun bedrijf, praktijk of plek. Check hoe en of de vereniging de leden daar kan versterken. En doe onderzoek. Vraag aan leden aan welke informatie ze behoefte hebben en aan welke niet.

Help de start up, de jonge leden

Geef ruim baan aan jonge leden en hun ideeën. Zoek naar de innovators in je branche en probeer deze aan de brancheorganisatie te verbinden. Organiseer innovatiebijeenkomsten ter educatie van je leden en om je als brancheorganisatie te profileren op innovatiegebied. Bedenk of je een rol kunt spelen als incubator in de branche.

Tenslotte ben je niet voor niks een vereniging, een organisatie van leden voor leden. Ga leden niet in de weg zitten maar help ze om in contact te zijn met elkaar, om samen te bepalen waar hun toekomst ligt. Maak het enorm leuk voor nog-niet-leden om erbij te komen. Jouw kracht zit in het organiseren, faciliteren, bij elkaar brengen van mensen en organisaties en middelen.

Hier kun je het gratis E-book DARE TO BE DIFFERENT downloaden.

Plaats op:
Datum: 2 februari 2017
Gerelateerde artikelen  
13-04-2012 Nieuws Verenigingen bieden steeds meer individuele dienstverlening aan leden
21-01-2016 Nieuws Hoe creeer je als vereniging meerwaarde voor je leden?
15-10-2015 Nieuws Een goed online ledenonderzoek leidt tot betere keuzes voor verenigingen
25-02-2011 Nieuws Inzichten in ontwikkeling verenigingsmanagement
25-01-2013 Nieuws Brench! nieuw platform voor Benchmarking van Verenigingen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,6 seconden.