Nieuws  
 

De huidige digitalisering van de maatschappij is een onomkeerbaar proces. Experts beweren zelfs dat in 2020 ongeveer 21 biljoen schermen verbonden zullen zijn met internet. Internet of Things (IoT) zal industriën veranderen, ook de traditionele MICE sector. Digitalisering in de eventsector beïnvloedt het totale event management proces. Hoe gebruikt de sector digitale oplossingen in de praktijk en hoe gaan deelnemers daar mee om. 

Onderzoek van Xing Events laat zien welke mogelijkheden er zijn mbt digitalisering in de MICE branche. Het onderzoek geeft ook waardevolle aanbevelingen.

Als we het hebben over digitalisering in de MICE branche dan hebben we op dit moment voornamelijk over:
-software voor het organiseren van het event;
-online ticketing;
-communicatie tussen deelnemers via apps en online netwerken;
-webinars en live streams die het mogelijk maken om op afstand deel te nemen;
-klantenbinding via social media groepen gedurende het jaar.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

  • Het gebruik van digitale oplossingen in de MICE branche stijgt. Driekwart van de organisatoren zien een verbetering van het event door het gebruik van digitale technologie m.n.in de voorbereidende fase. Deelnemers ervaren ook deze voordelen in de vorm van on-line registratie, netwerkmogelijkheden vooraf en extra informatie over het event.
  • Digitalisering wordt voornamelijk gebruikt voor de marketing van het event en de event organisatie.
  • Er is een verschil tussen wat deelnemers willen en wat eventorganisatoren aanbieden. Vooral als het gaat om ticketing zijn de verschillen groot. Hoewel bijna de helft van de organisatoren online ticketing gebruikt, ligt hier niet hun primaire focus. Voor bijna 90% van de deelnemers is dit onmisbaar. Hoewel de organisatoren het gevoel hebben dat de event marketing en het communicatie traject met deelnemers succesvol is, geven de deelnemers juist aan meer behoefte te hebben aan informatie.
  • Driekwart van de organisatoren kunnen hun doelen bereiken door het gebruik van digitale oplossingen. De belangrijkste doelstellingen van organisatoren zijn verbetering van efficiency in tijd, kosten en organisatie naast meer tevreden deelenemers.
  • Behoefte aan meer informatie over data beveiliging. Data beveiliging is een belangrijk maar ook gevoelig onderwerp. Veel deelnemers zien het verzamelen van hun gegevens als inbreuk op hun privacy en zijn huiverig voor het ontvangen van allerlei spam na het event. Het onderzoek toont aan dat er behoefte is aan meer informatie over de bescherming van persoonsgegevens. Organisatoren moeten deelnemers goed infomeren waarom bepaalde informatie nodig is.

Aanbevelingen

Per soort bijeenkomst worden 3 aanbevelingen geformuleerd:

Seminars

1. Focus op de inhoud tijdens de werving van deelnemers.
Seminars zijn uitermate geschikt voor kleinere groepen. Organisatoren moeten daarom bijzondere aandacht schenken aan het verstrekken van nuttige informatie over de inhoud en kies daarbij de juiste kanalen voor het maken van het eerste contact. Online netwerken zijn daar bijzonder geschikt voor.
2. Gebruik e-mail campagnes om meer informatie transparantie te creëren.
Seminars zijn persoonlijker dan beurzen waardoor een gepersonaliseerde e-mail campagne nuttig is om deelnemers te bereiken.
3.Geef deelnemers zoveel mogelijk gelegenheid om met elkaar te communiceren. Vanwege het gelimiteerde aantal deelnemers zijn seminars ideaal voor netwerken. Dus biedt netwerk tools en online forums om deelnemers vooraf te laten communiceren met elkaar.

Conferenties en congressen

1. Gebruik social media marketing om de juiste doelgroep te bereiken.
Volgens het onderzoek is het vergroten van het bereik een van de belangrijkste doelstellingen van organisatoren. Naast gerichte advertenties op social media platforms, kunnen organisatoren deelnemers ook uitnodigen door het sturen van een persoonlijke boodschap over het evenement.
2. Gebruik online forums en netwerk tools om klantbehoud te stimuleren. Een evenementgroep helpt om de basis te creëren voor de communicatie met de deelnemers gedurende alle stadia van het event. Deelnemers kunnen ook meningen uitwisselen over onderwerpen en netwerken met elkaar voorafgaand aan het event.
3. Gebruik een event management software systeem met geïntegreerde online ticketing. De enquête heeft aangetoond dat verhogen van efficiëntie het belangrijkste doel is van de organisatoren. Hiermee worden processen gestroomlijnd en registraie vereenvoudigd, waardoor meer tijd overblijft om vragen van deelenemers te beantwoorden en met hen te communiceren via een portal.

Beurzen

1. Zorg ervoor dat deelnemers voldoende mogelijkheden hebben om vooraf informatie te krijgen over exposanten.
Het communiceren van informatie is erg belangrijk tijdens beurzen. Een event app biedt daarin uitkomst.
2. Gebruik entry management software om bij aanvang van de beurs een snelle toegang voor deelnemers te waarborgen.
3. Gebruik apps met geïntegreerde iBeacons waardoor deelnemers sneller hun weg over de beurs vinden. Deze data kun je achteraf gebruiken om de beurs te optimaliseren.

Het gehele onderzoek kunt u hier downloaden

©Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 25 november 2016
Gerelateerde artikelen  
20-10-2007 Nieuws Online registratie levert groter aantal deelnemers op
18-01-2017 Nieuws De Boer Structures lanceert digitaal documentportaal
17-05-2019 Nieuws Eventbrite maakt nieuwe ticketing functionaliteit voor evenementen op Facebook …
17-03-2012 Nieuws Whitepaper: Facebook Marketing for Events
17-08-2011 Nieuws EIBTM 2011 bezoekers registratie geopend
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,78 seconden.