Nieuws  
 

Blinker heeft onlangs de vierde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek gepubliceerd. Dit onderzoek is hét landelijk onderzoek naar ons e-mail gedrag en de relatie tussen e-mail en social media. 

Drie interessante conclusies:
• E-mail is voor Nederlanders -op persoonlijke communicatie na- het online voorkeurskanaal
• E-mail wordt voor meer doeleinden gebruikt dan social media
• Leesmomenten van social media en e-mail verschillen weinig van elkaar

Verdere onderzoeksresultaten:

  • 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven; De meeste Nederlanders schrijven zich in op 1-5 nieuwe e-mail nieuwsbrieven. Voor het succes van e-mail nieuwsbrieven zijn twee zaken belangrijk: de juiste verzendfrequentie en boeiende onderwerpen.
  • Nederlanders geven ook in 2016 massaal aan (gemiddeld 96%) dat e-mail nog steeds wordt ingezet voor persoonlijke communicatie. 
  • Bijna de helft van alle e-mails die wij ontvangen, bestaat uit reclame e-mails. Dit is niet opmerkelijk omdat Nederlanders (gemiddeld 74%) ook aangeven dat zij hun e-mailadres gebruiken voor de ontvangst van reclame.
  • E-mails worden vooral op een smartphone of laptop gelezen; 37% leest e-mail op de smartphone, gevolgd door de laptop met 30%. De desktop staat op drie met 22% en tablets gebruiken Nederlanders het minst voor het lezen van hun e-mails.
  • Nederlanders zeggen e-mail het meeste vertrouwen te geven als ’t over privacy gaat. Andere kanalen scoren beduidend minder. De verschillen zijn opmerkelijk. E-mail scoort gemiddeld 60% vertrouwen en WhatsApp slechts 17%.
  • Slechts 9% van de Nederlanders koopt niet online; In 2013 -de 1e editie van het Nationaal E-mail Onderzoek- bedroegen de online bestedingen in Nederland € 10,6 miljard. Het afgelopen jaar stond de teller op € 16,07 miljard (bron: Thuiswinkel.org). Nederlanders kopen steeds vaker goederen en diensten online. Ook uit dit Nationaal E-mail Onderzoek komt eenzelfde beeld naar voren: 91% van alle Nederlanders schaft weleens iets online aan. Of andersom: slechts 9% van de Nederlanders koopt niet online.
  • Met 44% is de laptop nog steeds het device waarmee wij online aankopen doen. Ondanks dat gemiddeld 80% van de Nederlanders een smartphone bezit (bron: GfK Trends in Digitale Media), is dat toch niet het apparaat waarmee wij iets aanschaffen.
  • De steeds maar stijgende online bestedingen zijn mede het gevolg van het kanaal e-mail. Zodra Nederlanders wordt gevraagd of zij het afgelopen jaar iets hebben aangeschaft naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht dan antwoordt 73% van de Nederlanders ‘ja’. Zodra het over Facebook gaat, dan antwoordt slechts 25% ‘ja’. En deze verschillen worden alleen maar groter als de vraag gaat over ‘vaker dan één keer’ iets online aanschaffen. Voor e-mail antwoordt dan nog steeds 55% van de Nederlanders ‘ja’, maar Facebook verleidt hooguit 12% van de Nederlanders vaker dan één keer tot een online aankoop.
  • 50% van de Nederlanders geeft aan dat een te hoge frequentie de reden is om zich uit te schrijven voor e-mail nieuwsbrieven. Met gemiddeld 49% scoort de reden ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ bijna net zo hoog.
  • WhatsApp en Facebook populairste social mediaplatforms; Maar liefst 83% van de Nederlanders maakt gebruik van WhatsApp en 80% maakt gebruik van Facebook. De andere ‘klassieke’ social mediaplatforms Twitter, LinkedIn, YouTube en Google+ scoren beduidend minder. Hekkensluiter onder de ‘oudjes’ is Twitter met 22% gebruikers. Van alle ‘nieuwe’ social mediaplatforms is Instagram de grootste met gemiddeld 30% gebruikers en is vooral populair onder de jongste Nederlanders.
  • Met gemiddeld 42% geven Nederlanders aan dat ze opstaan met WhatsApp. E-mail scoort met gemiddeld 33% een tweede plaats. Leeftijd is hier wel zeer bepalend. Jongeren van 14-17 kiezen met 66% overduidelijk voor WhatsApp. Kijk je naar de oudere leeftijdsgroepen dan is er juist een overduidelijke voorkeur voor e-mail als het digitale startmoment van de dag. Voor 65-plussers is dat percentage zelfs 70%.
  • Nederlanders lezen het vaakst van 07.00 tot 09.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur hun e-mail.
  • De Nederlander is vooral in de avond actief op social media. Ondanks dat WhatsApp wel ons digitale startmoment van de dag is, is dat het niet het moment waarop de Nederlander het meest actief is op social media. Dat moment ligt in de avonduren. Van 19.00 tot 23.00 uur is de Nederlander aan het Facebooken, Instagrammen, Pinteresten en aan het Twitteren.

Trends
Leg je de vier onderzoeken naast elkaar, dan valt op dat het volgende nauwelijks verandert:
• Voorkeur voor het lezen van e-mails tussen 19.00 en 21.00 uur
• Gmail & Hotmail favoriete e-mailproviders
• Ingeschreven op 1-5 e-mail nieuwsbrieven

Welke trends nemen af?
• Dag starten met e-mail
• Laptop als favoriet device voor online aankopen
• Inschrijfreden ontvangst exclusieve deals en aanbiedingen

Welke trends nemen toe?
• Voorkeur e-mail lezen op mobiel
• Gekocht naar aanleiding van e-mail
• Communicatie met overheden

Voorspelling
Op basis van vier jaar Nationaal E-mail Onderzoek durven de onderzoekers twee voorspelling te doen:

  • E-mail wordt steeds belangrijker voor e-commerce;
  • Het lijkt erop dat e-mail steeds meer ‘verzakelijkt’ en dat de Nederlander zijn social mediaplatforms het liefst gebruiken voor persoonlijke communicatie en entertainment en e-mail voor commercie en officiële communicatie. Het is onze voorspelling dat dit onderscheid tussen social media en e-mail toeneemt.

Over het onderzoek
De editie van 2016 is alweer de vierde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Blinker is samen met CG Selecties dit onderzoek gestart in 2013. In totaal zijn aan 2.148 respondenten 28 vragen voorgelegd over online communicatiemiddelen.

Plaats op:
Datum: 13 oktober 2016
Gerelateerde artikelen  
12-10-2017 Redactie Nationaal e-mail onderzoek: nieuwsbrief per e-mail blijft interessant
12-10-2017 Nieuws Nationaal e-mail onderzoek: nieuwsbrief per e-mail blijft interessant
01-11-2018 Nieuws Nationaal E-mail Onderzoek: e-mail speelt nog steeds belangrijke rol
08-10-2015 Nieuws Hoe gebruikt de Nederlander e-mail in 2015
17-06-2013 Nieuws Nederlanders kunnen op vakantie niet zonder internet
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,84 seconden.