Nieuws  
 

Vandaag de dag vormt 'netwerken' een essentieel onderdeel van het zaken doen. Contacten leggen, het opbouwen van een persoonlijke band en elkaar kennen vormen de basis, want business is vooral een kwestie van 'gunnen' geworden. En het gunnen van business werkt alleen als je de organisatie of een persoon beter kent. Niet dat daarmee de dagen van 'cold-calling' ten einde zijn, maar zeker in een vakgebied waar het product (in ons geval een congres of vergadering) zeker geen standaard is en de 'beleving' een steeds belangrijkere component wordt, wilt u toch goed weten met wie u zaken doet.

Dit alles begint met netwerken, iets dat sommigen zeer gemakkelijk afgaat. Voor velen is het echter iets om toch een beetje zenuwachtig om te worden. CongresWereld verzamelde voor u een aantal recent verschenen artikelen, met diverse tips en suggesties. Tevens een aantal handige links.
En natuurlijk slaan we daarbij de online netwerken niet over....


Netwerktips voor de nieuwjaarsborrel
Vijf nuttige netwerktips

Haal meer uit uw netwerk

Artikelen over (online) netwerken:
Netwerken - hoe haal je er meer uit (Get Clients Now)
Eerste Hulp bij Online Netwerken (Naar Voren)
27 tips voor succesvol netwerken in LinkedIn (Dutch Cowboys)
Links naar artikelen over netwerken (Leren.nl)
Links naar artikelen over netwerken (Verkopersonline.nl)

ABN Amro is de partij achter een nieuw ondernemersnetwerk: Flametree. Hoe het precies in zijn werk gaat (online, face-to-face of combinatie) is nog onduidelijk, maar twee iconen van Jiskefet (Herman Koch en Michiel Romeyn) worden ingezet om het te promoten. U kunt zien hoe zij netwerken zien in dit youtube filmpje:

 

 



Succesvol netwerken bij congressen en evenementen 
U bezoekt ze ongetwijfeld ook regelmatig - congressen en netwerkevenementen. Iedereen weet dat je op dit soort bijeenkomsten moet netwerken, maar ik zie op iedere bijeenkomst altijd weer mensen alleen staan of, nog erger, constant met dezelfde praten. Onderstaand mijn top 10 netwerktips. 

 

Zorg dat u een deelnemerslijst krijgt zodat u van te voren kunt bepalen met wie u wilt spreken. Als u betrokken bent bij de organisatie van een congres: verstrek die lijsten a.u.b. onder de deelnemers. Het helpt nieuwe mensen te leren kennen, maar het is ook handig dat u alle namen weer even heeft gezien van al die bekende gezichten die u straks zult zien.

Zorg voor een duidelijk leesbaar naamkaartje en plaats dat rechts en hoog op uw jasje of revers. Als u iemand een hand geeft, draait u namelijk uw rechter schouder naar hem of haar toe en die persoon kan dan direct uw naam zien, zonder dat hij of zij zich of naar uw navel moet bukken om een aan een lint hangend naamkaartje te kunnen lezen. Het is nuttig om uw eigen mensen een naamkaartje te geven dat ze meerdere keren kunnen gebruiken. Een duidelijk leesbaar naamkaartje verlaagt de drempel om naar u toe te komen. Noteer uw voornaam dik gedrukt op uw naamplaatje.

Neem voldoende visitekaartjes mee. Hoe vaak hoor ik niet: "Het is erg stom, maar ik heb mijn kaartjes vergeten." Gemiste kans.

Bestudeer het visitekaartje dat u aangereikt krijgt. Kijk naar de functie en stel er een vraag over. Aziaten nemen een visitekaartje met beide handen aan, staren er een tijdje naar en zeggen dan steevast: "Mmm very interesting." Als u met ander culturen zaken gaat doen, raad ik u aan om een halve dag een cultuurtraining te volgen. Dat loont zelfs al als u met Duitsers of Belgen wilt werken.

Onthoud de naam van uw gesprekspartner. Train u daar desnoods in!

Maak aantekeningen op de achterkant van visitekaartjes over de personen die u gesproken hebt. Morgen, als u de kaartjes weer uit uw jasje vist, weet u het anders niet meer.

Ga niet (altijd) bij een collega staan, maar kies ervoor om ook eens alleen te gaan staan, zodat u makkelijker benaderbaar bent voor anderen.

Praat nooit te lang met een en dezelfde persoon. Als iemand erg interessant is, breekt u af met de opmerking dat u die persoon gaat bellen voor een nadere afspraak om rustig verder te kunnen praten.
Introduceer anderen eens aan elkaar. Het is beleefd en u zult ervoor beloond worden.

Geef follow up aan de bijeenkomst. Schrijf de volgende morgen op kantoor iedereen die u ontmoet heeft even een klein mailtje. "Leuk om u (weer) te ontmoeten, laten we contact houden en/of een afspraak maken."

Bron: Novocatie.nl - Christ'l Dullaert, Le Tableau

 



20+1 tips hoe je wel en niet moet netwerken

 

Netwerken is essentieel in het vak. Zonder netwerk geen verkoop. Beheerst u de optimale techniek voor efficiënt netwerken?

Hoe het NIET moet:
1. Bereid u niet voor
U hebt immers geen tijd om de deelnemerslijst door te nemen en uw Elevator Pitch te maken of bij te schaven. U houdt van spontane gesprekken. U ziet wel waar het schip strandt.

2. Probeer meteen zaken te doen.
Een relatie opbouwen duurt te lang. Binnen tien minuten van een netwerkgesprek vroeg een advocaat aan mij of ik zaken met hem wilde doen. Wij hadden niet eens een relatie opgebouwd. Hij wist niet eens duidelijk wie ik was of wat voor werk ik deed en nog belangrijker: waarom ik met hém zaken zou moeten doen (en niet met iemand anders).

3. Besteed zo min mogelijk aandacht aan je gesprekspartner
Begin 45 seconde na de kennismaking al over de schouder van uw gesprekspartner te kijken of u geen andere interessante mensen ziet. Oogcontact, oprechte interesse tonen en doorvragen kost te veel tijd en energie.

4. Praat veel,…
Vertel zo veel mogelijk over uzelf en uw eigen bedrijf. Laat uw gesprekspartner uit de hele woordenbrij zelf ontdekken waar u goed in bent. U hebt (weer) geen tijd gehad om uw Elevator Pitch te oefenen.

5. Luister zo min mogelijk
Het is absoluut niet belangrijk om je gesprekspartner te laten vertellen over wat HIJ of ZIJ belangrijk vindt in werk, of wat hij/zij mooi vindt aan zijn bedrijf, van zijn producten of diensten. Dit is allemaal ballast die je moet onthouden.

6. Ikke, ikke, ikke, en de rest…
Let vooral op wat u kunt verkopen. Het is niet zo interessant om na te gaan wat u voor uw gesprekspartner kunt betekenen. U hoeft hem/haar dan ook niet bij uw relaties te introduceren.

7. Blijf in uw eigen kliekje hangen
U wilt immers de anderen bijpraten over de laatste nieuwtjes en roddels. Nieuwe gezichten die je ziet, redden zich wel. Laat hen maar hun eigen netwerkkring opbouwen.

8. Strooi met visitekaartjes
Deel zo veel mogelijk visitekaartjes uit. Hopelijk blijft uw kaartje wel bij de juiste persoon hangen. Schieten met hagel? U raakt toch wel eens iets.

9. Pleeg geen follow-up
U hoeft de mensen met wie u hebt kennisgemaakt geen kaartje of e-mail te sturen, of na te bellen. Dit neemt te veel tijd in beslag. Zij weten trouwens toch ook waar zij u kunnen vinden. Als u hebt afgesproken om bijvoorbeeld informatie na te sturen, hoeft dat dan ook niet.

10. Neem geen initiatief
Als je voor het eerst bij een netwerkbijeenkomst bent, neem dan geen initiatief. Loop niet naar anderen toe om jezelf te introduceren. Wie zit er nou op jou te wachten? Als zij belangstelling hebben, komen zij vanzelf naar je toe.

BonusTip
Als u bovenstaande tips ter harte neemt is succes verzekerd. Uw netwerk én uw verkoopresultaten vallen binnen no time als een pudding in elkaar!
De bovenstaande tips zijn opgesteld door: Marvin Sutherland - De Groeiende Ondernemer

Hoe het WEL kan:
Natuurlijk zijn de bovenstaande anti-tips handig en nuttig (van fouten leer je tenslotte), maar de bandering langs de andere kant werkt natuurlijk ook: 

1. Aan netwerken moet je werken, het werkwoord zegt het zelf. Met een passieve houding lukt het nooit. Je moet je actief opstellen.

2. Meer zelfs, je hoort proactief aan de slag te gaan. Hier betekent dit dat je goed weet waar je naartoe wilt. Dan schep je zelf je kansen.

3. Aan netwerken zit geen enkele verplichting vast. Niemand moet iets, in de contacten die je legt. Als je te resultaatgericht te werk gaat, verbrand je de contacten.

4. Vooreerst wil je de andere helpen. Je geeft mensen tips en trucs, je stelt ze aan elkaar voor. Gevolg: je wordt ook geholpen.

5. Je moet altijd beschikbaar zijn. Bij een of ander treffen ben je er echt zeer bewust aanwezig, je komt geen acte de présence opvoeren.

6. Een netwerkevenement bereid je goed voor. Je gaat na wie er sponsort en wat die doet, je bekijkt de deelnemerslijst en maakt uit wie je wilt ontmoeten. Lukt dat niet? Ook goed. Je hoeft immers niet steevast resultaat te boeken.

7. Je volgt de gelegde contacten goed op. Je komt je beloftes na. Al te vaak wordt gezegd ‘we bellen met elkaar’ en dan gebeurt er niets meer. Je dankt mensen ook voor het contact.

8. Luister goed, ook en vooral naar wat niet wordt gezegd. Je stelt daarbij vragen, je bent geduldig, onderbreekt niet. Je toont je nieuwsgierig en leeft je in.

9. Een open geest is daarbij onmisbaar. Iedereen is belangrijk, ook bijvoorbeeld de secretaresse. Je toont altijd respect.

10. Iedereen is keizer voor jou, wanneer je een netwerker bent. Dat is wat anders dan ‘klant is koning’, waarin winstbejag schuilt. Je zoekt geen direct resultaat, maar probeert mensen beter te leren kennen.

11. Je bent alert en wakker, je blijft rustig zoeken zonder te verkrampen of te forceren.

Bron: ManagementSite  
  

 



Al eerder verschenen op CongresWereld


Netwerken volgens de mannen van Jiskefet

Plaats op:
Datum: 25 maart 2008
Bron: Congreswereld
Gerelateerde artikelen  
27-06-2007 Nieuws Negen tips om slimmer te netwerken - Haal meer uit uw netwerk!
31-10-2008 Nieuws Twintig tips voor efficiŽnt netwerken
23-10-2007 Nieuws Vijf nuttige netwerktips
08-08-2007 Nieuws Tien tips voor succesvolle onderhandelingen
11-01-2008 Nieuws Op pad voor de nieuwjaarsborrel: Tien tips
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ÔŅĹ 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,72 seconden.