Nieuws  
 

Rotterdam is met acht topevenementen één van de grootste evenementensteden in Nederland, blijkt uit het tweejaarlijkse merkenonderzoek van Hendrik Beerda. Maar er is ruimte voor verbetering, zegt Beerda. ,,Rotterdam is de tweede stad van Nederland, maar staat op de lijst met populaire evenementen op plek drie.''

1. SAIL Amsterdam
2. Pinkpop
3. Huishoudbeurs
4. Vierdaagsefeesten Nijmegen
5. Lowlands
6. NK Schaatsen
7. KNVB beker
8. Amsterdam Gay Pride
9. TT Assen
10. North Sea Jazz Festival
13. Bevrijdingsfestival
26. ABN Amro World Tennis Tournament
33. International Film Festival Rotterdam
36. NN Marathon Rotterdam
42. Parade
49. Cameretten

Rotterdam moet Amsterdam (15 evenementen) en Utrecht (10) voor zich dulden. Dat hebben de hoofdstad en de Domstad te danken aan respectievelijk het hoge aantal 'potentieel publiek' en de vele evenementen in de Jaarbeurs. ,,Er is niets mis met de derde plaats, maar er is ruimte voor Rotterdam om nog meer te concurreren.''

Op de lijst met vijftig populairste evenementen is Rotterdam goedverdeeld aanwezig. De finale van de KNVB beker (plek 7) en het North Sea Jazz Festival (10) staan in de top 10 en voorts zijn ook het Bevrijdingsfestival, ABN AMRO World Tennis Tournament, Internationaal Film Festival, de Marathon Rotterdam, de Parade en het Cameretten Festival hoog aangeschreven.

Internationale klasse
,,Wereldstad Rotterdam scoort hoog op internationale klasse, met name de marathon, North Sea Jazz en het Film Festival. En het World Tennis Tournament is zelfs het meest kwalitatieve evenement van Nederland, blijkt uit het onderzoek'', zegt Beerda. Respondenten roemen North Sea Jazz Festival door zich te verbazen dat 'zo'n klein land, zo'n groot festival organiseert'.

Tegelijkertijd staat in de top 10 van evenementen met groeipotentie geen enkel Rotterdams evenement. Uit het onderzoek blijkt dat Rotterdam een 'minder positieve vibe' heeft. ,,Rotterdamse evenementen hebben iets te weinig dynamiek'', constateert Beerda. ,,Daardoor kiezen de bezoekers eerder voor Utrecht en Amsterdam.''

Toch maakt de merkadviseur zich geen zorgen over Rotterdam. ,,Ik geloof dat met het huidige evenementenaanbod en het sterk ontwikkelende imago van de stad groei zeker mogelijk is.'' Met een upgrade van bestaande evenementen en enkele nieuwe spelers kan Rotterdam zich als evenementenstad verder ontwikkelen. ,,In lijn met de Rotterdamse mentaliteit: gewoon doen.''

Plaats op:
Datum: 22 augustus 2016
Gerelateerde artikelen  
16-07-2013 Nieuws Ahoy Rotterdam sluit 5-jarig contract met North Sea Jazz
05-01-2011 Nieuws Vierdaagse Nijmegen wederom grote winnaar TOP 100 Evenementen Monitor
27-12-2007 Nieuws Fortis Rotterdam Marathon nieuwe nummer 1 in Evenementen Top 100
18-12-2009 Nieuws Rotterdamse evenementenbedrijven reageren op incident
28-08-2013 Nieuws ABN AMRO World Tennis Tournament geeft economische impuls van 6,4 miljoen aan …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,51 seconden.