Nieuws  
 

Generatie Y wordt vaak getypeerd als flexibel, goed in multitasking, tech savvy maar ook als verwend en lui. Het zijn jongeren die opgegroeid zijn in een tijd waarin alles langzaam maar zeker bespreekbaar werd. Ze worden aangemoedigd om hun eigen mening te vormen en zelf na te denken over allerlei zaken.

Generatie Y heeft de ruimte gekregen en gegrepen om zichzelf te ontplooien naar hun eigen wensen en mogelijkheden. Het is ook een generatie die zich gelukkig voelt.
De oudste generatie Y-ers is nu rond de 30 jaar en waarschijnlijk zijn er al een paar begonnen aan hun eerste managementfunctie. De jongste mensen van deze generatie komen nu, net afgestudeerd, de arbeidsmarkt op. De afgelopen tien maanden heeft Theo Reijnders van Wolters Kluwer Tax & Accounting als jurylid van de Student Company of the Year 2016 een paar teams mogen ontmoeten en volgen. Hij haalde daar een paar inspirerende ervaringen en belangrijke trends uit:

Duurzaamheid
"Duurzaamheid was bij alle studentbedrijven een aanleiding om een dienst of product te ontwikkelen of maakte in ieder geval onderdeel uit van het eisenpakket van productie en distributie," vertelt Reijnders. Het is fijn om te zien dat de ondernemers van de toekomst daar nu al zo bewust mee bezig zijn," merkt Reijnders op.

Win as a team
Het team wordt door alle deelnemers als belangrijkst ervaren. Reijnders: "Het kennen van elkaars zwaktes en sterktes en vooral het met elkáár doen. Soms zie ik dat die teamspirit in het bedrijfsleven naar de achtergrond verdwijnt. Maar het is zo belangrijk. Methodes als agile en scrum helpen gelukkig wel weer om het gevoel van ‘met een klein team intensief bouwen aan iets tastbaars’ en echt samenwerken terug te krijgen".

Focus
Een derde les die Reijnders leerde van de studentondernemers is focus. "Wat mij over de afgelopen tien maanden ook weer helderder voor ogen is gekomen is het belang van focus. Er zijn duizenden dingen waar je je als ondernemer door af kunt laten leiden. Maar juist in de dagelijkse hectiek is het de kunst om de grote lijnen te blijven zien en te focussen op wat echt belangrijk is. OKR, objectives & key results, is een techniek die doelen en resultaten zo formuleert dat ze extreme focus geven. Google en Facebook gebruiken deze methode ook. Iedereen kan druk bezig zijn, maar zonder enkele voortgang. Focus dus op wat daadwerkelijk belangrijk is," benadrukt Reijnders.

Tech savvy
Studenten van deze tijd denken in onbegrensde mogelijkheden. Laser, app, productie in het buitenland, ze zijn niet bang om groots te denken en ze zijn ook niet bang om in technologie te denken. Ze zijn opgegroeid met technologie en de online wereld en weten hier goed mee om te gaan. In alle rollen bij bedrijven komt steeds meer technologie kijken, een marketeer moet steeds meer weten van tools en data, een accountant van online systemen en een HR-professional van social media. "Zorg dat u de boot niet mist en tech savvy wordt en blijft, hiermee kunt u uw horizon verbreden," stelt Reijnders.

Wees kritisch
Jonge mensen kijken vaak met een open en frisse blik naar de toekomst en de wereld om zich heen. Voor managers is het inspirerend om met deze blik naar hun eigen organisatie te kijken. Reijnders: "Wees kritisch. Bepaalde zaken gaan misschien al 30 jaar op dezelfde manier. Maar is dit wel de juiste? Is deze manier van werken wel duurzaam? Worden mensen er gelukkiger van? Blijf nadenken. Welke talenten heeft u en hoe kunt u die inzetten? Misschien is het tijd om iets heel anders te gaan doen."

Plaats op:
Datum: 30 juni 2016
Gerelateerde artikelen  
09-08-2017 Nieuws Vijf redenen om net-afgestudeerden aan te nemen
29-09-2016 Nieuws Generatie Y zoekt coach of mentor, geen ‘baas’
04-06-2018 Nieuws Millennial kiest voor betekenis bij baankeuze
04-08-2016 Nieuws Acht manieren om millennials te motiveren
15-06-2017 Nieuws Wat wil een millennial en hoe verloopt de communicatie
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,62 seconden.