Nieuws  
 

De Maasstad zag het aantal hotelovernachtingen in 2015 met 6% groeien ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit de jaarcijfers die stadspromotor Rotterdam Partners vandaag publiceert.
Rotterdam, eind vorig jaar door Lonely Planet nog uitgeroepen tot ‘Best in Travel City 2016’ ziet de toeristische cijfers daarmee nu al meer dan 5 jaar op rij groeien. De stad trok vorig jaar 969.000 hotelgasten die samen goed waren voor bijna 1,6 miljoen hotelovernachtingen. De hotelcijfers laten zien dat de meeste gasten uit Nederland (55%) komen. Van de buitenlandse bezoekers komen de meesten uit Duitsland (7%), Groot-Brittannië (7%) en België (5%), zo blijkt uit de voorlopige CBS cijfers.

Rotterdamse bedrijvigheid

De Rotterdamse economie profiteerde in 2015 eveneens van een toenemende bedrijvigheid. In 2015 zijn er in totaal 65 buitenlandse investeringsprojecten aangetrokken of uitgebreid in de regio, een stijging van 25 ten opzichte van het jaar ervoor. Hiervan is Rotterdam Partners bij 39 investeringsprojecten zeer nauw betrokken geweest. De goede fysieke en digitale connectiviteit maken de regio Rotterdam een aantrekkelijke locatie voor buitenlandse bedrijven. In 2015 trok de regio 7 nieuwe buitenlandse hoofdkantoren aan waaronder het Europese hoofdkantoor van ZPMC.

Ron Voskuilen, directeur Rotterdam Partners:
“De stijgende cijfers laten zien dat Rotterdam haar internationale positieve imago nog steeds weet uit te bouwen. De eerste signalen voor 2016 zijn eveneens positief. Internationaal zet Rotterdam zich momenteel steeds nadrukkelijker op de kaart als creatieve, innovatieve stad, waar bezoekers dit jaar
kunnen wandelen over drijvende eilanden gemaakt van gerecycled plastic. En waar potentiële nieuwe investeerders en bedrijven een sterk verbonden ecosysteem aantreffen waarbinnen innovaties worden ontwikkeld, getest en gemaakt.”

Erik de Wit, voorzitter Rotterdamse Hotelcombinatie:
“Zes procent meer hotelovernachtingen is fantastisch nieuws. Het aantrekkend toerisme zorgt er voor dat de kamertarieven van de 3,4 en 5 sterrenhotels weer in de lift zitten. Maar met een gemiddelde hotelkamerprijs in Rotterdam van zo’n 88 euro zitten we nog lang niet aan het marktconform niveau. In
de hotels zien we nu vooral het weekendtoerisme een vlucht omhoog nemen. De gezamenlijke uitdaging die we hebben is om ook het meerdaags zakelijk toerisme en het congresbezoek aan Rotterdam te stimuleren om zo ook de hotelbezetting doordeweeks te verbeteren.”

Plaats op:
Datum: 12 april 2016
Gerelateerde artikelen  
22-09-2016 Nieuws Rotterdam profiteert van Lonely Planet effect
13-02-2018 Nieuws Toerisme in Rotterdam blijft nog meer stijgen
06-02-2019 Nieuws Groei toerisme, ook zakelijk, blijft aanhouden in Rotterdam
27-06-2008 Nieuws Verblijfstoerisme Rotterdam groeit bovengemiddeld
24-01-2008 Nieuws Marianne Klein vetrekt als Directeur Rotterdam Marketing
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,56 seconden.