Nieuws  
 

De eerste editie van The Experience Conference vond afgelopen dinsdag plaats in Looiersgracht 60 in Amsterdam. Een nieuw congres met verfrissende ideeën over de marketingkracht van events, georganiseerd door branchevereniging IDEA en vakblad MarketingTribune.

Congres slaat brug tussen twee werelden
Steeds meer sterke merken zetten events centraal in hun marketingstrategie. De reden is simpel, zo menen de initiatiefnemers: 'We leven in een digitale wereld en er is steeds minder persoonlijk contact. Maar mensen zijn en blijven sociale wezens. De marketingkracht van live communicatie wordt daarom steeds sterker.' Niet geheel vreemd dat de branche- en vakvereniging in de zakelijke evenementenindustrie en het marketingplatform de handen ineen hebben geslagen om dit event voor experts uit beide 'werelden' mogelijk te maken.

Boeiende (inter)nationale cases en de kracht van beeld
Het programma van The Experience Conference loog er dan ook niet om en stond bol van internationale sprekers, inspirerende B2B en B2C cases - van merken als ING, KPN, Microsoft, Fiat, Wella en Van Gogh Museum. Kevin Jackson was de eerste keynote van de dag en hij zette direct de toon door middel van het geven van eenvoudige, maar overtuigende tools, en dat met een vleugje humor. Deze bekende spreker is tevens de man die al drie jaar op rij is uitgeroepen tot de meest invloedrijke man in de Britse event industrie. Zijn motto: 'Experience is the marketing'. Niet veel later werden de deelnemers getrakteerd op een bijzondere visie over de kracht van beeld, door niemand minder dan de inmiddels wereldberoemde fotograaf Jimmy Nelson. Deze markante persoonlijkheid die 35 unieke volksstammen op de gevoelige plaats wist te leggen, zorgde voor een geweldige energie bij de 150 professionals.

Toegevoegde waarde van events vergroten
Gerrit Heijkoop van LiveOnlineEvents bracht de marketeers en event professionals middels stellingen letterlijk in beweging in de rauwe doch stijlvolle plenaire ruimte van Looiersgracht 60. Vervolgens prikkelde hij iedereen om na te denken over de waarde van live events, hoe deze te vergroten en daar eventueel social media bij in te zetten zodat het bereik nog groter kan zijn.

Salvatore Sagone, mede-oprichter van ADC Group en European Best Event Awards (EuBEA) pakte het weer geheel anders aan door samen met de uit Finland afkomstige Björn Wigforss, Marketing Directeur bij Microsoft, eventcases te tonen via video als ware 'Legends of Live'. Aan de hand van EuBEA-winnaars van de afgelopen tien jaar, gaven zij een tijdsbeeld van de evolutie van events.

Juist die diversiteit aan sprekers en de balans tussen een inhoudelijk verhaal van bijvoorbeeld Willem Albert Bol (Persgroep) of Albert Boswijk (European Centre for Experience Economy) en de inspirerende cases, zorgden voor een goede vibe en energie onder de genodigden, waarbij het vak voor het eerst vanuit verschillende perspectieven werd belicht.

Reacties van deelnemers en organisatie
Siebrand van Hofwegen, marketeer enterprise bij Vodafone: 'Ik vind het mooi om te zien dat er nu een congres is waarbij opdrachtgevers en bureaus samenkomen om ideeën op te doen. Kenmerkend aan deze dag was de mix van cases van internationale brands en lokale initiatieven. En het grote contrast van Jimmy Nelson die op de basiswaarden van marketing en communicatie ingaat, daar waar een winnende case van APM Terminals laat zien hoe alle technieken worden benut om een live experience te creëren.'

Annemiek van der Mast, programmamaker bij East Side - Live Communicatie & Events: 'Ik was positief verrast over de verhouding marketeers/bureaus en ben ïnspireerd geraakt, ook door de nieuwe mensen die ik heb ontmoet.'

Maarten Schram, managing director IDEA: 'We wilden met The Experience Conference ons vak vieren en laten zien dat events een serieuze plaats hebben ingenomen in de marketingmix. Met als resultaat een geslaagde eerste editie met een duidelijke balans van opdrachtgevers en bureaus. Dit smaakt naar meer!'

Over The Experience Conference #TecAdam
The Experience Conference is een initiatief van IDEA en MarketingTribune en heeft tot doel de marketingkracht van events te duiden. Samen met een aantal partners, te weten MPS | Martinair Party Service, BloemBloem, Bourgonje en Trends for Rent werd het congres mogelijk gemaakt in de unieke event venue Looiersgracht 60.

Plaats op:
Datum: 11 december 2015
Gerelateerde artikelen  
04-08-2016 Nieuws Live.Meeting Amsterdam: het antwoord op gecancelde Future of Events
15-02-2018 Nieuws Jubilerend IDEA presenteert internationaal bewezen concept: EventStreet
09-08-2016 Nieuws De kracht van live communicatie: Live.Meeting in Kromhouthal Amsterdam
18-01-2017 Nieuws IDEA Jaarplan 2017: drie duidelijke speerpunten
15-02-2016 Nieuws Europees bondgenootschap in event industrie: LiveCom Alliance
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,78 seconden.