Nieuws  

World Forum wil koploper blijven binnen de congres- en evenementenbranche als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen oftewel duurzaam en betrokken ondernemen. Er is sprake van duurzaam ondernemen als er een balans is tussen de 3 elementen people, planet en profit. Van deze 3 P's ligt de prioriteit de komende jaren bij het World Forum op 'People'.

In dit kader is het 'World Forum als opleidingsinstituut voor de congres- en evenementenbranche' één van de speerpunten binnen de organisatie (Lees hier over een van de andere speerpunten ‘Safety & Security’). Een goede reden voor de redactie van CongresWereld om Michiel Middendorf, General Manager, op te zoeken in Den Haag en hem naar het belang van dit speerpunt te vragen. Michiel blijkt zelf m.n. door de praktijk te zijn geschoold (1 jaar stagelopen in een Amerikaans tophotel) , dus persoonlijke affiniteit met dit onderwerp is duidelijk aanwezig.

Michiel, hoe is 'World Forum als opleidingsinstituut' een speerpunt binnen jullie organisatie geworden?

“Dit is op een natuurlijke wijze tot stand gekomen gebaseerd op zaken die we al deden en op deze manier gedefinieerd zijn. Onze branche leent zich bij uitstek voor learning on the job, leren terwijl je het doet. Ik geloof daar erg in omdat het ook dicht bij onze branche staat. Deze branche bestaat uit mensen die willen doen, willen ruiken en zelf ervaren. We hebben hele goede opleidingen in Nederland maar er gaat niets boven de praktijk. Hier leer je dan ook echt de praktijk. Het World Forum wil dan ook het onderwijsinstituut zijn van de branche en wij zijn daarmee uniek in de breedte.

Wat bedoel je met uniek in de breedte?

“Natuurlijk werken andere accommodaties ook samen met hotelscholen en andere branchegerichte opleidingen, maar wij gaan breder en hebben bijvoorbeeld ook leerlingen met leerproblemen hier werken. Iedere maandag komen hier 10 leerlingen, die niet veel mogelijkheden hebben om de leerstof tot zich te nemen. Wij begeleiden deze leerlingen (in aanwezigheid van een leerkracht) met eenvoudige taken en brengen ze iets bij om daarmee te laten zien dat werken leuk is en dat ze daarmee gewaardeerd worden door anderen.

Zo hebben we ook gemiddeld 10 leerlingen per jaar van diverse vakgerichte opleidingen en diverse niveau’s (Beroepsopleidende leerweg studenten) die hier daadwerkelijk meelopen op alle afdelingen (van finance tot frontoffice) waarmee we ook de breedte opzoeken. Stagiaires draaien hier volledig mee en hebben de vrijheid om spectaculaire dingen te doen, maar krijgen ook de gelegenheid om fouten te maken.

Verder doen we mee aan het MPI Next Generation programma, waar een groep studenten van Stenden university hier in 10 weken tijd een heel evenement van A tot Z moeten opzetten. Hoe praktijkgericht kun je bezig zijn en wij als organisatie investeren daar dan ook tijd in en stellen een projectmanager aan die dit begeleidt. Ikzelf ben daar dan ook echt bij betrokken”, aldus een gedreven Michiel. “O, ja en natuurlijk zeggen we ook nooit nee tegen aanvragen voor rondleidingen vanuit diverse opleidingen, dat hoort er natuurlijk gewoon bij”.

Ik hoorde dat binnenkort weer een nieuw samenwerkingsinitiatief op dit gebied gepresenteerd gaat worden. Kun je daar al iets over zeggen?

“Jazeker, dit is echt leuk! Daar beginnen we in februari mee en het betreft een traject samen met de Hogere Hotelschool in Den Haag waarbij zo’n 50 studenten gaan nadenken over innovatieve ideeën en producten die tot nieuwe verdienmodellen voor onze branche gaan leiden.
De kick off vindt hier plaats en dan gaan ze daar wekenlang in groepen aan werken en het beste idee wordt gehonoreerd en uiteindelijk geïmplementeerd, daar is dan ook budget voor. Het is belangrijk dat we als branche blijven ontwikkelen en daar heb je de volgende generatie voor nodig die in staat is om “Out of the Box” te denken”.

Over de volgende generatie gesproken. Blijft generatie Y congressen bezoeken?

“Mensen zullen elkaar willen blijven ontmoeten, alleen de manier waarop zal zich blijven ontwikkelen en veranderen. De volgende generatie zal meer gefocused zijn op bijzondere ontmoetingen met een aantal van tevoren uitgezochte deelnemers waardoor een speciale beleving ontstaat die lang bij zal blijven. Dat heeft invloed op de manier waarop je een event of congres inricht.

Een van de trends voor de komende 10 jaar is toenemende robotisering ook binnen de hospitality branche. Hoe staan jullie daar tegenover als leerinstituut?

“In de gastvrijheid industrie zal robotisering zeker zijn effect hebben maar meer op het efficiënter maken van processen. Ik kan me zo voorstellen dat bij de registratie van congresdeelnemers een groot deel geautomatiseerd gaat worden. Maar de volgende generatie gaat juist naar een congres voor de ervaring en de beleving, voor die ene speciale ontmoeting die technisch gearrangeerd kan worden via een speciaal software systeem, waarbij jezelf bepaalt wie je wilt ontmoeten”.

Resumerend concludeert Michiel dat de persoonlijke ontmoeting zal blijven plaatsvinden en essentieel verbonden is aan de mens en dus nooit zal verdwijnen, alleen de manier waarop zal veranderen. “En daarom is het belangrijk om een leerinstituut te zijn door niet alleen kennis over te dragen maar ook kennis te delen en andere kennis toe te laten”, aldus een enthousiaste Michiel die met zijn team openstaat voor vernieuwing.

©Redactie CongresWereld

Plaats op:
Datum: 10 december 2015
Gerelateerde artikelen  
22-02-2016 Nieuws Studenten Hotelschool The Hague werken aan Business Model voor World Forum
05-01-2017 Nieuws De verwachtingen overtreffen in World Forum, Den Haag
28-08-2013 Nieuws Michiel Middendorf over de Next Generation in de meeting industrie
10-09-2012 Nieuws Michiel Middendorf over de ontwikkeling van MVO in meetings
06-08-2012 Nieuws Internationaal Congrescentrum World Forum behaalt goud
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,65 seconden.